Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 25 november 2010

Niet blij, maar eigenlijk toch ook weer wel!


Nog twee weken ongeveer, dan staan we in de startblokken. Tenminste dat hopen we. Het zal weer eens niet waar zijn. De Mercedes heeft weer eens "panne". We dachten ooit juist een degelijke splinternieuwe auto te kopen. Peter viel ook eigenlijk op deze auto omdat het toen zo’n beetje de enige auto met veel bagageruimte was, waar hij met zijn beenprothese probleemloos instapte. Hij zit zo lekker ruim voorin. Maar er zat al vrij snel en dus al een hele tijd een ratel in de motor waar geen monteur de oorzaak van kan vinden. Hierdoor zitten we vaak met kromme tenen. Maar het went, hij rijdt immers al een paar jaar met dit nare geluid. Het is een automaat (ivm Peter zijn prothese) en maakt dit geluid altijd tegen de tijd dat de wagen moet schakelen, dus bijv. rond de 40 km, rond de 80 km. Heel vervelend op 80 km. wegen. Vandaag moest Peter om 08.00 uur in Drachten zijn en ik om 09.00 uur in Wolvega. Aangezien mijn auto in Zweden staat, bracht ik Peter naar Drachten en reed door naar Wolvega over Heerenveen. Ik verwachtte veel te vroeg in Wolvega te zijn, maar er was bij Heerenveen een ernstig ongeluk gebeurd en ik deed 3 kwartier over het klaverblad. Ik was 5 minuten te laat in Wolvega. Later Peter weer opgehaald. Toen we ongeveer 20 km van huis waren begon het……..een enorme ratel. Het leek net of er een stuk plastic meedraaide met een ventilator zeg maar. Wij gestopt, motorkap open, STANK, niets te zien. Besloten het erop te gokken naar de garage in Oosterwolde te rijden, waar de auto morgen toch al naar toe zou voor een beurt. De monteur hoorde het direct. Een lekke (kapotte) verstuiver. Meteen was duidelijk waarom de auto de laatste 2 maanden zo vibreerde. Dat is de oorzaak volgens de monteur. We zijn de auto nu wel een week kwijt en we laten gelijk alle verstuivers maar vervangen. Die kosten rond de honderdvijftig euro per stuk (elektronische verstuivers, nou ja, zal wel). Dat wordt weer eens een gepeperde rekening, de halve motor schijnt ook nog uit elkaar te moeten. En een huurauto voor een week, ook vierhonderdvijftig euro. Soms staan we zo in tweestrijd wat te doen. Maar ja, als hij zo is als vandaag, verkoop je hem ook niet. En er zit nu motorverwarming in en (Zweedse) extra koplampen erop. Spijkerbanden in de maat van deze auto. Dus maar laten maken en weer een jaar mee rijden. Dan maar weer eens zien. Waarom ben ik toch ook blij? Nou, dat is wel te raden denk ik. Je zult dit toch krijgen als je in de kou in Zweden rijdt. Bijvoorbeeld tussen Sundsvall en Hoting, waar helemaal niets is. Dat is drie uur rijden en waarschijnlijk is het daar dan ook erg koud zodra je van de kust raakt. Dus ja, toch wel heel blij dat het dan nu gebeurde!