Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 26 november 2011

Kwakkelen met het weer



Het is niet veel soeps met het weer. Saai weer. Overdag net boven nul, 's nachts net onder nul. Sneeuw, dan weer regen. Vanmiddag regende het wel drie uur lang en nu vriest het weer licht. Gelukkig strooien ze geregeld grit. En........... gelukkig hebben ze gezien dat wij er ook weer zijn. Dinsdag reed hij nog tot de buren, de dag erna tot net voorbij ons. Daarna woont er niemand meer, we zijn het laatste huis. Erg blij ben ik met dat grit en met m'n nieuwe moonboots. De derde winter waarin je grotendeels met van die boots loopt, zeker als ik de hond uitlaat en dat is vaak. Het eerste jaar had ik in Alkmaar moonboots gekocht, bij Intersport geloof ik. Na een maand in de omstandigheden van een winter in Jämtland, braken de zolen in het midden van de voet in tweeën. Voor de hak dus zeg maar. Ik merkte het omdat ik natte sokken kreeg. Ik baalde enorm, want ze zaten lekker en waren ook best leuk. "Chinese troep!" zei onze buurman Åke. Ik redde me verder met hoge schoenen die ik nog had. Vorig jaar kocht ik "Skechers". Goed schoeisel! Leuk waren ze ook nog en Carina, de kapster, was er helemaal weg van. Heerlijk zaten ze, maar na twee maanden ging bij één van de twee laarzen het leer op de wreef barsten. Ondanks mijn goede verzorging. Konden ook niet tegen de omstandigheden van Jämtland. Ik kreeg mijn geld terug van Skechers! Afgelopen herfst zag ik in tijdschriften hier, met enige regelmaat, advertenties van "Kamik". Canadese boots, dus zelfde omstandigheden en gegarandeerd warme voeten bij buitentemperaturen tot -40 graden. Dat laatste vind ik niet zo belangrijk wat ik krijg nooit koude voeten. Het belangrijkste vond ik dat ze zijn gemaakt voor omstandigheden als hier. Nu het regelmatig spekglad is (daar waar geen grit is gestrooid) heb ik er veel plezier van. Regelmatig hoorde ik dat er in Nederland een "horror winter" op komst is. Alleen de naam al! Maar goed, ik kan dit schoeisel wel aanbevelen. Je hebt goede grip bij gladheid. Ze zijn wel een beetje breed. Als je heel smalle voeten hebt kan dit misschien een probleempje zijn. Ze heten Kamik Brooklyn en zijn moeilijk te krijgen in NL. Ik bestelde ze via internet (in NL dus). Wanneer zou de winter zijn intrede doen?............