Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





maandag 30 juli 2012

Doodgewoon?

Gevlekte orchis

Voor de mensen hier misschien, maar ik vind het nog steeds heel bijzonder dat ik deze wilde orchideeën zomaar langs de weg zie staan.


Ze zijn niet zo groot en je moet wel opletten om ze tussen alle prachtige bloemen te zien staan, maar toch kun je ze niet missen. Ze staan zelfs langs de E45, net als de margrieten, rode klaver, wikke, grasklokje, rozenkransje, duizendblad, boerenwormkruid, jacobsladder, glad walstro, echte guldenroede, enz. enz.! De bermen zijn nu zo onnoemelijk mooi! Eén groot veldboeket!


Ik heb heel veel in natuurgebieden gelopen in NL, nou ja, natuurgebieden. Je kunt het beter parken noemen. Ik zag de gevlekte orchis nooit. Er groeien hier nog veel meer soorten orchideeën, zoals bijvoorbeeld de zwarte vanilleorchis (Jämtlands landskapsblomma) en venusschoentje.
Ik hoop en verwacht ze ooit te zien, al zal ik er wel voor richting fjällen moeten. Zit in het verschiet...