Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 6 juli 2013

Voor een winter...


Hout voor één winter

Bovenstaande foto is niet van dit jaar, nee, deze is van een miezerige dag in juni 2011. Hij had ook van 2010 kunnen zijn, of van 2012. Maarrrrr... niet van 2013, daar heb ik helaas geen foto van gemaakt. Op deze foto van 2011 ligt een partij hout voor één winter. Dit is wat we nodig hebben om er een heel jaar heerlijk warmpjes bij te zitten. Ongeveer tien kuub in boomstammen. Centrale verwarming op hout. Tweemaal daags één tot anderhalf uur stoken is voldoende voor 24 uur warmte in het hele huis, overal. 
Als het extreem koud is, wat in januari wel eens enkele dagen voorkomt en waar ik ongeveer min dertig mee bedoel, moet er drie keer één tot anderhalf uur gestookt worden. De partijen hout van 2010, 2011 en 2012 waren prettig om te verwerken, dus bomen, meestal berken, zagen in stukken van ca. 45 cm en daarna kloven. Vooral het kloven vind ik best leuk werk. Dan kan ik maar doorgaan, maar meestal deed Peter het. De stammen zijn meestal zo dik dat ze in vieren of zessen gekloofd worden. 
Maar dan dit jaar. De leverancier brengt de partij hout altijd in april als wij in NL zijn. 
Hij weet precies waar hij het moet lossen. We wisten niet wat we zagen toen we half mei aankwamen en de bomen zagen liggen. Oh, nee hè, wat zijn ze dik!
Hij levert altijd met gratis gebruik van een stevige, erg grote klover. Helaas, deze keer niet, hij is stuk dus zoek het maar uit. Natuurlijk begonnen met zagen, ook hulp bij gehad. Er kwam geen gerepareerde klover. We dachten aan Lars-Gunnar, de loodgieter, daar hadden we ook zoiets op het erf zien staan. Op naar Lars-Gunnar rond etenstijd, dan zal hij thuis zijn. Of we zijn klover mochten huren. Huren? Jullie mogen hem lenen! Aanhanger opgehaald en hij pastte er maar netaan in. Gelukkig hoefde er maar een kilometer of tien zo mee gereden te worden. En nu zijn Peter en ik die enorme stukken dus aan het kloven. Vaak moeten ze wel in ongeveer vijftien of zestien stukken. 
We beginnen ons wel af te vragen of we dit nog wel willen. Je kunt ook gekloofd hout kopen natuurlijk. Ook op de lengte die je wilt, steeds met een verschil van vijf cm. Het verschil in prijs per kuub is niet groot. Alleen is een kuub hout in boomstammen voordeliger dan gekloofd in een big bag (gestort, dus niet netjes gestapeld) op een pallet. 
Mensen (Nederlanders) zeggen vaak dat er nu toch hout zat ligt op ons erf. Ja, er ligt altijd voor minimaal drie winters, als we nu klaar zijn voor vier winters. Toen we dit huis kochten zat dat er ook bij, zo deed de vorige eigenaar het ook. Je kunt het hier aan elke Zweed vragen, je hebt het meeste rendement van het hout als het twee jaar heeft liggen te drogen. Bovendien kun je altijd eens een jaar hebben van ziek of zeer, dat je niet toekomt aan hout verwerken en/of kopen en stapelen. Kan altijd gebeuren. 
Nee, de voorraad maar lekker op pijl houden, dat is een prettig en veilig gevoel. Maar hoe we het in de toekomst gaan doen weten we nog niet. Ik weet één ding wel, ik heb nog nooit zo'n spierpijn in mijn onderarmen gehad van het tillen van die grote bonken hout! 's Avonds heb ik steeds wel een heel tevreden gevoel als ik weer in het houthok kijk dat steeds maar voller wordt. Nog een paar hele dagen en dan zijn we wel klaar. 
Nee, ik maak er niet zo'n mooi kunstwerk van.
Gelukkig hebben we wel beter weer! :-)