Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 22 mei 2010

Kyrktåsjö

Wat een fantastische dag. Zulk mooi weer, en dat terwijl ik van plan was op plantgoed uit te gaan. In Hoting en in Dorotea had ik alleen nog maar viooltjes en geraniums gezien. De hele week naar het dorp gereden om te kijken of de bloemenman, die ik in augustus vorig jaar met regelmaat daar zag met een gigantische wagen met bloemen en planten, er was, maar hij was er niet deze week. Regelmatig valt er hier een blaadje in de bus met plaatselijke annonces. Van Dorotea - Hoting omgeving (in ruime zin). Daar zag ik gisteren een advertentie van de ICA in Kyrktåsjö, ca. 22 km hier vandaan. Daar zouden vandaag en morgen buiten allerlei planten en plantgoed te koop zijn. Vanaf 10:00 uur en zolang de voorraad strekt. Wel er was geen file naar Kyrktåsjö, integendeel ha, ha, ha. Ik kon mooi genieten van het langgerekte meer waar ik langs reed. Oh, wat hadden ze voor de begrippen hier veel en mooi plantgoed! Niet voor niets gereden! Wat hanggeraniums, Campanula's, Petunia's, Lobelia's en Margrieten gekocht. Gelijk wat boodschappen dan maar, hoef ik in Hoting niet. Thuisgekomen alles in bakken en potten gezet. Dat fleurt op! Peter was de hardhouten tuinset aan het verven in Faluröd, het Zweedse rood. Falu van Falun, daar waar ijzermijnen zijn, daar komt de kleur door, door de kleur van het erts. De set stond in Oudesluis achter de keuken en daar stond het vergrijsde (in 1 jaar tijd) hardhout wel leuk, maar bij dit huis, dat ook al beige/grijs is vond ik het saai. Vandaar, en Peter vlotte aardig. Hij had het naar zijn zin dat hij z'n been weer wat kon belasten en wat kan doen. Daarna zijn we nog even naar Dorotea gereden en hebben een zitmaaier gekocht, morgenochtend even ophalen met de aanhanger. Kan Peet mooi maaien, want het is toch wel veel grasveld voor een gewone maaier waar je achter moet lopen. Die houden we er wel bij voor de steile hellinkjes. Lekkere roerbakschotel gemaakt (met rijst). Heel veel taugé was het geworden, dus op het laatst kort erbij gedaan. Het was heerlijk. Gauw weer doen. Op Kokkerellen een nieuw recept: Sparrispaj Dit recept is deel 1 van 4 recepten. Recepten voor het voorjaar/de zomer. Je kunt ze allemaal van te voren maken en zijn bijelkaar heel leuk en lekker voor als je bezoek krijgt en vooral ook hoopt lekker buiten te kunnen zitten natuurlijk en dan niet in de keuken hoeft te staan.......