Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 29 mei 2010

Regen

Niets voor hoeven doen, staan er
zomaar mooi te zijn voor de garage

Ja de bril of de klik klik is weer nodig om de mooie
vinken te zien die de laatste zaden zochten.....

We hadden regen, twee hele dagen regen. Wat verveelt dat snel. Niet dat ik me dan verveel, er is nog zat te doen binnen, maar die regen, windstil, recht naar beneden, gestaag. Er was hier in Jämtland wateroverlast. Nog steeds eigenlijk. We hebben er geen last van omdat we niet laag zitten, maar als je bijv. naar Dorotea rijdt, heb je bij Rörstöm hele stukken onder water staan. Bomen staan wel een meter in het water daar en zomerhuisjes staan ook in het water. Het komt niet door de regen nu, nee het water is de laatste dagen zelfs gezakt zagen we vandaag, wel een cm of 20 denk ik. Vorige week zeiden ze op het journaal dat er zelfs stuwen dichtgezet zijn omdat ze anders zuidelijker helemaal grote problemen krijgen. In Hammardal bijvoorbeeld hebben ze ook grote overlast door de "Flod". Het water kan gewoon niet snel genoeg naar zee. Maar goed, nu is het droog en als ik het weerbericht mag geloven blijft het dat ook deze week, met redelijk veel zon. De temperatuur maakt me niet uit, als de zon er maar is. De voederautomaat is trouwens al een paar dagen leeg. De vogels hebben daarna nog zeker een hele dag op de grond eronder zitten eten van alles wat ze gemorst hadden. En nu moeten ze het zelf maar zien te vinden, per slot van rekening moet de jongen wel geleerd worden hoe ze hun eten moeten zoeken en vinden. Ik zag vandaag n.l. dat een "groenling"-paar hier al rondscharrelt met 3 pas uitgevlogen jongen. Dat vinden we best vroeg eigenlijk voor hier.
Gisteren kregen we onverwacht bezoek. Er stond een mooi blond meisje voor de deur en ze was gekomen op een scootertje dat op de oprit stond. Ze stond een beetje te koukleumen bij de deur toen ik die open deed. Ze had alleen maar een vest aan, in die regen! Ik dacht dat ze iets kwam verkopen voor school of zo, maar nee, het was de dochter van Bosse. Ze kwam zich voorstellen, zomaar uit zichzelf en heeft hier een uurtje gezeten. Bosse had vorig jaar wel verteld dat hij ook nog een dochter heeft, maar dat die in Umeå op school zat. Umeå is een studentenstad. Ze vertelde dat er wel 28 scholen zijn. Ze leert er voor bloemist / florist. Ze zou graag later een eigen zaak willen, maar hier is geen mogelijkheid, er is er hier trouwens al een in het dorp. Het allerliefst zou ze hier blijven, maar ze gaat waarschijnlijk toch naar haar vader in het zuiden om het daar te proberen. Volgende maand gaat ze twee weken naar Nederland en verblijft daar bij een medestudent in Weesp. Een jongen begreep ik. Ze verheugt zich heel erg op Amsterdam. Al pratende had ik heel vaak het idee dat ik tegenover mijn nichtje Sanne zat (dochter van mijn broer Wim). Het hadden zusjes kunnen zijn, alleen heeft Sanne donkerder haar. Nou morgen van de zon genieten hoop ik en dan kan ik ook weer eens even wat zaaien..........