Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 30 januari 2010

Kokkerellen bij volle maan



Bea heeft vanmorgen na het lezen van de blog van gisteren
direkt de Kladdkaka gebakken en deze foto gemaild.
Zie er heerlijk uit Bea!

Volle maan in januari

Zaterdagavond, 23:02 u, -21°C, windstil, helder, prachtige maan.
Enthousiaste reacties op de Kladdkaka, op blog en per email. Ik dacht er al een poosje over, maar het kwam er maar niet van, om eens wat recepten te vermelden die hier veel gebruikt worden in Zweden. Maar ik verwierp het dan ook weer, want er zijn al zooooooooooooooveel websites en blogs met recepten, men zit niet op mij te wachten. Maar vandaag heb ik me bedacht dat het toch leuk kan zijn voor degenen die mijn blog volgen en / of belangstelling voor Zweden en waarschijnlijk ook voor de recepten hebben. Daarom heb ik een nieuwe link geplaatst, rechts bovenaan bij de andere links: Kokkerellen. De Kladdkaka staat er als eerste op. Het is niet mijn bedoeling daar een giga "kookboek" van te maken, maar af en toe eens een (niet al te ingewikkeld) recept bij te plaatsen. De recepten komen dan op Kokkerellen op alfabet te staan onder "Labels". Ik zal op deze weblog vermelden wanneer er een recept is bijgeplaatst, dan hoef je niet iedere keer (voor niets) te kijken...




Vandaag is het volle maan, en wat voor een. Hij is erg fel, veel licht.
De reden is dat de maan zo'n 42.000 kilometer dichter bij de aarde staat dan wanneer hij op zijn verste punt staat. De verklaring ligt in de baan van de maan. Die is in feite niet helemaal rond. De baan van de maan is een ellipse baan. Zo komt het dat de aarde een paar keer per jaar dichter bij de maan staat. Het meest in de winter. In de ochtend was de maan vandaag 14 procent groter dan gebruikelijk en licht 30 procent meer op dan wanneer hij het verst van de Aarde staat in de zomer... Het wandelde ook erg prettig vanavond, de sneeuw licht dan heel erg op en het is ook heel bijzonder.