Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 4 september 2010

Oogst (deel 1)

Een poos geleden geschreven over de aardappelen en dat ze het best goed deden. We hadden aardappels meegekregen van Hendrik Jan en Joke, die ze verbouwen in Drenthe (plus nog allerlei andere gewassen). Die eten we al een poosje. Een heel mooie opbrengst! We hadden ook nog wat "Irene" aardappelen meegenomen uit Nederland en in de grond gestopt. Ook nog een paar aardappelen uit de supermarkt hier. We dachten eerst dat dat "King Edward"s waren, maar die hebben rode spikkeltjes en deze niet. Iedereen die hier zelf aardappels teelt poot King Edward. Het is leuk om wat soorten uit te proberen, kijken wat het beste resultaat geeft hier. De worteltjes zijn het toch ook nog gaan doen. We hebben ook veel snijbiet kunnen oogsten. De uien zitten er nog in, die moeten ook nog te drogen gehangen worden. Morgen ga ik beginnen met de rest van de aardappels te oogsten. Peter kan helaas niet helpen, zijn reserveprothese is ook gebroken, hij heeft nu helemaal niets meer. De andere prothese is nog niet terug. Duurt erg lang, zou al een week onderweg zijn. Maar goed, Peter kan ze mooi een beetje afborstelen, dat kan zittend. Maar is het geen mooi plaatje hierboven? Even op de foto voor het wassen. Worteltjes met Irenes. Ik zal Hendrik Jan en Joke een paar mooie foto's gaan sturen van de oogst eerdaags. Oh ja, er groeit ook nog boerenkool. De prei wordt niks. De bietjes ga ik morgen bekijken. We hebben ik ieder geval wel groenten tot we eind september naar Nederland gaan. Ik vind het heel leuk dat je zo'n resultaat kunt hebben op deze hoogte met een toch behoorlijk korter seizoen. We hebben nu 's nachts al temperaturen die naar het vriespunt gaan. Het is veel te koud voor de tijd van het jaar zegt iedereen. Overdag een graad of twaalf, maar zeer binnenkort wordt het weer een paar dagen rond de twintig graden en 's nachts een graad of acht.
Deze roos (van een rozebottel) kreeg ik woensdag van Wiveka uit hun tuin. Ze kwamen koffie drinken. De hele verdieping hier ruikt naar die roos. Niet te geloven, zo'n sterke geur. Het is net of ik constant aan het douchen ben met Weleda rozen douchegel. Toen ze kwamen was de wortelcake klaar. Ik had hem, samen met andere koekjes en chocolaatjes, op tafel gezet. De cake op een plank met mes, iedereen mocht zelf afsnijden. Enorm veel zoet wordt hier gegeten. Zo ook mijn wortelcake. Ze vonden hem zo lekker, dat ze samen een halve cake op hebben gegeten. Alleen maar leuk, eer van je werk tenminste, ha, ha. Hij was ook erg lekker mag ik wel zeggen. Ook wel veel calorieën hoor als je ziet wat er in gaat. Moet je niet te vaak eten.

Deze vogel zat vanmorgen in de tuin bij het keukenraam. Een enorm lange snavel, wel 10 cm denk ik. Die verdween steeds helemaal in de grond op zoek naar wormen. Hij was niet erg schuw. Wij zijn vandaag naar Ostersund gereden (150 km van hier). Gezellig naar Yvonne en nog even wat boodschappen gedaan in de stad. Yvonne woont een km of tien buiten de stad. Die woont landelijk. De stad ligt prachtig. Oh ja, in Hammerdal nog een meubelzaak bezocht. Die hadden veel, leuke winkel. Enorm veel verlichting ook. Nog een lampenkapje gekocht dat ik nodig had. Ga ik nog wel eens heen! Goed weekend, eerdaags meer foto's van de oogst.