A Dutch woman living in Sweden.

Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!




donderdag 3 maart 2016

Dat is nog eens een leuke meevaller!




We vinden het zo gewoon... water uit de kraan.


Maar sinds we hier wonen vanaf eind 2009, hebben we in het voorjaar twee keer geen water gehad.
De tweede keer duurde het wel zes weken eer het gesmolten was twee meter onder de grond, want zo diep liggen de leidingen hier. Gelukkig kregen we snel een noodleiding via onze lieve buurman Clas, aangelegd door de gemeente.
We hebben dus water van de gemeente. Dat lijkt heel gewoon, maar hier in de dunbevolkte gebieden hebben mensen buiten het dorp eigen water d.m.v. een geboorde of een gegraven bron. 
We wonen twee kilometer buiten het dorp en zouden dus eigenlijk ook geen water van de gemeente hebben, maar er was ooit tussen ons en het dorp, in het stuk bos, een villawijk gepland. Maar door o.a. achteruitgang in de werkgelegenheid is het nooit van de grond gekomen. De waterleiding en het riool werden echter al aangelegd en toen het zo dichtbij kwam heeft de vorige bewoner van ons huis ook water en riolering aangevraagd. Als je van hier naar het dorp loopt over het weggetje door het bos zie je alle paaltjes van de wateraansluitingen nog staan en putten voor het riool. Helemaal overwoekerd. Wij vinden het niet erg dat het nooit is doorgegaan. Misschien hadden we dit huis dan wel niet gekocht, geen idee. Zou toch minder vrij geweest.

De waterleiding is dus twee keer bevroren geweest. Gelukkig vóór de meter, dus geen kosten voor ons. Heel netjes opgelost door de gemeente!
Het was tevens de reden dat we afgelopen zomer nieuwe waterleiding en riolerings- pijpen (klik voor deel 1) hebben gekregen.  

Maar nu 'to the point'. 
Voor water, riool en vuilnisbak betaalden we per kwartaal omgerekend zo'n € 320,--.
Makkelijk rekenen dus, ruim € 100,-- per maand. Destijds gelijk geregeld dat het automatisch wordt afgeschreven, geen omkijken naar. Dat deed ik dus ook niet of nauwelijks meer, vooral de laatste paar jaar deed ik de factuur gewoon in de ordner en bekeek hem niet of nauwelijks. 
We hebben twee meters. Een meter voor en dus in het huis en een meter voor en in het gastenhuisje.
Toen ik de laatste keer dan via internet de meterstand door moest geven van de meter van het gastenhuisje begon ik me toch af te vragen hoe lang het wel niet geleden was dat ik de meterstand van hier in huis door heb moeten geven. In ene leek me dat een eeuwigheid geleden.
Ordner gepakt en terugzoekend op de facturen kwam ik erachter dat de waterstand voor deze meter al vanaf de zomer van 2013 geschat werd! Steeds dezelfde hoeveelheid kubieke meters. 
In 2013 hadden we na het gedoe met de bevroren leiding een nieuwe meter gekregen omdat dat toch al in de planning zat en ze hier toch waren. Het meternummer van deze nieuwe meter kwam niet op de facturen voor. Ik ben het aantal berekende kubieke meters op gaan tellen en de werkelijke stand op gaan nemen. Ik was verrast te zien dat we veel minder verbruikt hadden dan ze berekend hadden en dus contact opgenomen met de gemeente. Het verhaal uitgelegd, het meternummer gegeven en de naam van degene die hem geplaatst had. Hem ken ik namelijk wel. 


Exact zo'n watermeter


Die aardige mevrouw zei dat ze door een onverklaarbare reden het formulier moesten zijn kwijtgeraakt. Ik had de werkelijke meterstand dus doorgegeven en de naam van Thomas. Hij kwam dezelfde week naar de meter kijken of nummer en stand klopten. 
De aardige mevrouw beloofde het met de volgende factuur in orde te maken en die kwam vandaag.

Tada!






Een creditnota van 1758,-- kr. Omgerekend zal dat zo'n 190,-- euro zijn. 
Het nieuwe termijnbedrag zit ook in deze nota verwerkt, dus in plaats van 320 euro betalen, 190 euro terug = in feite zo'n € 500,-- terug!

Een meevaller van vijfhonderd euro, dat is nog eens een leuk loopje naar de brievenbus geweest!

Ik wens jullie alvast een fijn weekend!

Gon




18 opmerkingen:

  1. Tjonge, wat een verhaal!'t Is maar goed dat je zelf zo oplettend was... en zo'n berg geld terugkrijgen voelt bijna als een cadeautje!
    Wij hebben het een keer aan de hand gehand met een dubbele woonhuisverzekering. De oude verzekering zou door de nieuwe worden opgezegd, maar dat hadden ze verzuimd... Altijd goed om weer even je administratie te checken, al vind ik het geen leuk werk!
    En nu lekker fantaseren wat je allemaal voor de poen zou kunnen kopen...

    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons wordt de meterstand iedere maand automatisch afgelezen en krijgen we voor de tiendde rekening van de vorige maand. De vuilnis wordt gewogen voor het in de vuilniswagen wordt gestort. Het compost gaat in speciale zakjes die je van de vuilnismij. krijgt en die doe je gewoon in de vuilnisbak. Waar het vuil aankomt, hebben ze een speciale machine die de compostzakjes eruit sorteert, heel handig. je hebt dus geen gedoe met verschillende vuilnisbakken en zo. Het compost wordt vergast en daar rijden dan o.a. de stadsbussen op. Wij hebben een gemeenschappelijke bron met vijf huizen en ik heb nog nooit meegemaakt dat hij bevroren was, wel twe keer dat hij leeg was 's zomers. Dan moest je een tijdje heeel zuinig met water doen en dan liep hij weer vol.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @baasbraal
    Hej Janneke! Bij ons wordt de elektra wel automatisch afgelezen, maar water niet. Compost doen de meesten hier in eigen tuin, het is hier een uitgestrekt gebied, bij jou is het stedelijker. Wij hebben maar één vuilnisbak en daar betaal je buiten het vastrecht per lediging 40 kr. voor. Zo is de vuilnisman veel eerder klaar, want de mensen zetten hem pas aan de weg als hij echt vol is. Bovendien bevorder je het gescheiden inleveren. Het 'parkje' met bakken voor papier, metaal, plastic, gekleurd en ongekleurd glas wordt dan ook druk bezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, dat is zeker een meevaller Gon!
    En nu maar hopen dat het niet meer bevriest met de nieuwe leidingen.
    Het maandbedrag zal nu ook wel iets dalen denk ik.
    Liefs, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is zeker een meevaller. Wat een mazzeltje.
    En wat ga je doen met al dat 'extra' geld? ;-))
    XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoooo, daar kan je een heleboel Leonidas voor kopen Gon!
    Fijn zo'n groot bedrag terug.

    Goed weekend samen!
    Liefs, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Stien 04 maart 2016 Van een buurman hoorde ik die balen plastic bij de vuilverbranding aan het verplaatsen was (naar de stortkoker brengen) om verbrand te worden. Hier houd men de ovens mee op themperatuur.(plastic is olie) zo zie je dat niet alles gericycled kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. stien 04maart 201604 maart, 2016

    bij ons wordt veel plastic als brandstof gebruikt, het is een olie product en wordt verwerkt in de afvalovens van AVR die er stroom mee opwekken en als stadsverwarming gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is een goede meevaller! Waar gaan jullie het aan uitbesteden? Feestje met lekker Thais eten :-) ? Dan hou je nog genoeg over ;-)
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh heerlijk zo'n meevaller!!!!!
    (meestal is het andersom)
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hej Gonny,

    Dat is nog eens leuk! Het leukste is altijd het bedenken wat je met het geld gaat doen.
    Bij mij zal het dit jaar wel andersom zijn, ik heb nu immers een 2 persoonshuishouden.

    Kram, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Gonny
    Dat zijn nota's waar je blij van wordt.
    De foto van de druppelende kraan is prachtig.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat gebeurt niet vaak dat je wat terug krijgt!''

    Wij hebben een eigen bron.

    Fijne zondag groetjes uit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dear Gon!
    What a great luck!
    Normally you have to pay and get no money back ...
    Do you know what you make with this money ...do you have a wish?
    Hope spring is coming ...
    Happy next week with Peter in beautiful Sweden!
    With love,
    Geli

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nou Gon...dat zijn leuke dingen voor de mensen! Gebeurt niet zo vaak dat je geld terug krijgt!
    Toen we het huis kochten (2006) bleek de pomp kapot te zijn, we hebben toen op advies van een Noors bedrijf een Zweeds bedrijf hier een bron laten boren en sinds eind 2006 gelukkig geen problemen gehad en ook geen kosten! Wij wonen ca 14 km buiten het dorp...dus geen water van de gemeente!
    Lieve groet Richt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geld terug krijgen is altijd leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat goed dat je het zo ontdekt, en wat gezellig dat je me volgt ik hoop dat de kokoskoek smaakt ;o)
    groetjes Dilliedijn

    BeantwoordenVerwijderen