Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 1 december 2015

Lange onderbroekenweer


Afgelopen zondag was het de 1e advent. Ik vertelde al eens eerder dat kerst en midzomer in Zweden de allerbelangrijkste feestdagen zijn. De Zweden zijn echte kerstliefhebbers, niet zo gek in een land waar het rond deze tijd van het jaar lang donker is en doorgaans koud. Men begint hier al heel vroeg aan de kerstvoorbereidingen en de kerstperiode duurt zo eigenlijk van medio november tot in januari.
Maar nu dus de adventsperiode. Op de eerste advent verschijnen overal raamverlichting en adventssterren. Exact op deze dag zagen we als altijd bij buurman Clas het 'trappetje' (elektrische advent kandelaar) voor het keukenraam verschijnen en bij Åke (andere buurman) kerstverlichting in de boom buiten. Er zijn erg veel huizen die werkelijk voor elk raam zo'n trappetje hebben staan. Een heel gezellig gezicht.
Ook wij hebben het trappetje neergezet, een adventsster opgehangen en een verlichte krans. 
Je kunt nu ook overal weer hyacinten, amaryllissen, kerststerren en tulpen kopen en dat doet men dan ook volop. Op de buitendeur worden sparrentakken gehangen.
Al vanaf half november worden er kerstmarkten georganiseerd. Van klein tot groot.
Ook kerstmaaltijden kun je nu al buiten de deur eten.


Deze foto nam ik een keer uit de rijdende auto langs Tåsjön, hier vlakbij.

Hier valt met regelmaat de Dorotea & Hoting aktuellt in de bus. Dat klinkt als een belangrijke krant, in feite is het dat ook, althans voor hier. Het is echter niet meer dan een zeer eenvoudig, tja, hoe moet ik het nu noemen? Het is A4 formaat. Gewoon papier dat iedereen in z'n printer heeft zitten. Die A4-tjes zijn tweezijdig bedrukt, gevouwen en geniet. Een piepklein 'krantje' dus. Maar hij is zeer geliefd, echt iedereen leest 'm. Alles wat er te doen is in de wijde omgeving, maar vooral in Dorotea en Hoting, staat erin. Peter en ik lezen hem dan ook altijd helemaal door. Niet dat daar veel tijd in gaat zitten. Maar je weet dan wel wanneer er een kneuterige kerstmarkt is, of een loppis in het Folkets hus. Wanneer het koor zijn kerstliederen zingt in de kerk en dat de winkeliers op de adventzondagen weer mooie dingen laten zien. In hun winkel of ervoor in de sneeuw, gezellig buiten met marschaller (reuze kaarsen in blik, het is immers al vroeg donker) en glögg.
Maar ook wanneer de 'Thai wagen' weer in Dorotea staat met heerlijke afhaalmaaltijden. Of wanneer de man weer hier in Hoting staat met zijn karretje met Lofotenharing, ingelegde haring, ansjovis, gerookt vlees, gerookte ham en worsten. Of wanneer de aardappelboer uit Åsele, of de aardappelboer uit Rossön met zijn vrachtwagen komt naar het plein bij het station. Veel soorten aardappels, goeie ook en reuze zakken (20 kg) zonnepitten voor de vogels. Maar er staat bijv. ook in wanneer het grote kerstconcert is in Arjeplog, niet echt naast de deur. Moet heel mooi zijn.
Ook advertenties van de winkeliers natuurlijk. En 's zomers bijvoorbeeld wanneer de bloemenwagens komen met éénjarige tuinplanten.
Als je het leuk vindt kun je HIER de laatste lezen!


Marschaller noemen ze hier de blikken voor buiten.

Kortom, we zijn hier al in de stemming. Daarbij is het nu echt winter geworden. Momenteel is het overdag net onder nul en 's nachts varieert het nogal.
Afgelopen nacht -12, de koudste nacht was tot nu toe -18. Er ligt 15-20 cm sneeuw.
Ja, de lange onderbroek kan weer uit de kast. Tegenwoordig thermo-ondergoed genoemd. Je kunt ook een gewatteerde broek aantrekken. En doe het maar! Je krijgt anders echt winterbenen en droog! Maar ze verkopen hier bij de apotheek SUPER bodylotion. Niet goedkoop, echt niet, maar het is fantastisch, helpt heel goed. De lucht is hier erg droog.

En dan al die diamanten in de sneeuw, want zo lijkt het. Alsof iemand rijkelijk heeft gestrooid met diamanten. Daar kan ik nooit genoeg van krijgen!

In Nederland is het heerlijk avondje bijna gekomen, 't valt mooi in het weekend zag ik. Hier kennen ze Sinterklaas niet.

Zelf ben ik toch ook in de kerststemming geraakt, ook al had ik dat even niet gedacht door alle onrust in het nieuws. De laatste jaren plaatste ik steeds een kerstverhaal, altijd een verhaal van een ander. Vorig jaar beloofde ik er zelf een te schrijven.
'Tijd genoeg!' dacht ik toen. Maar opeens was het al eind november en ik had nog niets. Ik ben er toch aan begonnen en nu is het klaar. Ik ben natuurlijk geen schrijfster, maar ik hoop dat jullie het verhaal kunnen waarderen.
Ik zal het in drie delen plaatsen en wel op woensdag 16 december, zondag 20 december en op donderdag 24 december. Je kunt het natuurlijk ook gewoon bewaren tot kerstmis.

Maar voor nu eerst een gezellige Sinterklaas gewenst!

Gon