Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 22 mei 2010

Fåglar (vogels)


Het vogelhuisje heb ik meegenomen uit Oudesluis. Daar heeft het een paar jaar dienst gedaan, het hing achter het huis en we konden het zien vanuit de keuken daar. Nu kan je het hier zien vanuit de keuken, en de serre (foto). Je kunt zeggen, zoiets laat je toch hangen? Ja, dat zou ik ook gedaan hebben, ware het niet dat: we er ieder jaar een nest koolmezen in hadden. De laatste keer is dat echter een drama geworden. De kat van de buurman (de kat waar Rush altijd achteraan ging) heeft ze allemaal gevangen en opgegeten. Hij bracht ze netjes bij buurman binnen om zijn buit toch vooral te laten zien. Toen wij in juni terugkwamen uit Zweden vond ik het wel erg rustig en tilde het dakje eraf. Er lag nog één dode kleine koolmees in. Verhongerd natuurlijk. De nieuwe bewoners hebben ook een kat, dus ik dacht: "Bij ons huis in Zweden wonen geen katten in de buurt, dus het huisje gaat mee!" Woensdag heb ik het opgehangen aan een berk. Het is een heel leuk huisje, want je kunt uit drie maten vliegopening kiezen. Je draait hem rond tot de maat die je wilt en zet hem dan vast. Wij hadden altijd de grootste vliegopening, dat is o.a. voor een koolmees. De kleinere voor o.a. een pimpelmees en de kleinste voor bijv. een winterkoninkje. Wel hier zit dus ook de grote vliegopening gewoon weer voor en gisteren zat daar deze zwarte mees in. Hij ging in en uit het huisje dat geheel werd geinspecteerd, de vrouw werd er ook bijgehaald. Ook even binnen kijken en zo. Samen zijn ze weer vertrokken en ik weet nog niet of het is goedgekeurd. Afwachten maar. Ik heb er wel heel erg van genoten.
En dan is het ongeveer een maand voor midsommar. Donker wordt het niet meer, wel schemerig. Nog even dan hebben we die schemer ook niet meer......