Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





maandag 23 augustus 2010

En dan is het tijd voor jam!




Vandaag moest het dan maar gebeuren, want vanmorgen kwam ik buiten om de hond uit te laten en tot mijn schrik zag ik dat de kramsvogels inmiddels maling hadden aan het bakpapier, ha, ha. Er zaten er wel 30, de helft was aan het wormen trekken, de andere helft zat in de aalbessen. Toen ik er naartoe liep zag ik dat ze al aardig huis gehouden hadden. Toen ik terugkwam van het uitlaten het er met Peter over gehad. Hij zou na het ontbijt gelijk alle aalbessen gaan plukken. Ik moest nog e.e.a. binnen doen, o.a. betalingen via internet. Als we allebei klaar waren zouden we de bossen in gaan voor wilde frambozen. Dan zou het frambozen-/(aal-)bessenjam worden. Zo gezegd zo gedaan. We reden over een bosweg (en maakten bovenstaande foto) en kwamen een zonnige open plek tegen waar veel frambozen stonden. Het stikt van de frambozen in de bossen, maar je moet het treffen met wat eraan hangt en in welke staat het is. Soms is alles al verdroogd, soms moet het nog rijpen. Maar op deze plek hing veel goeds. Toen we dachten dat de verhouding met de aalbessen ongeveer 50/50 was zijn we gestopt met plukken en hebben nog een leuk ommetje gereden. Was weer mooi. Het is geen straf om frambozen te plukken, integendeel!!! Het is ontspannend/rustgevend. Je hoort niets, werkelijk niets, alleen soms de wind langs je oren, je eigen ademhaling en eens een korhoen in de verte. We zagen er zelfs twee. Een kleine en een hele grote, bijna maat kalkoen, maar dan laag op de poten. Heel ander dier natuurlijk. Zwart zijn ze.





In een bepaald stuk kwamen we allemaal oranje stenen tegen. Echt natuurlijk hoor dat oranje, geen verf of zo! Tip: vergroot de foto door er op te klikken, de rechtse oranje steen is echt zooooo mooi! Ik wil graag weten hoe dit komt. Het is volgens mij geen ijzer, die stenen zie je ook wel, maar dan zit het meer in de steen en dit zit erop. Het was een fraai en bijzonder gezicht en het was maar over een paar honderd meter. Het lijkt me een mossoort wellicht, maar het is maar een dun laagje, maar ja, dat zijn korstmossen ook.





Thuisgekomen de aalbessen afgerist en de frambozen goed uitgezocht. Alles goed gewassen en koken maar.





Het resultaat... 16 potten jam. Hier komen we de winter wel mee door. Heerlijk door de yoghurt bijvoorbeeld, dat eten we hier veel. Qua toetjes is het hier wel anders dan in Nederland. Yoghurt, yoghurt en nog eens yoghurt. Met allerlei smaken/toevoegingen. Maar niets is zo lekker als naturel yoghurt met je eigen vruchtenspul er doorheen. Vla kennen ze hier niet. Nog in geen een supermarkt tegengekomen. Wel vanilleyoghurt. En rijstepap, lekkere kan ik wel zeggen. Veel ijssoorten ook. Als je vanille- of chocoladevla wilt, moet je het gewoon zelf maken. Qua jam vinden we het wel even goed zo. We willen alleen nog lingon (vossenbessen) plukken en er iets mee doen, maar ze zijn nog niet rijp genoeg. Vorige week was ik trouwens in de plaatselijke bloemenzaak "Evas blommor" om gordijnstof te kopen. Jawel, ze verkoopt heel leuke gordijnstoffen. Ik wil zo graag gordijnen gaan maken, het is er nog steeds niet van gekomen. Stof gekocht voor onze slaapkamer en voor de keuken/eetkamer (is één). Terwijl ze stond af te meten en alle meters stond te vouwen stonden we te kletsen en kwamen op het fruit plukken voor jammetjes en sappen. Zijzelf plukt en vriest het fruit direct in. Ze maakt er dan iets mee als ze het nodig heeft. Dus ook dat is een idee. Mochten we dus Lingon plukken en het loopt tegen de tijd dat we twee maanden naar Nederland gaan, doe ik ze gewoon in de vriezer en maak er tegen de kerst wel iets van.
Nog even over het weer hier. De echte zomer is wel ten einde. Het is beslist geen naar weer, maar redelijk bewolkt met af en toe een zonnetje, af en toe een klein beetje regen. Niet echt koud, maar ook niet warm. Een graad of 16. Bodywarmer erbij aan is lekker. De bomen beginnen al wat te verkleuren en de wilde bloemen zijn zo goed als uitgebloeid. De plantenbakken hier hebben ook wel hun mooiste tijd gehad, alhoewel de Lobelia's schitterend zijn, die hebben er nog wel zin in!