Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 21 februari 2015

Veel voorjaar in m'n bol... en ik niet alleen

Het regende donderdag tegen middernacht. Man wat baalde ik van die regen op de bevroren ondergrond van ijs en sneeuw. Wat zou het glad worden! Ik ging nog even met de honden naar buiten en het werd al aardig link. Toen ik later gedoucht had zag ik in ene iets heel anders in het schijnsel van de lantaarnpaal. Sneeuw! En wat voor sneeuw. Zulke grote vlokken heb ik echt nog nooit gezien. Als pingpongballen zo groot maar dan i.p.v. rond enorm rafelig. Even de buitendeur open gedaan. Flop, flop, flop, klonken de vlokken en binnen de kortste tijd lag er een centimeter en ging het vriezen. De vlokken smolten niet en plakten lekker vast op de net niet bevroren ondergrond van een dun laagje regen op ijs. Het resultaat is dat we sindsdien een perfect erf hebben. "Klinkt als..." beschuit, alsof je over beschuiten loopt. We kunnen dus heerlijk buiten zijn met het prachtige weer dat we nu hebben. 's Nachts vorst en overdag rond of net boven nul. Wonderlijk toch wat zon met je doet. Met mens en dier. 




De eksters zijn alweer begonnen met de bouw van een nieuw nest. Ze broeden hier altijd in de tuin. Ze doen vrij lang over de bouw, hoewel het beslist geen mooi bouwwerk is, maar echt een slordig geheel van grove takken. Soms verbaas ik me erover dat het er niet uit valt met harde wind en moet dan wel eens denken aan de jongen hoog in zo'n zwiepende den en zo'n nest van takken. Misschien bekleden ze de binnenkant nog, dat weet ik niet.


Onze Sim

"Wow," dacht onze punky Simmy girl, "het is alweer zoveel langer licht en de zon schijnt zo vaak nu, het is vast voorjaar, laat ik maar eens even loops worden!"

Vanmorgen stond Clas (lieve buurman) in ene voor de deur. Of hij de boom die Rolf had geveld op 19 november zou gaan kloven en wij stapelen. Normaal kloven we zelf met een zeer zware klover, maar deze boom was zo dik dat het met die van Clas moest die wordt aangedreven door zijn tractor en daardoor nog veel meer power heeft dan die op elektra. Clas heeft het in november zelf aangeboden, zo is hij nu eenmaal. Nu is het hout nog licht bevroren en dat klooft het best. Peter was nog met Sim buiten dus ik begon te helpen met stapelen al had ik andere plannen, maar die konden wel wachten. Later nam Peter het stapelen over en kon ik toch lekker aan de gang met het voorjaar in mijn bol. De slaapkamer! Meubeltjes even naar een naastgelegen vertrek. Beddengoed in de machine, dekbedden lekker op de schone sneeuw gelegd. Even lekker fris zo in de zon en net onder nul. Matrassen eruit en bed van z'n plaats. Overal lekker gestoft en gezogen en spiralen e.d. ook. Dekentjes van de hondenmanden, er staan er vier in huis voor twee honden, daarna in de machine en ook lekker naar buiten. Deur lekker open (de slaapkamer heeft een deur naar de altan en die buitendeur stond ook open) en veel frisse lucht in huis. Heerlijk! Altan gestofzuigd. 


De altan, het werd er al lekker met het zonnetje erop.



En toen kwamen de mannen voor koffie. Clas zou later vanmiddag skiën gaan kijken op tv en ik vroeg of ik even een pizza voor hem zou warmen, dan kon hij die eten tijdens het kijken. Dat vond hij een super idee en ik liet hem er een uitzoeken (ik had er nog drie, altijd in huis voor noodgevallen). Het werd een bolognese. Clas vond het, net als wij en net als vorig jaar een slechte winter. Te warm, te weinig sneeuw, te snel afgelopen. Clas houdt erg van de winter en wij ook. Vooral als de zon dan ook nog schijnt.

Hebben jullie ook het voorjaar in je bol en heb je dan ook van die neigingen?
Ik ben ook al zo aan het opruimen geweest de laatste weken.
Oh ja, ik heb nog weer wat spulletjes in de LOPPIS gezet vanavond.

Een tijdje geleden kreeg ik van iemand een natuurfilmpje over de noordelijke helft van Zweden. Ik was er zo weg van dat ik het direct op m'n blog wilde plaatsen om jullie te laten zien waar we wonen, waar ik woon. Dat heb ik toen ook gedaan en velen zullen het zich nog wel herinneren misschien. 
Maar nu, met het voorjaar in mijn bol en nieuwe lezers erbij, vind ik dat ik het best nog een keer kan laten zien. Hier mogen wij wonen, hier wonen wij, GEWELDIG!
Het is weekend, dus vast wel even een keer een moment om dit filmpje van ruim negen minuten te kijken. Ik kan je verzekeren dat je geen spijt zult krijgen, integendeel!
Je ziet de natuur, de vos, laplanduil, eland, otter, het noorderlicht, zeehonden, een veelvraat, muggen :-), bruine beer, parelduiker en de wilde zwaan! Een kleine greep uit de vele wilde dieren hier. Jammer dat bijvoorbeeld de lynx en de mårhund er niet op staan, maar je kunt niet alles hebben. 
Klik vooral op volledig scherm en zet ook het geluid erbij aan. Je zult zelfs helemaal relaxen en een voorjaarsgevoel krijgen! :-) Geniet!



En, vond jij het ook zo mooi?
Ben benieuwd...
Fijne zondag!

Gon