A Dutch woman living in Sweden.

Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!




donderdag 13 februari 2014

'Kijk eens wat daar rijdt, wat leuk!'


Weer een leuke draai aan de dag vandaag!
Vanmorgen moesten we even naar het dorp. Ik had online BARF hondenvoeding besteld en kon dit vanmorgen afhalen bij servicepoint Time hier in Hoting. Het ziet er allemaal heel goed uit dat voer en nu hoeft ze niet meer dat waardeloze voer uit de supermarkt hier te eten. Bovendien is het een heel andere manier van voeren, een  veel natuurlijker manier, maar dit terzijde.


Toen we bij Time wilden wegrijden en wachtten tot we de weg op konden, reed ons een voor deze tijd erg kleine auto voorbij. 'Kijk eens wat daar rijdt, wat leuk!' 
'Hé, het is een Nederlandse auto, nog met een blauw nummerbord!'
We konden de weg op en tussen de Nederlandse wagen en ons reed nog een andere wagen. We vroegen ons af wat zo'n kleine oldtimer hier in dit jaargetijde zou doen. Misschien is er weer een of andere challenge dachten we. Er zijn vaker challenges naar de Noordkaap, wie weet waren ze daar geweest. 
'We moesten het aan ze kunnen vragen', zei ik tegen Peter. 'Misschien kunnen we ze dan uitnodigen voor een kop koffie.'
'Ik wil ze wel inhalen, zal ik het doen?' zei Peter.
Dat wilde ik eigenlijk niet, je mocht er maar 50 km/u want het was nog bebouwde kom, de weg was niet echt zo geweldig en wat dan als je eenmaal voor die auto rijdt? Het lijkt me toch op z'n minst vreemd om zomaar staande gehouden te worden door burgers. 
En hoe houd je ze staande? Je alarmlichten laten knipperen? Nee, ik vond het geen goed idee.
'Wie weet moeten ze nog tanken bij Statoil', zei ik. 'Dan kan ik naar ze toe lopen.'
Laten ze nu toch richting aangeven vlak voor Statoil. Wij ook daarheen. Ze gingen niet tanken, keerden om en stopten. Ze hadden naar het automuseum gewild bij Ivars Bil, maar dat is alleen 's zomers open. Inmiddels was ik al uit de auto, liep er naartoe en de bestuurder draaide zijn raampje open. Ik vertelde dat we hun auto zo leuk vonden en zo raakten we aan de praat. Peter was er inmiddels ook bij en we vroegen of ze zin hadden om koffie bij ons te drinken. Dat viel in heel goede aarde en dus reden ze even later achter ons aan.


Afijn, eenmaal aan de koffie vertelden ze dat ze gewoon met deze Austin A35 van het bouwjaar 1958 op vakantie zijn. Ze waren door Noorwegen noordwaarts gegaan, zelfs even overgestoken naar de Lofoten en via Kiruna weer zuidwaarts door Zweden. Afgelopen nacht hadden ze in Vilhelmina geslapen. Wat een geluk dat dit een zachte winter is, de Austin heeft geen motorverwarming. Ik moet er wel bij vertellen dat Jan garagehouder is geweest, dus bij problemen is hij zelf de monteur, dat scheelt al zoveel! Peter en ik zouden dit niet hoeven doen. 


Onder het koffiedrinken vroeg ik of ik buiten foto's mocht maken voor op mijn blog. Dat vonden ze prima. Toch heb ik om privacyredenen het kenteken maar onleesbaar gemaakt. 

Klik op de foto voor een groter en duidelijker beeld.
Alle foto's zijn op onze oprit gemaakt, ook de eerste.

Nog even poseren en daarna nog even onder de motorkap kijken. De vaag witte strepen zijn vallende sneeuwvlokjes. Het sneeuwde licht.


Wat geweldig leuk allemaal! Dit zijn nu van die leuke dingen, van die onverwachte spontane ontmoetingen. Inmiddels zullen ze wel in Östersund zijn en daar slapen.

Heel leuk dat we jullie ontmoet hebben Jan en Linda!
Wie weet zien we jullie nog eens terug op het jaarlijkse Oldtimerfestival (klik) in Hoting!

Gon

24 opmerkingen:

  1. Oooh geweldig Gon! Wat een ontmoeting...leuke dingen voor de mensen!
    Ongelooflijk om in deze tijd van het jaar op vakantie te gaan, alles is inderdaad gesloten en een geluk, voor hen, dat het een te warme winterperiode is!
    Geweldige old timer!
    Lieve groetjes,
    Richt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk en erg gedurfd om met zo'n autootje die trip te maken. Zulke ontmoetingen zijn als slagroom op de taart.
    Heeft Rushy zijn eten nog wel gehad? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk verhaal en nog een Nederlands kenteken ook :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat spannend allemaal! Wat zullen Jan en Lindal ook vreemd hebben opgekeken toen jullie voor hun autootje stonden. Zij weten misschien nog niet dat ze nu ook deel uitmaken van de meest gelezen blog van Zweden en omstreken!

    Ook geweldig dat Rushy nu lekkerder hondevoer kan eten! Wat zal ze het fijn vinden om verwend te worden.

    Groetjes aan jullie drietjes, aan iedereen die klein Hoting groot maakt, en natuurlijk aan Jan en Lindal die ik ook nog een prettige, avontuurlijke en veilige reis toewens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, ik zie nu pas de kleine passagier op de motorkap! Geweldig dat die meereist!
    En op de eerste foto vind ik het zweeds vogelhuisje natuurlijk ook schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk zeg. Schitterend dat ze dat doen. Gelukkig is hij automonteur en wat je zegt, een zachte winter. Mooie foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Geert
    Jij kijkt vast op een heel groot scherm Geert, ik vind het n.l. een wonder dat jij het vogeltje voorop in het midden van de motorkap ziet zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk verhaal en wat een leuke ontmoeting
    Happy Valentine vanuit Zweden
    Fijn weekeinden groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig verhaal en leuke ontmoeting!
    Wat een mooie auto, leuk het vogeltje als passagier op de motorkap.
    Inderdaad moedig om hiermee in de Zweedse winter op stap te gaan.
    groetjes,
    Bea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Gonny : als techneut zijnde kijk ik inderdaad op een 1920x1080 HD widescreen. Je moest eens weten hoe groot alles bij jullie lijkt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zeker onverwachts leuk en zo'n vakantie lijkt me helemaal toppie ! mits het niet TE kou is natuurlijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hej, Wat een leuke spontane ontmoeting.
    Ze zullen wel veel bekijks krijgen.
    Erg moedig.
    groetjes Marlies en Arnoud.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een super leuk verhaal. En ja Nederlanders kom je echt overal tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke ontmoeting en ja, dat zijn juist de leukste, die onverwachte.
    Mooie oldtimer, hij ziet er nog zo netjes uit ook. De koffers op het dak :-).
    Ik wil jullie ook alvast een fijn weekend wensen.
    Liefs van Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een spontane leuke ontmoeting :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dear Gon!
    Such a fun to see them and what a beautiful old car!
    This green is great!
    Hope you are well and you have not too much snow!
    Happy sunday!
    With love,
    Geli

    BeantwoordenVerwijderen
  17. GEWELDIG!, Leuk zo'n ontmoeting en prachtig zo'n onderneming in zo'n Austin. Dat is avontuur. In een ongewone tijd met een ongewone auto zo'n reis maken. Leuke post.
    Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een geweldig leuk autootje,zooo schattig,maar ja...zijn niet alle Austins mooi?!?!?Zag er afgelopen vrijdagavond wel hele mooie a la race auto uiterlijk bij Topgear,natuurlijk weer heel anders als dit oldtimertje.Wat leuk dat jullie zo spontaan op de mensen af stapten...zo zijn wij Hollanders dan weer he?!!?Ha,ha...geweldig!Ook dat ze mee gingen koffiedrinken bij jullie....wat een leuke dag en dat allemaal door het ophalen van een zak hondenvoeding!

    lieve groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Thanks dear Gon!
    I' m well but we have to take big and important decisions and that' s a little stress!
    And I have too less time at the moment!
    I wish you a beautiful evening Gon!
    With love,
    Geli

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat leuk om een oude auto, nog met blauw kenteken te zien.
    Die zal je zeker daar niet zomaar vaak zien. En hier, zonder de sneeuw, is het al zeldzaam...
    Leuk, dat ze met jullie meewilden. Gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Via via kom ik op je blog, ik vind Zweden erg leuk. Ben er 2 keer geweest. Ik zat zomaar een hele poos te lezen bij jou. Zo leuk! Ik ga je volgen en blijf graag op de hoogte van jou wel en wee! Groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig verhaal Gonny, ik heb er erg van genoten. Met een Austin A35 krijg je altijd hele leuke contacten en reacties. Leuk dat jullie er op af zijn gestapt.
    Groetjes, Marijke en Aad Sneekes Burgerbrug ( Austin vrienden van Jan en Linda )

    BeantwoordenVerwijderen
  23. @Marijke & Aad
    Bedankt voor jullie leuke reactie! Ja, het was een bijzonder leuke ontmoeting, zowel met Jan en Linda als met de A35.
    Groetjes, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen