Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 31 december 2009

Oudejaarsavond komen we wel door...


...want we hebben van allerlei lekkers. De oliebollen wisten jullie al, die komen van de kraam die ieder jaar in Anna Paulowna staat. Onderweg naar hier vanzelf ingevroren. Nu even kort in de magnetron en ze zijn weer lekker warm en zacht. We hebben bowl gemaakt in de Rumtopf van mijn moeder en we hebben een salade. Ik kwam er vandaag achter (na snuffelen op het internet) dat ze hier met oudjaar "Klenäter" bakken en eten. Jammer dat ik dat niet eerder heb geweten. Ik ben van plan dat eerdaags, volgende week of zo als alle snaai alweer een poosje op is, te gaan maken. Ga niet tot volgend jaar wachten daarmee. Dit is de link waar in het vond, incl. recept: http://www.trouw.nl/ontspanning/koken/article2943672.ece/Klenater___luchtiger_dan_oliebollen__knapperiger_dan_appelflappen_.html




Om half vier stonden Åke en Wiveka op de stoep. Of we wijn lusten. Ik beaamde dat en kreeg toen deze fles zelfgemaakte wijn.
"Ljungs Vin", ze heten n.l. Ljung van achteren wat ook "heide" betekent. Ze wisten nog niet hoeveel alcohol er in de Ljung wijn zit, het is de eerste keer dat ze dit doen. Ik vroeg ze binnen, maar ze gingen op weg naar de zus van Wiveka om oudjaar uit te zitten, die zus woont in Dorotea (20 km. rijden). We moesten gauw eens bij ze langskomen. Ze komen ook nog een keer hier Hollandse erwtensoep eten voor ze weer naar huis gaan rond 9 januari (Åkersberga nabij Stockholm). Ze hadden het er ook nog over dat ik de zus van Clas was tegengekomen van de week. De zus van Clas dacht dat ik een jaar of 40 was! Nee, zei Wiveka, want die weet precies hoe oud ik ben, omdat we even oud zijn. Maar 15 jaar verschil vind ik wel een compliment al ben ik het er niet mee eens. Toch erg leuk.
Vanmorgen was het trouwens lang niet zo koud. Het was nog donker en ik keek op de thermometer die -16°C aanwees. "Dan zal het wel bewolk zijn geworden." dacht ik en dat bleek later ook. Toen ik om 3 uur met Rush uitging was het -11°C. Het is nu dus:

Donderdagnamiddag, 17:30 u, -11°C, bewolkt, soms lichte sneeuw.
Peter en ik wensen jullie allemaal een heel gezellige oudejaarsavond en alvast de allerbeste wensen voor het komende nieuwe jaar:
Gott Nytt År!