Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 13 augustus 2008

Stan op de koffie, daarna behangen





Het is best fijn om internet te hebben, want we kunnen dingen plannen naar het weerbericht. Televisie hebben we hier niet. We hebben wel een tv over voor hier (van Gerda en Renée gekregen) en er hangt ook een goede schotel aan het huis. We hebben alleen nog geen abonnement genomen. Maar goed ik kwam hierop door het weerbericht. Daarom gisteren het gras gemaaid en lekker buiten genoten, toen was het echt heerlijk weer. We zagen echter de bui al hangen voor vandaag en morgen.........regen! We hadden dus in dit huis nog zo'n 10 rollen mooi behang gevonden. Het behang in de kamer was werkelijk afgrijselijk en vies! Op de foto's die ik heb gemaakt met de camcorder valt het niet erg op, maar het is echt erg lelijk. Ja ik vind het nog steeds jammer dat ik het snoertje voor verbinding tussen mijn fotocamera en de computer ben vergeten. Toch nog fijn dat ik een idee kan geven met de camcorder, maar ja die zijn nou eenmaal niet scherp. Dwaal ik weer af naar de camera's maar wilde vertellen dat wij zouden gaan behangen tijdens de twee dagen regen. Ik hoop dat het afkomt in de twee dagen, ik denk het wel. Alles stond eigenlijk klaar om te beginnen toen er werd aangebeld. Het was Stan, hij was inderdaad op vakantie geweest met de bus uit 1967. Hij was naar Finland geweest, het is van oorsprong ook een Fin. Hij had een beetje koud weer gehad zij hij, hij was teruggekomen via Jokkmokk bovenin Zweden. Met z'n 3-en koffie gedronken, was gezellig. Hij is zeker een uur geweest. Zoals altijd verliep de conversatie erg moeilijk door de taalbarrière, maar met Engels, Zweedse woordjes, Nederlands en gebaren komen we toch altijd een heel eind. Stan zegt dat hij vroeger wel wat Engels sprak, maar dat hij nu een leeg hoofd heeft. Hij vindt dat we maar Zweeds moeten leren en daar heeft hij ook wel gelijk in. Was al 9 lessen op weg, maar van de zomer is er niets van gekomen. Ik wil er komende winter weer hard tegenaan, ik vind het ook leuk hoor! Het is geen straf voor me. Maar je neemt het wel moeilijker op dan wanneer je op de middelbare school zit. In ieder geval was het ons wel duidelijk dat hij de oude vrachtwagen (mijn blogverhaal van 5 juli) had verkocht voor 2500 kronen oftewel ca. 270 euro. Toch niet gek. Degene die hem kocht ging de motor gebruiken om iets aan te drijven, wij begrepen een grote kloofmachine. We hadden het ook nog even over de bosbessenplukkers. Die komen niet uit Korea, maar uit Thailand. Stan had nogal schik omdat die mensen nogal klein zijn. "Hoeven ze niet zo ver te bukken" zei hij. Zelf is hij erg groot.
Toen Stan wegging begon het echt te regenen en gingen wij behangen. Er was een kleine onderbreking omdat Christien ook nog even langs kwam om te zeggen dat ze weer terug waren uit Holland. Haar gelijk de pakken hagelslag, drop, beschuit en kaas meegegeven. Dat hadden we voor ze meegenomen, want toen wij op weg waren hierheen kon niemand nog weten dat zij voor een overlijden naar Holland zouden moeten. Ze was zelf niet aan inkopen toegekomen en was er dus toch blij mee. Daarna weer verder met het behangen. Het is erg lastig behangen door alle later aangebrachte electradraden e.d. Maar het is zulk leuk werk als je het zo ziet opknappen!!! De foto's zijn twee aan twee ervoor en erna. Het donkere behang is dus nieuw. Zo'n mooie kleur. De vlekjes zijn esdoornblaadjes, heel mooi bescheiden. Op de 2e foto een keukenstoel van de gemeentewerf (zie gisteren) erbij.
We vonden dat we wel erg ons best gedaan hadden en er was niet veel puf meer om te koken. Wel het is ook vakantie dus we zijn lekker in Åsele gaan eten! Via een andere weg (nog niet eerder gezien) naar huis.