A Dutch woman living in Sweden.

Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!




zaterdag 6 december 2014

Ze bruin bakken bij volle maan


Kanelbullar, volle maan, Vincent van Gogh en Don McLean. Wat heeft dat nu allemaal met elkaar te maken?

Vandaag had ik zin om weer eens 'kanelbullar' te maken. Zweden is de thuisbasis van kanelbullar, de echt kaneelrollen! Ik durf wel te zeggen dat het 't meest verkochte is voor bij de koffie hier.
Het was wel lang geleden dat ik ze zelf bakte. Het is leuk om te doen. Ze waren klaar toen we aan de thee zouden gaan vanmiddag en wat zijn ze dan lekker als ze nog wat warm zijn.


Even afkoelen op een theedoek.

Het recept plaatste ik een tijd geleden al op Kokkerellen, dus als je ook zin hebt op je vrije zondag. Het recept vind je HIER.

Vanavond de honden uitgelaten als altijd. Het was weer volle maan! Altijd zo mooi en geen zaklantaarn nodig als het volle maan is en er sneeuw ligt. Dat ziet er dan altijd zo uit:



Deze foto is niet van deze winter, nu ligt er nog niet zo veel sneeuw. Als je niet teveel richting maan kijkt zie je ook enorm veel sterren. Echt een sprookje.

Het deed me weer denken aan een bericht dat ik hier jaren geleden plaatste, in 2010.
Ik vind het leuk het weer eens uit de kast te halen, want lezers komen en lezers gaan, dus er zijn er zat onder jullie die hier toen nog niet lazen.

Vaak als ik onder die sterrenhemel loop moet ik denken aan het liedje van Don McLean - Starry starry night.
Een mooi nummer en dan ook nog Starry night geschilderd door Vincent van Gogh in 1889, want het nummer is een eerbetoon aan Vincent van Gogh. Tijdens het liedje op YouTube zie je dan ook allemaal werken van Van Gogh voorbijkomen.




Destijds kwam ik op internet ook nog iets interactiefs tegen, toegepast op dit schilderij van Van Gogh. Gaaf om te zien, echt apart! Dat wil ik jullie niet onthouden. Veel plezier!





Begin komende week meld ik een verhaal van Peter op zijn blog. 
Het heet "Clatterbridge hospital na het ongeluk". 
Daarna komt zijn kerstverhaal op 24 december, echt een leuk kerstverhaal!

Op 11 december kom ik hier zelf gewoon met het vervolg van "Rolf op klompen?"

Ik wens je een mooie zondag!

Gon

11 opmerkingen:

  1. Prachtig Gonny, ik vindt het prachtig om jou posts te lezen, mijne zijn niet zo interessant, ik doe gewoon wat op me hart ligt, is een zegen om op zo,n gebied te wonen,(sorry van mijn nederlands) ik kom zelf uit aruba..en mijn man is wel een hollander...hihi...over Nederland weet je alles dus, ik posts over wat ik meemaak...bedankt dat je een reactie op mijn blogje post...weet je iets? gaat me niet eens op veel volgers...maar een gezellige groepje, het probleem is dat we hebben allemaal verschillende hobbies...toch leer ik veel van.. ik wens jullie een fijne zondag en beterschap voor u man...liefs soraya

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. Ik zal je binnenkort schrijven Soraya. Tot dan!

      Verwijderen
  2. oh ik was vergeten zou je misschien iets over advent willen lezen?
    de link is op mijn blog aan de rechterkant onder of boven mijn emailcontact...ik post elke dag een stukje over advent en wat voor ons betekent...liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die koekjes zien er heel lekker uit, spijtig dat je geen geurenblog hebt!
    Die foto bij volle maan, tja, zo was de aarde bedoeld om te zijn. Heel mooi, heb hem als achtergrond ingesteld.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hej Gonny,

    Mmmmm, kanelbullar, ik ben er dol op! Heb ze zo'n maand geleden nog gemaakt. Natuurlijk heb ik er altijd veel te veel, zoveel visite krijg ik nu ook niet. Maar vaak neem ik er dan wat mee naar mijn werk en de overige doe ik in mijn diepvries. Elke avond neem ik er dan 1uit en leg hem even in de oven terwijl ik koffie zet. Smullen!!!

    Ja, dat stukje met het interactieve schilderij van van Gogh zat nog in mijn geheugen, gelukkig, is het ouderdomsverval nog niet zo erg ;) Erg leuk!

    Ik herinner me ook nog de eerste keer dat ik in ZuidLapland aankwam. Het was nacht en we moesten nog twee uur rijden naar Dorotea. Overal lag sneeuw, ook op de bomen en de maan stond hoog aan de hemel en gaf alles een betoverende schittering. Het was of ik door een filmset of een attractie in de Efteling reed. Dat zo iets moois kan bestaan!

    Ik hou nu ook het blog van Peter in de gaten. Vind het ook zo leuk omdat ik bijna niets weet van schepen en de wereld daarom heen. Ik steek er dus ook nog wat van op en daar hou ik van, weer een beetje slimmer, hahaha.

    Fijne zondag voor jullie,

    Kram, Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. Ik geniet altijd erg van jouw leuke lieve lange gezellige reacties Els, dank je wel! XXGon

      Verwijderen
  5. Hej Gon,

    Wat zien ze er lekker uit, erg goed gelukt. J awat mooi met die volle maan he? Leek wel of we het licht hadden vergeten uit te doen.

    Groetjes M&A

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja hoor ik wil nog steeds bij je op bezoek komen! Nog liever zelfs! De sneeuw en de heerlijke kanelboellar! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige foto, daar zou ik ook willen lopen.
    En die kanelbullar lijken me heerlijk.....ik krijg het nog druk met bakken.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. Ja Marga, en nu heb je de Zweedse maatschepjes zag ik! Ik hoop dat het recept van de wafels goed zal uitpakken, in elk geval weet ik het van de kanelbullar zeker :-). Succes met bakken. Groetjes...

      Verwijderen
  8. Hmmm, die kaneelrolletjes lijken me heerlijk, ik ga zo even naar het recept toe! :-)
    En wat een prachtige omgeving zeg...die foto...om jaloers op te worden...

    BeantwoordenVerwijderen