Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 12 januari 2010

Hälge


Vandaag geen eland geschoten.
Daarom maar eens proberen te lezen in "Hälge",
een stripserie met jachthumor. Deze strip
in september al gekocht bij een benzinestation
in Strömsund
Dinsdagavond, 23:22 u, -14°C, windstil, helder.
Vanmorgen was het maar -3 graden. Alles was prachtig wit, omdat het dampig was geweest. Gisterenmiddag zag je bij diezelfde temperatuur op het meer hier tegenover damp ontstaan toen de zon erop scheen. Het meer was op een gegeven moment niet meer te zien tot de zon weg was. Ieder minuscuul takje was vanmorgen prachtig wit, zelfs mijn spark. En niet zo'n klein beetje, de aangegroeide ijskristallen waren wel een halve centimeter lang. Spijt dat ik er geen close-up foto van heb gemaakt. De boomstammen waren zelfs wit en het rode huis van Clas was ook helemaal wit. Er was ook een heel brede strook sneeuw van zijn dak gegleden........zonde! Ben weer met de spark op stap geweest. Het gaat steeds beter en ik was in een mum in het dorp. Lopend, steppend en naar beneden glijdend. Heel leuk, vooral op de heenweg. Even geld pinnen, naar de Apotek voor nieuwe "2e huid pleisters" voor Peet zijn been en even naar de supermarkt. Ook nog naar Elkedjan. De mevrouw herkende me nog en even een praatje gemaakt. Toen ik met gloeilampjes de winkel weer uit was en met de spark wegliep zag ik nog twee enorm mooie kerst"dingen" in de etalage staan. Niet gekocht. Morgen toch maar terug om ze te kopen, ze waren zo leuk, anders krijg ik spijt. "Had ze maar gekocht" zei Peter. In de tussentijd is Peter gebeld door Route mobiel. De kosten voor de auto ambulance (120 euro) worden vergoed. De auto is voor het weekend klaar. Leuk voor Peter, kan hij ook de deur weer eens uit na, tegen die tijd een week thuis zijn. Zal ook wel weer een gepeperde rekening worden. Het is een diesel en die moet je voorgloeien. Die gloeispiraal is stuk. Dan de oliefilter en er zat nog vocht in een pomp.
Ik heb helemaal de kots van die auto's hier. De Ford Transit gaat met de verhuiswagen mee terug naar Nederland. Ze leveren hem af bij de Ford dealer daar bij ons in de buurt. Ik hoop dat het is wat wij aldoor gedacht hebben, dat de computer gereset moet worden. Als hij nog voor een redelijke prijs weer rijdt hebben we die 500 euro van het transport tenminste niet weggegooid. Hij kan ook niet hier blijven omdat het een Nederlandse auto is. Je kunt hem hier niet verkopen. In Nederland hebben we hem tijdelijk geschorst, maar dat kun je ook niet onbeperkt blijven doen, er moet op een gegeven moment iets met die auto gebeuren. Als hij het weer doet weten we nog niet wat we er mee doen. Eigenlijk mag hij van mij weg, verkopen dat ding. Maar hij kan ook wel een handig zijn. Mijn vertrouwen in hem is wel verdwenen.
Yvonne mailde ook nog om te vragen of we in het weekend langskomen in Ås (bij Östersund). Haar auto deed het weer nu de temperaturen weer normaal zijn. Ook zij kreeg pech met die kou. Als de Ford hier weg is kan de Mercedes in die garage staan. Daar is het zonder verwarming, ongeacht de buitentemperatuur, altijd rond nul graden zolang we hier nu zijn deze winter. Die is erg goed geïsoleerd. Dat is een stuk beter voor hem dan zoals laatst toen hij stuk ging bij -32.