Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 22 augustus 2008

Buren




Wel ik zou verslag doen van deze avond met de buren. Nou hier ben ik dan nog even! We hadden vanuit Holland in ieder geval in een koelkastje in de auto, met allemaal bevroren pakken frisdrank en diepvrieselementen eromheen, bitterballen meegenomen. De koelkast kon onderweg achter in de auto aan op 12 volt. Toen we hier aankwamen was alles wonder boven wonder nog steeds ijs! Maar goed, bitterballen kennen ze hier niet en het leek ons juist daarom leuk om te serveren. Evenals Hollandse kaas natuurlijk en andere hapjes. Je loopt natuurlijk het risico dat ze het helemaal niet lekker vinden, dus ook nog maar wat dingen uit de supermarkt hier erbij. De friteuse heb ik boven op de zolder neergezet, dan zitten we beneden niet in de frituurlucht. De zolder is enorm groot en er kunnen ramen open dus leek een goed plan. Maar goed, dit even ter voorbereiding, nu over de avond.
Ik moet zeggen.............dat we het erg gezellig vonden. De hele avond gesprekstof, er vielen gelukkig geen stiltes. 80% is gekomen, dus dat is erg leuk. Alleen de boer die het verste weg woont was er niet. Misschien dacht hij zoiets van "Ik ben in mei toch al eens bij jullie aangewipt toen ik langs fietste." Maar dat was zonder echtgenote. Jammer. De rest waren echt zeer aardige mensen. Een man kwam alleen en zei dat een van de twee nou eenmaal bij de 8 kinderen moest blijven. Uiteraard! Een vrouw kwam ook alleen omdat haar man bij de vier kinderen moest blijven. Wat een kinderen hebben ze hier! Komt dat misschien door de premie en het enorm lange verlof dat ze hier krijgen? Geen idee. Het volgende stel had ook vier kinderen, maar die hadden al een leeftijd die geen oppas meer vereist. Kerstin en haar man hebben ook kinderen (ik weet niet meer of het er nou twee of vier waren), maar die zijn de deur al uit. Buiten de buren kwam Christien ook nog langs uit haar werk. Ze was om 22.00 uur klaar.
En dan over de Hollandse dingen die we ze voor hielden: .......... bitterballen succes bij 60%, Hollandse kaas succes bij 100%, werd enorm van genoten, lieten het als het ware over de tong rollen, Boerenjongens succes bij 60%. Het zijn wel bescheiden eters en drinkers. We hadden ze ook op advies van Christien gevraagd om 19.30 u. Vroeg zouden wij zeggen. Christien had zelfs 19.00 uur gezegd, maar daar hebben we zelf 19.30 van gemaakt. Ze gaan ook bijtijds weer weg. 23.00-23.30 vinden ze al enorm laat. Het viel me ook al op dat de lichten hier vaak zo rond 22.00-22.30 uur uit zijn doordeweeks.
Wel we hebben het over veel onderwerpen gehad natuurlijk, maar een van de dingen die me het meest opviel / is bijgebleven is dat ...................... ze het er unaniem over eens waren dat januari, februari en maart voor hen de mooiste/fijnste maanden zijn qua weer! "Fantastisch", "Prachtig" en "Geweldig" moet dat allemaal zijn. Heerlijke tijd. Dat willen wij dan toch wel gauw een keer meebeleven, ervaren.
In ieder geval ben ik in de drukte van kletsen en serveren vergeten foto's te maken. Niet echt erg denk ik. Stille medewerker vanavond was de frituurpan op zolder (foto).
Wij kijken hier in ieder geval tevreden op terug omdat het gewaardeerd werd dat we dit deden. En dat is het belangrijkst. Tot en met komende woensdag kunnen we nog genieten van het boeket en de fles wijn nemen we denk ik mee naar huis.

Morgen over "snus".