Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 28 december 2014

Dit is weer de tijd tussen de jaren...


Zo zitten we er nu bij...

Kerstmis is al weer even voorbij. En oei, wat een koude kerstavond en kerstnacht hadden we! Het was rond -30 graden na twee etmalen met sneeuw waardoor er een halve meter verse sneeuw bij gekomen was. Kerstavond werden we getrakteerd op een wonderschoon noorderlicht, zelden zag ik het zo prachtig als juist op kerstavond. 
Daarbij de ontzettend heldere lucht met onnoemelijk veel sterren en bij het naar buiten komen de steelpan (Grote Beer) recht vooruit, oftewel in het noorden, later naar het oosten gaand. Wat een wonderen, evenals de reden waarom we kerstfeest vieren! 
Ik had me geen mooiere kerstavond en kerstnacht kunnen wensen! 


   Zelf moet ik nog eens gaan oefenen om het noorderlicht te fotograferen. Ik heb 
   een foto gezocht die benadert wat ik hier afgelopen week avond na avond zag. 
   Er moet wel veel activiteit op de zon zijn geweest. Ik gebruikte hier een foto 
   van Jerry Porsbjer waarmee ik een paar jaar geleden enkele keren email contact 
   had en die me zei dat ik altijd zijn foto's mag gebruiken als ik zijn naam maar 
   vermeld. Bij deze dus.

Daarna bleef het koud en dat is het nog steeds. Ik vind het nooit erg, kou bestaat niet, verkeerde kleding wel, dus je gewoon goed kleden als je naar buiten gaat. 
Meerdere laagjes en een goede jas en zo. Komende nacht zal het nog -32 worden en morgen zal het gaan sneeuwen. De temperatuur zal dan geleidelijk gaan stijgen om een etmaal later rond nul te zijn en nog erger, dinsdag en woensdag overdag enkele graden boven nul brengen. Niet leuk! Dat betekent gladheid. 
Uit ervaring weet ik dat het dan heel warm aan zal voelen. Dat heb je al als het van -30 naar -15 gaat, dan lijkt het gewoon warm buiten. 
Het is vroeg dat het al zo extreem koud is. Men had al een strenge winter voorspeld, maar ja, ze zeggen wel vaker wat. Altijd 50% kans dat je goed zit :-). 
De vorige was in elk geval helemaal niet streng. 

Ik vond een heel prachtig filmpje over het noorderlicht. Echt de moeite waard. Hieronder kun je het bekijken...




Kerstmis is dus voorbij en we zitten nu in de tijd die tussen de jaren ligt, 
de tijd waarin een jaar wordt afgesloten en een ander jaar klaar staat om te beginnen. 
De tijd waarin we denken over wat is geweest en ons afvragen wat er gaat komen...

Ik wens jullie een gezellige jaarwisseling!

Gon