Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 7 november 2010

Niels Holgersson en Linnaeus

Niels Holgersson, wie heeft er niet van hem gehoord?!!! Wel ik zal jullie eens vertellen dat ik natuurlijk wel van hem heb gehoord, ooit, lang geleden al. Had er zelfs ook plaatjes bij in mijn hoofd. Maar ik heb het sprookje nooit gelezen. In mijn jeugd ook nooit voorgelezen gekregen. Veel sprookjes gehoord in mijn jeugd natuurlijk, ook boekjes voorgelezen gekregen zoals bijvoorbeeld “Lente, zomer, herfst en winter” van Rie Cramer, waar ik laatst al eens over schreef. Alle boekjes van W.G. van der Hulst, wie kent ze niet (althans van mijn leeftijd) en de welbekende winterboeken gelezen. Maar de reis van Niels is mij onthouden, ha, ha.

We vonden dat we dat boek toch eigenlijk wel in ons bezit moeten hebben als “Zweden gangers”, ook al is het een kinderboek. Hoort dan wel bij je algemene ontwikkeling hé?! :-) Afgelopen week besteld en de volgende dag was het hier al. Weer een dag later had ik het uit. Dat is niet zo’n prestatie natuurlijk, het is niet zo’n heel lang verhaal. Voor wie het ook (nog) niet gelezen heeft…………..Niels is een stoute jongen die in Skåne woont, in het zuiden van Zweden. Omdat hij een nare jongen is wordt hij door een kabouter omgetoverd in een heel klein mannetje, ook kabouter formaat zeg maar. Hij gaat mee met Maarten de gans, die op zijn beurt met de wilde ganzen mee gaat naar Lapland. Onderweg moet hij waken over Maarten en als Maarten heelhuids terug zal keren zal de betovering worden verbroken en zal Niels weer een gewone jongen zijn maar dan met een sterk verbeterd karakter. Onderweg beleven ze natuurlijk de nodige avonturen. Best leuk om eens iets kinderlijks te lezen hoor!


Ook bestelde ik het boek “Anna, Hanna en Johanna” van de Zweedse schrijfster Marianne Frederiksson. Dit omdat ik er over las bij Janneke (klik hier voor haar blog). Het verhaal spreekt me aan, des te meer omdat ik zelf een demente moeder heb. Ik ben er nog maar net in begonnen. Janneke leest de Zweedse versie, omdat zij al veel verder is met Zweedse les en daarvoor o.a. dit boek moet (wil) lezen. En dan heb ik nog het boek van de reis naar Lapland van Linnaeus (in 1732) gekocht. Dat is geen leesboek, maar een boek waar je af en toe eens een stukje in leest. Hij beschrijft hierin zijn reis van Uppsala naar het noorden van Zweden en maakt daarbij ook allerlei aantekeningen en (kinderlijke) tekeningen van planten en dieren die hij onderweg tegenkomt. Na deze reis naar Lapland is hij naar Nederland gegaan. In eerste instantie om te promoveren aan de Universiteit van Harderwijk. Daarna ging hij op de Hartekamp in Heemstede wonen. Nadat hij, na verblijf van een paar jaar in Nederland, van cholera was genezen, ging hij weer via Frankrijk terug naar zijn vaderland Zweden. Ik vind het zeer interessant welke planten en bomen hij tijdens deze reis beschrijft.
En dan zal ik jullie eerdaags maar weer eens op een lekker recept trakteren.