A Dutch woman living in Sweden.

Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!




dinsdag 9 juni 2015

Als croissantje en ik samen op pad zijn kunnen we niet zonder muziek!





In mijn vorige bericht schreef ik al dat ik het ook over muziek wilde hebben. Peter en ik hebben een nogal verschillende smaak wat muziek betreft. We kunnen wel naar elkaars muziekkeuze luisteren, althans... meestal, maar niet altijd. 
's Zomer rijd ik veel met croissantje en dan ga ik uit mijn dak met muziek. Genietend van het landschap laat ik veel favoriete nummers voorbijkomen. Ik kan je niet beschrijven hoe onwijs ontspannend dat is en hoe ik van deze combinatie geniet! Ik rijd ook wel eens in complete stilte hoor, op het snorren van de motor na, dat is op z'n tijd ook heerlijk. En in een stad hoeft de muziek ook niet zo hard.
Het rijden is hier zo ontspannen en mooi. Als je niet in een stad hoeft te zijn is het heerlijk rijden. Geen stoplichten, geen drempels, nagenoeg geen rotondes. Gewoon lekker rijden in een vrij constant tempo. Blik op oneindig, dat wel en dat bedoel ik dan letterlijk. Altijd ver vooruit kijken i.v.m. plots overstekend wild. Je wilt geen eland door je voorruit, dat loopt meestal dodelijk af voor de eland (of rendier of ree), maar vaak ook voor de inzittenden van de betreffende auto. 
Ook i.v.m. tegemoetkomende bomenwagens kan het ver vooruit kijken geen kwaad, zij rijden vaak als gekken. Peter en ik zijn in zes jaar al twee keer door het oog van de naald gegaan door zo'n gek. 

Maar ik wilde het over muziek hebben. Muziek is erg persoonlijk. Wat ik helemaal geweldig vind, kun jij wel verafschuwen of maar matig vinden, maar mooi vinden kan natuurlijk ook. De laatste jaren, sinds we in Zweden wonen, ben ik minder goed op de hoogte en dat komt omdat ik de Zweedse radio echt helemaal niks vind!!! 
Kletsen doen ze en muziek draaien maar heel matig, bovendien doorgaans ook helemaal niet m'n smaak. Af en toe ontdek ik dan nog wel eens wat, maar veel minder dan vroeger. 
Nu lijkt het me leuk om deze zomer mijn berichten hier af te sluiten met het plaatsen van een nummer. Een nummer dat ik vaak draai in de auto. Ik verwacht echt niet dat iedereen dat elke keer gaat beluisteren, maar enkelen zullen dat wel doen denk ik zo. Misschien zich herkennen in mijn smaak en denken: 'Hé, als ze dat zo goed vindt, zou ze dat en dat ook wel eens kunnen waarderen, laat ik haar daar eens attent op maken!' 
Nou ja, zoiets dan hé. Wie weet op wat voor mooie cd's ik attent gemaakt ga worden, dat is een beetje mijn idee en hoop. 
Je weet dat je het me altijd kunt mailen, graag zelfs, mijn adres vind je in de rechter kolom.

Momenteel heb ik veertien cd's in de auto liggen. Deze zullen er de hele zomer wel in blijven. Van elke cd zal ik door elkaar heen één, twee of drie nummers plaatsen in willekeurige volgorde, dus net hoe m'n pet staat. Onder dit bericht de eerste. 

De veertien cd's die in m'n auto liggen zijn:

·         Salomon Burke & De Dijk – Hold on tight
·         Snowpatrol – Up to now
·         Tom Odell – Long way down
·         Ulla Pirttijärvi – Máttaráhku askái
·         Jan Douwe Kroeske presents – Americana
·         John Mayall – The turning point
·         Marie Fredriksson – Den ständiga resan
·         Various artists – Earcandy
·         Julio Iglesias – Noche de cuatro lunas
·         Brendan Perry – Ark
·         Damian Rice – 9
·         Cornelis Vreeswijk – Klassiker
·         Randy Newman – Bad love
·         Jan Garbarek - Rites





Salomon Burke & De Dijk met het nummer More beauty.
Is het geen heerlijk nummer voor in de auto?!
En dan heel hard natuurlijk.
Fantastisch!

Gon

11 opmerkingen:

  1. Leuk lijstje Gonny, ik ga eens opzoek naar Damian Rice, ik ken maar een nummer van hem (ik zal het niet voorzingen :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doet me denken aan onze vakantie-cd's. Mijn vrouw zucht altijd als ik die nog eens aan zet. In NL begonnen we meestal met 'A Swingin' Safari' (https://youtu.be/66TLrby1R1g) of 'African Beat'. De kinderen associeren die muziek nog altijd met vakantie, als die klonk gingen we echt weg, meestal 2 dagen later dan gepland. Na deze intro volgden The Shadows en Bill Haley, Abba, etc. Allemaal muziek die alleen voor in de auto gebruikt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ken ze lang niet allemaal maar ik ga luisteren als je er weer wat op zet.
    Mijn muzieksmaak is nogal breed, ik vind van alles wel mooi, mijn man is wat kritischer. Ken je Silje Nergaard???
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Madcap, leuk 'A swingin' safari', die had mijn vader nog op lp! Leuke dingen zo die vakantiemuziek!

    @Marga, ja, mijn smaak is ook nogal heel breed, soms (licht) klassiek zelfs op z'n tijd, bijv. lekker op zondagmorgen. Ik kende Silje Nergaard niet, maar heb even geluisterd op YouTube. Kijk en dat bedoel ik nu, dit is zo leuk. Heel goed namelijk, bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk Gon en wat een heerlijk nummer van De Dijk met Salomon Burke hè! Ik zou best heel graag zo'n rit naast je zitten. Ik zal ook eens kijken of ik nog tips voor je heb. Liefs Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet altijd glimlachen als je je auto 'croissantje' noemt..., maar waarom is dat eigenlijk?
    Tja..., en muziek in de auto... Ik zal je bekennen dat ik juist nooit muziek aan heb in de auto. Wat zijn mensen toch verschillend hè...

    Groetjes,
    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Gonny
    Grappig om je auto zo te noemen. Geniet van je ritjes en de muziek.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oeps, ik ken er maar weinig van je rijtje!
    Heb ff geluisterd maar ik vindt het niet echt muziek voor onderweg, doe mij dan maar The beach boys met 'windsurfing' .... of The mama's and papa's.
    Dat klinkt onderweg wel lekker vrolijk..hihi..

    XX Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekkere muziek, jammer dat de samenwerking stopte met het overlijden van salomon burke.
    Soms zoek ik op you tube muziek en liefst dan een heel concert of een verzzamel album terwijl ik lekker aan het rommelen ben, afhankelijk van mijn stemming kan dat echte oude zijn , zelfs duitse nummers of bv bob seeger een concert en bler dan de nummers heerlijk mee. Maar ook soms hele mooie licht klassiek zoals Peer Gynt suite "Morgenstimming"dat vind ik trouwens muziek die bij het landschap past waarin jullie wonen. of het smachtende Solveighs Lied. Muziek is heerlijk en soms denk ik nog wel eens terug aan mijn tijd als dj bij een belgische lokale radio(geen piraat) Heerlijk zelf je programma samenstellen, weliswaar moest je je aan een format houden maar toch
    Kom maar op met die muziek ik zal me laten verrassen.
    gr. mien

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hej Gonny,

    Ook mijn cd/lp kastje is gevuld met muziek van Andre Hazes tot The Queen of the Stoneage en alles daartussen.
    Ik heb geen auto maar draai mijn muziek als ik een taak op mijn werk heb waarbij ik alleen met machines bezig ben, als ik boodschappen ga doen (daar heb ik een hekel aan maar met muziek en een koffie in de supermarkt is het niet zo erg) en ik heb zelfs muziek voor het stofzuigen waar ik ook een hekel aan heb. Natuurlijk bler ik ook vrolijk mee, zacht in de supermarkt en voluit tijdens het stofzuigen.
    Oudejaarsavond weten de kinderen dat ze niet langs mogen komen omdat ik dan de hele avond, in mijn uppie, feest met muziek van de radio (top 2000) en, als er even geen leuke nummers komen, cd/lp. Ik bler en dans de hele avond.
    In willekeurige volgorde hier wat van mijn favorieten :

    Marco Borsato (kan de hoogste lange uithalen niet mooi zingen, vandaar favoriete stofzuigmuziek)

    Foo Fighters
    Genesis - a Trick of the tail
    Dotan - 7 layers
    Fleet Foxes - Fleet Foxes (heerlijke luistermuziek)
    Elbow - Build a rocket Boys (zalige nummers om mee te zingen)
    Jon Henrik Fjälgren - Goeksegh
    Ben Howard - I forget where we were

    Verder luister ik ook graag naar REM, Coldplay, Joe Jackson, Bruce Springsteen, Queen (a day at the races en a Night at the Opera), en nog veel meer.

    Ga wat suggesties die hier voorbij komen zeker beluisteren. Leuk!

    Kram, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Elizabeth
    Ik zal dat over Croissantje eerdaags wel een keer uitleggen in een blogpost. En zeker zijn we verschillend. Maar goed ook, anders zou het maar saai zijn!

    @hetiszoalshetis
    The Beach Boys heb ik niets van, nooit van gehouden, maar van The mama's and the papa's wel, alleen ligt die niet in de auto deze zomer.

    @Mien
    Zeker jammer en erg triest van Salomon Burke.
    Ik heb ook altijd van Edvard Grieg gehouden, ik had er al een lp van toen ik nog heel jong was.
    Leuk zeg dat je dj bent geweest, zou ook wat voor mij zijn geweest. Lijkt me echt leuk. Je moet wel een vlotte babbel hebben natuurlijk.

    @de toekomstige buurvrouw
    Wat een enthousiaste reactie Els, heb ik van genoten.
    Ik ga beslist alle artiesten uit je lijstje die ik niet ken binnenkort beluisteren op YouTube. Ben heel benieuwd. Je hoort er dan later nog van.

    BeantwoordenVerwijderen