Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 7 februari 2012

Lapplands linbana


Toen wij eind augustus 2011 naar Arvidsjaur en Piteå gingen, zagen we onderweg heel vreemde, tja wat zijn het, een soort pilaren. We vroegen ons af waar die nu toch voor zouden dienen. Op een gegeven moment werd het duidelijk, er hingen vroeger kabels aan. Kabels voor een kabelbaan. In Lapland vinden we n.l. een van 's werelds langste kabelbanen, hij is 96 km lang. De kabelbaan heeft zijn oorsprong in Zweden. Al in 1873 vroeg F. Westerlund octrooi aan en al snel werd het een wereldklasse product. Na de aanleg van de 96 km lange kabelbaan, was er wereldwijd dan ook zeer veel belangstelling.

klikklik op de afbeelding voor een duidelijke vergroting

Tijdens een tochtje met deze lange kabelbaan kan men genieten van de natuur! De meer dan 13 km lange tocht tussen Örträsk en Mensträsk in de gemeente Norsjö voert over bossen, moerassen, meren en de wereld van de dieren, Västerbotten in miniatuur. Men kan dus een kijkje nemen boven Zuid Lapland. Elke cabine kan vier personen vervoeren en met een snelheid van een kleine 10 km per uur duurt het 1,5 uur om de 13 km af te leggen, waarvan zo’n 3 km boven meren en rivieren. Je kunt zelfs eten aan boord. Het seizoen loopt van 1/5 tot 30/9. Een tochtje moet geboekt worden, behalve in het hoogseizoen van 23/6 tot 5/8. Deze data zijn voor 2012.
Dit zijn wij niet hoor :-)
De kabelbaan (sectie 4, er waren n.l. 8 secties) is een onderdeel van de 96 km lange kabelbaan tussen Kristineberg en Boliden. Sectie vier is dus het enige deel  dat nu nog gebruikt wordt, de rest is van de kabels ontdaan. Tussen 1943 en 1987, dus bijna 45 jaar lang, vervoerde deze kabelbaan 12 miljoen ton erts concentraten. Dat zijn omgerekend 400.000 vrachtwagens met een laadvermogen van 30 ton. Destijds werd er voor gekozen een kabelbaan aan te leggen, omdat het de helft goedkoper was (en nog steeds is) dan het aanleggen van een spoorlijn. Ook toen was men al slecht in het ramen van kosten, want het viel bijna dubbel zo duur uit. Na 45 jaar werd overgegaan op het vervoer per vrachtwagen, omdat het op dat moment goedkoper bleek. Mede omdat aan de kabelbaan het nodige onderhoud gepleegd zou moeten worden. Destijds in 1987, zou het een besparing opleveren van 1,2 miljoen kronen per jaar, dat zou nu omgerekend een kleine 140.000 euro zijn. 


Naast al het koper, lood, zink, zwavel en zilver, heeft de kabelbaan door de jaren heen ook tonnen goud vervoerd. De kabelbaan is in figuurlijke zin een goudklompje op mijnbouwgebied, een toeristische attractie en ook een deel van de industriële geschiedenis. Winning van het goud van Europa in de letterlijke zin gebeurt nog steeds in dit gebied door Boliden Minerale AB. Het kabelbaan museum, Café Skrädhuset, de kleine spoorlijn voor kinderen en het goud wassen zijn andere activiteiten en dingen die de moeite waard zijn.

Het museum
Ga je verder surfen op het net naar vervoer per kabelbaan, kom je al snel tot de conclusie dat de kabelbaan toch niet perse een Zweedse uitvinding is. Nederland claimt ook de eerste te zijn geweest. Ik ga er hier niet verder op in, maar de kabelbaan is zeker wel een zeer interessant gegeven. De kabelbaan is n.l. de meest milieuvriendelijke manier van goederenvervoer. Er gaan zelfs stemmen op om ze weer meer te gaan gebruiken om meer vrachtwagens van de weg te krijgen. Een heel leuke pagina om naar toe te gaan is deze met veel interessante info en afbeeldingen!

9 opmerkingen:

Natjeelco zei

Mooie info weer :-) Heb al heel wat geleerd van je. Alles goed bij jullie met de echte kou en sneeuw? :-)
Natje xxx

Gonny zei

@Natje
Ja hoor Natje, alles goed en de echte kou is alweer weg, het is nu -12. De sneeuw slinkt, tijdens die kou vriesdroogt het gewoon. Maar er ligt nog zat hoor :-) En bij jou?
xxx

Geert zei

Hey, dit is weer een leuk verhaal hoe iets ook anders kan uitgevoerd worden mits er een beetje wordt over nagedacht. Die kabelbaan zou inderdaad veel vrachtwagens besparen op de weg.

Het levert trouwens nog eens leuke foto's op ook.

Anoniem zei

Dit lijkt me een heel mooi tochtje, lekker met eten erbij! Ontspannend en rustgevend moet dat zijn. Bedankt dat je het liet zien. Wie weet komt het er nog eens van om omhoog te komen.
Groetjes,
Annelies

vogel zei

Ik wist niet dat er ook dat soort dingen met kabelbanen werden vervoerd. Leuk item.

Groetjes,

Vogel

Blogzweden zei

Nooit geweten en dan 96 km lang. Staat op de lijst om te bekijken. Kan niet uit de site halen of er een retourtje bij zit.

Gonny zei

@Hans,
Hej Hans, je wordt naar je auto teruggebracht met een bus. Het staat op de site helemaal bovenaan boven de foto. Wat leuk dat jullie 'hem gaan doen''!!!
Groetjes,
Gon

Blogzweden zei

Niet gezien. Ik had de site wel vertaald naar het Nederlands, maar niet gezien. Mijn Zweeds is nog heel erg: Jag talar Svenska lite :-).

Willy zei

Wat leuk Gonny, dat zal een hele belevenis zijn om op die hoogte over Zweden te zweven.
Kram,