A Dutch woman living in Sweden.

Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!




vrijdag 23 december 2016

Kerstmis 2016 komt eraan...

 
 
 

Kerst komt eraan en allemaal zijn we druk. Het is hier in de omgeving veel drukker dan normaal, allemaal mensen uit het zuiden die hierheen komen voor wintersport richting de bergen. Gelukkig ligt er sneeuw al is de bovenlaag hard geworden door dooi tussendoor. Maar zaterdag, zondag en maandag zullen bij elkaar wel zo'n 20 cm verse sneeuw geven, dus mooi! In de bergen heeft het al eerder gesneeuwd na de dooi tussendoor.
In de winkels was het de laatste dagen ook erg druk voor hier.

Kerst komt eraan en kerstavond, dus morgenavond 24 december, is voor de Zweden kerst. Dan is het Julafton  en dan komen ze allemaal bij elkaar, kijken 's middags steevast naar Kalle Anka (Donald Duck) op tv om klokslag drie uur, een jaarlijks terugkerende traditie en daarna aan de glögg gevolgd door het julbord oftewel het kerstbuffet. 

Kerst komt eraan en voor mij is kerstavond meer een avond van overdenkingen. Bijvoorbeeld terugdenken aan kerstfeesten met geliefden die er niet meer zijn.
Aan al die mensen die niet uitkijken naar kerst, elk met zijn of haar reden. Je hoeft maar aan het nieuws te denken.
 
Kerst komt eraan, voor ons een witte kerst met lekker samenzijn, met kaarsjes en hapjes. Misschien wel even erop uit, "A sleigh ride in the snow" :-).
Een poosje wegduiken met een mooi boek. Bijlezen bij de blogs die ik volg, ik loop nogal achter.
Voor morgenavond heb ik geen Zweedse glögg gekocht, beetje slappe hap, 'k ga lekker zelf bisschopswijn maken.
Zorgt voor lekker rode wangen.
 
Kerst komt eraan, ieder zijn of haar ding, weinig mensen in bloggenland. Ik zal er waarschijnlijk ook niet zijn morgen, kerst...
 
Oh ja, het kerstverhaal dat ik dit jaar weer geschreven heb, het beloofde vervolg op dat van vorig jaar, vind je HIER (klik).
Heb je het eerste deel vorig jaar niet gelezen? Natuurlijk spreekt het tweede deel veel meer als je het eerste deel ook gelezen hebt, de link naar het eerste deel staat boven het tweede deel.
Veel leesplezier! Als het net zo vaak gelezen wordt als vorig jaar en net zo gewaardeerd wordt, ben ik dik tevreden.
 
Hieronder, als elk jaar, een traditioneel Zweeds kerstlied.
Deze keer "Gläns över sjö och strand", met daaronder de Zweedse tekst. Het wordt hier gezongen door Sofia Karlsson.
 
 
Een heel mooie warme en gezellige kerst wens ik jullie!

God Jul!


Gon

 
 Gläns över sjö och strand, stjärna ur fjärran,
du som i Österland tändes av Herran.
Stjärnan från Betlehem leder ej bort, men hem.
Barnen och herdarna följa dig gärna,
strålande stjärna, strålande stjärna.
 
Natt över Judaland, natt över Sion.
Borta vid västerrand slocknar Orion.
Herden, som sover trött,
barnet, som slumrar sött,
vakna vid underbar korus av röster,
skåda en härligt klar stjärna i öster;
 
Gånga från lamm och hem, sökande Eden.
Stjärnan från Betlehem visar dem leden
fram genom hindrande jordiska fängsel
hän till det glindrande lustgårdens stängsel,
Hän till det glindrandelustgårdens stängsel.
 
Armar där sträckas dem, läppar där viska,
viska och räckas dem, ljuva och friska:
Stjärnan från Betlehem leder ej bort, men hem.
Barnen och herdarna följa dig gärna,
strålande stjärna, strålande stjärna.


 

14 opmerkingen:

  1. Alles genoemd, niets vergeten, heel goed verhaal Gonny! Dank je wel. Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We wensen jullie hetzelfde♡
    Niet teveel van die bisschopswijn he, zie je al zitten met rode wangen:-)
    Fijne kerst samen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb erg genoten van je kerstverhaal. Een mooi eind. Ik hoop dat je volgend jaar weer een mooi verhaal schrijft.
    Fijne kerstdagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie muziek en fijne kerstdagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zalig Kerstfeest ,hier geen witte kerst ,ik geniet van jou sneeuw fotos ,je post lijkt zowat op een filmverhaal :) drukte en mensen die afkomen voor de dagen ,wintersport en bij jou gezelligheid in huis ,meer bezinnen over alles hapjes ,kaarsjes en zelfgemaakt wijn ,bisschopswijn is het hetzelfde als gluwein ? geniet van de eindejaarsdagen ,op weg naar 2017 ,beste wensen voor het nieuwe jaar
    groetjes Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor het kerstverhaal, ik heb er van genoten. Ook de film over Lapland vond ik prachtig. Beste wensen voor 2017!
    Benadette

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beautiful. Merry Christmas to you and warm greetings from Montreal, Canada. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtig romantisch verhaal, uit het Zweedse leven geschreven. Complimemten Gon! Grt, Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hej Gonny,

    Heerlijk verhaal, zo romantisch! Ik kan het allemaal voor me zien, de midzomerviering, de bossen en het huisje wat Lennart opknapt. Petje af voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ook ik was tijdens kerst niet in blogland. Dus ik hoop dat je een hele fijne kerst hebt gehad. Morgen ga ik je verhaal lezen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk romantisch verhaal Gonny, heb het nu pas gelezen. Komt er in het volgende verhaal een liefdesbaby met de Kerst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. Nee, dat gaat 'm niet worden Antoinette :-) Hier mag iedereen zijn of haar eigen vervolg bij bedenken, net als jij nu.
      Als ik volgend jaar al een verhaal schrijf, zal het geen vervolg hierop zijn, maar iets heel anders.

      Verwijderen
  12. Ik kwam je even een gelukkig nieuw jaar toewensen en wat en mooie foto van die mees met die ijspegel :-) echt bijzonder hoor.

    BeantwoordenVerwijderen