Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 29 januari 2010

Weer koud

Vrijdagavond, 21:35 u, -23°C, windstil, helder, prachtige maan.
Het was vandaag een prachtige zonnige dag, wel koud. Het was om half vijf vanmiddag -27 en ik had Rush haar jas aangedaan en mezelf ingepakt. Ik dacht lekker met haar het bospad af te gaan. Er was 27 en 28 januari bijelkaar een halve meter sneeuw gevallen, maar Clas was 2x met zijn sneeuwscooter over het bospad gereden en die heeft een lekker brede rupsband in het midden, zodat je redelijk, al is het zwaar, kunt lopen. Leuk voor Rush dacht ik, kan ze lekker los. Ja, ze holde heel enthousiast in het begin, maar ik kon al snel terug, want op een of andere manier was de samenstelling van de losse sneeuw bij deze temperatuur zo, dat ze gelijk op ijsklonten liep, nou ja niet meer kon lopen dus. Dit is nog niet eerder gebeurd, ook niet toen bij -32. Ze wilde maar één ding, naar binnen. Ze stond demonstratief bij de deur beneden. Nou ja, ze had geplast dus vooruit dan maar. Ga ik het zo nog eens proberen, maar dan op de geveegde weg. Daar ligt ook wel sneeuw, maar die is plat geschoven en weggeschoven, dus dun en niet zo hoog en los. Ze is niet zo slim om constant op dat rupsbandspoor te lopen. We zijn lekker aan het rommelen zo met onze verhuisspullen hier. Peter in de garage met de gereedschappen en zo, en ik pak iedere dag een paar dozen uit. Bak ons brood, loop lekker met de spark naar het dorp en loop lekker met de hond in dit prachtige winterlandschap. Voor Clas heb ik een leuke bedankkaart gekocht. Dan kan ik op m'n gemak een Zweedse tekst erop schrijven, dat is gemakkelijker dan het tegen hem te zeggen. Dan bak ik morgenavond of zondagochtend een "Kladdkaka" voor hem, doe die in een mooie tas, kaart erbij en breng het naar hem toe. Dat zal hij wel waarderen. Van geld aanbieden wordt hij boos. Ik kwam op de Kladdkaka omdat hij gek is op chocolade. Ik heb nog nooit een Kladdkaka gemaakt, maar het is zeer eenvoudig, dus dat kan niet mis gaan. Hier even over de Kladdkaka.........
Kladdkaka! Vertaald: Kladd: geknoei, geklodder, er staat zelfs in het woordenboek prutswerk hahaha en Kaka: cake/koek.
Het recept: simpel en de meeste dingen heb je bijna altijd wel in huis. Oven 180°C en ongeveer 30 minuten: 2 eieren, 100 gram (room-)boter (kamertemperatuur, anders 15 sec. in de magnetron), 1 theelepel vanillesuiker, 220 gram meel (bloem), 130 gram suiker, 3 eetlepels cacao. In een rond bakblik (laag) in het midden van de oven. Heb je lekkere en goede chocolade in huis doe dit in grove stukken erdoor. Deze kaka mag nat/klef zijn! Heerlijk, natuurlijk ook met slagroom! Laat hem wel even goed afkoelen en zet hem daarna even in de koelkast. En geloof me dit smaakt naar meer! Als hij tenminste net zo lekker smaakt als bij Café Koppen hier in het dorp. Daar kies ik de keren dat we er zijn ook Kladdkaka. Misschien maak ik er wel twee dit weekend. Eerst zelf even proeven voordat ik er een weggeef. Ik heb net nog een rozijnenbrood gebakken. Peter heeft er al weer een warm kapje afgegeten.........................
Vandaag heb ik ook een afspraak gemaakt bij één van de twee kappers in het dorp. Volgende week vrijdag kan ik pas terecht om 9.30 uur. Ik heb de afspraak in Nederland afgezegd omdat we later terug zijn dan aanvankelijk het plan was. Maar nu erger ik me aan mijn haar, dus ik wil niet zo lang meer wachten. Ben benieuwd. Het leek me er wel wat.