Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 18 maart 2015

Natuurlijk...


Ik schrijf helemaal geen nieuws als ik het heb over de wilde zwanen die ik twee weken geleden al zag! Abnormaal vroeg ja, maar ik hoorde weken geleden dan ook al dat de eerste wilde zwanen drie weken vroeger dan gemiddeld in het land waren gesignaleerd. In het zuiden dan.

Ik schrijf ook helemaal geen nieuws als ik het heb over het feit dat de echte strenge winter veel korter was dan gemiddeld. Daarom ook zijn ze misschien zo vroeg en ik verheug me dan ook op de komst van de eerste kraanvogels. De kraanvogels die onze pootaardappelen vorig jaar uit de tuin haalden en opaten. De oogst was beduidend minder, maar dat vonden we niet erg. Veel te mooi om die vogels van zo dichtbij te mogen bekijken! Vanuit het kleinste raam van het huis, zodat we hopelijk niet werden gezien. Het wc-raampje :-). Voor wie het wil... je kunt het HIER (klik) nog of weer lezen.


Sperweruil. Bron: internet.

Wat wel nieuws is en voor mij geheel nieuw en heel bijzonder... is dat ik nu al vier avonden achtereen het geluid hoor van twee sperweruilen! Ik weet het zeker, heb het goed onderzocht de geluiden, het zijn sperweruilen.
Sperweruilen komen voor in de uitgestrekte bossen van Noord-Amerika en het Noorden van Noorwegen, Zweden en Finland. De term sperwer in zijn naam refereert aan de vorm van zijn vleugels en aan zijn lange staart, die aan de sperwer doen denken.
Ze zijn 36 - 41 cm. HIER (klik) kun je er meer over lezen op Wikipedia.

De twee uilen hier lijken met elkaar in gesprek op enige afstand. Het lijkt steeds of ik me tussen hen in bevind. Ik hoor het steeds om een uur of acht à half negen 's avonds, de op één na laatste keer van de dag dat ik de honden uitlaat.
Nu heb ik op mijn fotoblog wel eens eerder een vraag gesteld over een wilde plant in deze omgeving die ik niet herkende. HIER (klik) kun je die vraag onder de vierde foto lezen en onderaan het bericht bij de reacties het antwoord zien. Het antwoord dat bijna een jaar later kwam doordat iemand bij toeval door de zoekmachine op mijn blog kwam. Het duurde bijna een jaar, maar het antwoord kwam. Dus nu waag ik weer een gokje. Wie weet komt er een vogelaar langs die een keer via de zoekmachine hier terechtkomt omdat hij zocht op sperweruil.
Dan nu mijn vraag beste vogelaar: Waarom maken deze twee uilen juist nu, in het vroege voorjaar, deze geluiden, schijnbaar naar elkaar? Heeft dit met paring e.d. te maken?


Wat een geweldige foto (ook van internet uiteraard).

Tja, en ik schrijf ook helemaal geen nieuws als ik schrijf over het noorderlicht dat zelfs tot in de Benelux te zien blijkt te zijn geweest en ook nog komt deze dagen! Het was gisteravond dat ik weer met de honden liep en onder het geluid van de twee kwebbelende sperweruilen me een hele tijd heb staan te vergapen aan het noorderlicht. Een gelukje dat het er juist toen was. Het kan komen en gaan. Soms tien minuten, twintig minuten om weer weg te gaan. Later kan het weer terugkomen, het zijn immers golvende bewegingen. Omdat hier veel bomen staan kan ik het aan de horizon niet zien, ik kan dan wel zien dat het er is doordat het veel lichter is, maar ik zie het verder niet. Maar nu was het hierboven. Schreef ik in december dat ik het nooit mooier had gezien dan op kerstavond, wel het kon nog vele malen mooier. Natuurlijk mede omdat het zo heftig was, die zonnestorm, de zwaarste in elf jaar tijd!
Ik sloeg mezelf weer eens voor de kop dat ik nog steeds niet de moeite heb genomen me eens te verdiepen in het maken van foto's van het noorderlicht, de maan, enz.

Ik heb gezocht en gezocht op internet. Er zijn zoveel foto's van het noorderlicht te vinden, logisch, het fascineert de mens. Daarom heb ik er drie uitgezocht die het beste en het meeste lijken op wat ik gisteren zag.


Bron: froot.nl

Bron: National Geographic

Maar waar ik helemaal weg van was en waarvan ik nog niet wist dat het zo heet was dit verschijnsel: een corona (zoals hieronder)!


Foto: Harald Albrigtsen

Dit verschijnsel doet zich voor wanneer het noorderlicht zich recht boven een waarnemer ontwikkelt. Werkelijk zo mooi! Daar word je stil van, dat zijn me momenten zeg! Ik kan me voorstellen dat de mensen hier vroeger, toen ze nog niet konden weten hoe het noorderlicht ontstaat, bang waren of er goddelijke krachten of boodschappen achter zochten. Echt heel begrijpelijk! Deze foto is toch net een soort uitstorting uit de hemel? Ja toch?

Wil je meer informatie over het noorderlicht; wat is noorderlicht en hoe ontstaat het nu precies, dan kun je hier lezen en kijken op deze pagina (klik).

Ik hoop van harte dat jullie ook het noorderlicht hebben gezien of gaan zien in de Benelux. Het schijnt dat de kans nog bestaat tot zaterdag. Dit is je kans, dus goed opletten want het is er echt nu en dan, niet aldoor aaneengesloten. Het komt en gaat en komt en gaat. Wie weet zijn er onder jullie wel die er foto's van kunnen maken en misschien wel laten zien. Succes!

Gon