Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 3 maart 2016

Dat is nog eens een leuke meevaller!




We vinden het zo gewoon... water uit de kraan.


Maar sinds we hier wonen vanaf eind 2009, hebben we in het voorjaar twee keer geen water gehad.
De tweede keer duurde het wel zes weken eer het gesmolten was twee meter onder de grond, want zo diep liggen de leidingen hier. Gelukkig kregen we snel een noodleiding via onze lieve buurman Clas, aangelegd door de gemeente.
We hebben dus water van de gemeente. Dat lijkt heel gewoon, maar hier in de dunbevolkte gebieden hebben mensen buiten het dorp eigen water d.m.v. een geboorde of een gegraven bron. 
We wonen twee kilometer buiten het dorp en zouden dus eigenlijk ook geen water van de gemeente hebben, maar er was ooit tussen ons en het dorp, in het stuk bos, een villawijk gepland. Maar door o.a. achteruitgang in de werkgelegenheid is het nooit van de grond gekomen. De waterleiding en het riool werden echter al aangelegd en toen het zo dichtbij kwam heeft de vorige bewoner van ons huis ook water en riolering aangevraagd. Als je van hier naar het dorp loopt over het weggetje door het bos zie je alle paaltjes van de wateraansluitingen nog staan en putten voor het riool. Helemaal overwoekerd. Wij vinden het niet erg dat het nooit is doorgegaan. Misschien hadden we dit huis dan wel niet gekocht, geen idee. Zou toch minder vrij geweest.

De waterleiding is dus twee keer bevroren geweest. Gelukkig vóór de meter, dus geen kosten voor ons. Heel netjes opgelost door de gemeente!
Het was tevens de reden dat we afgelopen zomer nieuwe waterleiding en riolerings- pijpen (klik voor deel 1) hebben gekregen.  

Maar nu 'to the point'. 
Voor water, riool en vuilnisbak betaalden we per kwartaal omgerekend zo'n € 320,--.
Makkelijk rekenen dus, ruim € 100,-- per maand. Destijds gelijk geregeld dat het automatisch wordt afgeschreven, geen omkijken naar. Dat deed ik dus ook niet of nauwelijks meer, vooral de laatste paar jaar deed ik de factuur gewoon in de ordner en bekeek hem niet of nauwelijks. 
We hebben twee meters. Een meter voor en dus in het huis en een meter voor en in het gastenhuisje.
Toen ik de laatste keer dan via internet de meterstand door moest geven van de meter van het gastenhuisje begon ik me toch af te vragen hoe lang het wel niet geleden was dat ik de meterstand van hier in huis door heb moeten geven. In ene leek me dat een eeuwigheid geleden.
Ordner gepakt en terugzoekend op de facturen kwam ik erachter dat de waterstand voor deze meter al vanaf de zomer van 2013 geschat werd! Steeds dezelfde hoeveelheid kubieke meters. 
In 2013 hadden we na het gedoe met de bevroren leiding een nieuwe meter gekregen omdat dat toch al in de planning zat en ze hier toch waren. Het meternummer van deze nieuwe meter kwam niet op de facturen voor. Ik ben het aantal berekende kubieke meters op gaan tellen en de werkelijke stand op gaan nemen. Ik was verrast te zien dat we veel minder verbruikt hadden dan ze berekend hadden en dus contact opgenomen met de gemeente. Het verhaal uitgelegd, het meternummer gegeven en de naam van degene die hem geplaatst had. Hem ken ik namelijk wel. 


Exact zo'n watermeter


Die aardige mevrouw zei dat ze door een onverklaarbare reden het formulier moesten zijn kwijtgeraakt. Ik had de werkelijke meterstand dus doorgegeven en de naam van Thomas. Hij kwam dezelfde week naar de meter kijken of nummer en stand klopten. 
De aardige mevrouw beloofde het met de volgende factuur in orde te maken en die kwam vandaag.

Tada!






Een creditnota van 1758,-- kr. Omgerekend zal dat zo'n 190,-- euro zijn. 
Het nieuwe termijnbedrag zit ook in deze nota verwerkt, dus in plaats van 320 euro betalen, 190 euro terug = in feite zo'n € 500,-- terug!

Een meevaller van vijfhonderd euro, dat is nog eens een leuk loopje naar de brievenbus geweest!

Ik wens jullie alvast een fijn weekend!

Gon