Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 26 februari 2017

Even vårvinter, maar de echte winter ligt weer op de loer...


Heb je even, dit is een wat langere kwebbel...

Ik schreef het als eens eerder, vårvinter is hier het vijfde en speciale seizoen. Het is de tijd tussen de winter en de lente, wanneer er nog sneeuw ligt, er heel veel zonnige dagen zijn en de dagen ook al beduidend langer zijn. Het betekent dus zoiets als het vroege voorjaar en  kan zo eind februari beginnen.
Letterlijk betekent vår - voorjaar en vinter natuurlijk winter. Het is zo'n beetje de periode maart en april.
In de winkels merk je het ook als het vårvinter is! In sommige supermarkten zijn zelfs speciale hoekjes ingericht met spullen en etenswaren waarmee je buiten kunt picknicken in de sneeuw. Je ziet het overal en veel. 
Men gaat erop uit met sneeuwscooter, auto, op de lange latten en/of te voet.
Vuurtje maken, worstjes grillen, warme soep in de thermosfles en ga zo maar door, bedenk het maar. Maar in elk geval grillen en/of eten in de natuur!

 
Deze blik naar buiten is zeer uitnodigend en daar geef ik dan ook aan toe natuurlijk!


We hadden gisteren en meerdere dagen afgelopen week ook vårvinter. Wat een geweldig zonnig weer, zo heerlijk gelijk. Wat een kracht heeft de zon al!  Ook de honden genieten ervan en voelen zich heerlijk buiten bij dit weer. Ik laat ze nog altijd apart uit omdat ze elkaar niet zo liggen en dus veel aandacht voor elk, één op één dus.


Sim gaat pontificaal voor me zitten en kijkt naar me op nadat ik haar riep.
"Ik krijg toch zeker wel een knoepje nu ik zo braaf gekomen ben?!"

Sim moet eigenlijk nodig getrimd worden, maar we vinden het nu nog even lekker warm voor haar.
En dan met onze Rushy, al bijna achttien jaar, maar een spurtje zit er elke dag nog in, nog zoveel plezier in het leven. Af en toe eens een "ongelukje" in huis mag de pret niet drukken. Met plassen nog 100% zindelijk, maar een keuteltje vind ik een enkele keer wel. Gelukkig gladde, makkelijk te reinigen vloeren.


"Als ik nu eens een pootje optil, zou dat helpen voor een knoepje?
Ik volg je immers braaf!"


Nu denken jullie misschien dat ze buiten constant knoepjes krijgen. Ze krijgen vaak iets omdat we in het begin hiermee de honden geleerd hebben op eigen terrein te blijven.
Dat doen ze 100% en dat is een groot voordeel voor zowel hen als voor degene die met hen buiten is.
Nu is het niet zo dat ze al die knoepjes als extra krijgen, neeeee, dan zouden ze veel te dik worden. 's Morgens meet ik hun brokjes (graanvrije) voor die dag af in hun eigen maatbeker en daar neem ik een klein handje van mee. Het gaat dus gewoon van hun maaltijd af, weten zij veel :-). Buiten dat krijgen ze natuurlijk ook wel eens een "echte" traktatie.


Lekker de dekbedden in de sneeuw en in de zon!
Op de achtergrond het gastenhuisje en de werkplaats.

 
Vrijdag legde ik de dekbedden weer lekker in de droge sneeuw in de zon. Waarom ik dit graag doe schreef ik vorig jaar al, dat kan je HIER (klik) nog lezen.

Dus ja, eigenlijk door dit mooie weer (te vroeg) het voorjaar in de bol.


Zullen we ook gaan grillen buiten in de sneeuw?
 

Of zo'n sneeuwbankje maken zoals de Zweden wel doen?
 

Of gewoon maar weer lekker op ons eigen vertrouwde bankje in de sneeuw gaan zitten? 
Even een lekker kussen erop en dan genieten?!

Ik denk dat ik het al weet!

 
 
Maar dan niet met "Wienerbröd", die heerlijke bladerdeeg dingen met soort pudding in het midden zoals op bovenstaande foto, maar met die overheerlijke Semlor die we gisteren in Edsele kochten. Zelden aten we zulke goed gevulde en heerlijk smakende als deze. Daarom kochten we er dan ook zes :-) wetende dat ze veel lekkerder zijn dan die van de supermarkt in ons dorp hier. Dus vier ingevroren, want  Edsele is niet naast de deur. We kwamen er gisteren door onze trip naar Västernorrland.


Semlor


Semlor worden maar in een korte periode per jaar gemaakt en gegeten.
Ze worden gegeten rond Fettisdagen (ontstaan uit Fett-tisdagen, letterlijk vertaald de vette dinsdag), dit is de laatste dag voor het begin van de christelijke vasten. Dit is de aanleiding geweest voor de traditie om op deze dag fastlags- of fettisdagsbullar, met slagroom en amandelspijs gevulde bollen of semlor (meervoud van semla) te eten.
Omdat deze bollen gemaakt zijn van wit meel wordt deze dag ook wel eens witte dinsdag genoemd. Vroeger was het gebruikelijk om alleen op deze dag (tijdens de vastentijd) deze broodjes te eten. Tegenwoordig zie je ze vaak vlak na Kerstmis al in de winkels liggen.
Daarom nog maar een keer aandacht voor het recept van SEMLOR (klik)  dat ik in 2010 plaatste op Kokkerellen.




En dan gingen dit weekend onze stembiljetten ook op de post, het stemmen vanuit het buitenland is echt geen ingewikkelde zaak. Velen doen het niet, door gebrek aan interesse of door het opzien tegen de handelingen. Maar het is echt heel eenvoudig.

En nu is het weer over tot eind van de week, dit heerlijke weer. Het was een blijmakertje, want tegen het verloop en dus de verwachtingen van deze winter in moeten we ons nu opmaken voor drie dagen met veel sneeuw. Het zal ongeveer een laag van 30 cm verse sneeuw brengen!


Klik maar op de afbeelding, dan is het prima te lezen.

Twee verschillende weerberichten (Noors en  Zweeds) onder elkaar. Qua hoeveelheid sneeuw zijn ze het aardig eens! Ik kijk alweer uit naar vrijdag, naar weer dagen met veel zon en een prachtig maagdelijk wit landschap en veel buiten zijn.
Want echt, ook bij die temperaturen is het er door de zon heerlijk toeven!

Ik wens jullie een mooie week!
Gon