A Dutch woman living in Sweden.

Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!




vrijdag 15 april 2016

Plasticsoep en zo


Ik kan me zorgen maken, dat doe ik uiteraard ook wel eens, nee, nogal eens.
Zorgen om mensen in nood en/of in moeilijke situaties, om dierenleed, om het milieu op deze aardkloot.
Ik heb in mijn leven tot nu toe redelijk m'n best gedaan zoveel mogelijk rekening te houden met het milieu. Echt op allerlei vlakken.
Waar ik me bijvoorbeeld heel veel zorgen om maak is de plasticsoep (klik voor Wikipedia).


 
 
Hier in Zweden hebben we een vaatwasser. Hij stond hier nu eenmaal al toen we het huis kochten. Ik wist al dat je qua water- en energieverbruik gerust de vaatwasser kunt gebruiken, je verbruikt minder water en energie dan met afspoelen en afwassen op de hand. Geen schuldgevoel daarover.
Ik gebruikte altijd vaatwastabletten met cellofaan eromheen. Het schijnt nu eenmaal niet zonder te kunnen, de tabletten zouden door luchtvochtigheid uit elkaar vallen.
Afgelopen winter opende ik een nieuwe doos tabletten van een ander merk. Ik had een beetje vochtige handen en het plastic plakte aan mijn vingers. Aan de kopse kant inscheuren en eraf halen ging niet. Maar eens op de verpakking gekeken en het bleek een soort van oplosbaar plastic, er stond dat het plastic oplost en gewoon 'verdwijnt'.
Gaan snuffelen op het net. Helaas is dit type plastic (PVA - polyvinylalcohol) oplosbaar, maar niet afbreekbaar. Het valt in kleinere delen uiteen en die blijven hangen in het milieu waar ze zich opstapelen. Ik dacht gelijk weer aan de plasticsoep en koos een volgende keer weer voor tabletten met een verpakking van polypropyleen (PP), een niet giftig plastic dat gemakkelijk gerecycleerd kan worden. Bovendien, we hebben het met z'n allen toch zeker niet zó verschrikkelijk druk dat we geen cellofaantje meer open kunnen maken? James maakt het ons al zo makkelijk door de vaat voor ons te doen!
Ik denk erover volgende keer poeder te kopen. Je kunt dan doseren hoe je wilt, een niet zo vieze vaat of juist een heel vette vaat. Als verpakking alleen een kartonnen pak. Misschien is dat nog het allerbeste!
 
Het is maar een voorbeeld.
Hier in Zweden wordt het je best makkelijk gemaakt te recyclen. Je kunt papier, plastic, blik, glas allemaal gescheiden inleveren op één plek. Op blikjes van frisdrank, bier, enz. zit statiegeld.
Mensen leveren hier zelfs braaf de aluminium cupjes van waxinelichtjes in bij metaal- verpakkingen.


 
Bovenstaande foto komt van YOUTECH (klik). Interessant om te lezen!

We staan meestal niet stil bij wat het zwervende plastic allemaal aanricht in het milieu en vooral ook bij dieren die in dit milieu leven! Waarom gooien we zulk afval op straat? We hebben het toch vaak ook van huis meegenomen, waarom ook niet mee terug en gescheiden inleveren? Helaas, men staat er vaak niet bij stil.
Onwetendheid, onverschilligheid (na mij de zondvloed) en ongeïnteresseerdheid.
 
Ook vind ik wel dat de levensmiddelenindustrie, de supermarkten ook, meer zouden kunnen doen aan al dat plastic. Ik kan me bijvoorbeeld ergeren dat wanneer ik bijvoorbeeld krentenbollen wil kopen, deze in een krakend plastic bakje liggen wat weer in een plastic zakje zit. Wat voor nut heeft in vredesnaam dat bakje??? Doe ze gewoon op een rijtje in een passend zakje. Ook dit is maar een voorbeeld.
 
Het doet me zo zeer wanneer ik dieren zie met afgeknelde ledematen, of nekken, door stukken plastic.




Bijvoorbeeld deze schildpad met een volkomen belemmerde groei door plastic.




Wat te denken van deze Jan van Gent...


 
Deze ooievaar...




Deze vogel die is gestorven door ons plastic zwerfafval dat weer aanspoelt aan kusten.
Ik zag nog veel meer afschuwelijke voorbeelden op het internet. Grote en kleine vissen, zeehonden, noem maar op, allemaal verminkt of dood door plastic.

 
Verschrikkelijk toch?!!


Hier kun je nog wat meer lezen over de plasticsoep, bijvoorbeeld van de Rijksoverheid (klik) en/of de Volkskrant (klik).
 
Proberen jullie een beetje je best te doen door rekening te houden met wat je wel en wat je niet koopt en lever je ook gescheiden in? Hebben jullie nog goede tips?
 
Gon

p.s. alle foto's in dit bericht komen van internet.

18 opmerkingen:

  1. Hoop dat dit voor sommigen een eyeopener mag zijn. Er wordt zo vreselijk slordig omgegaan mat al dat plastic, men denkt niet na en wat voor gevolgen het allemaal kan hebben. Mensen, zet 'm op en help mee deze rampzalige toestand te verminderen. Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, dit is recht uit mijn hart gegrepen! Veel mensen denken 'ach, wat kan dat kleine beetje van mij nu helpen?', maar alles bij elkaar ....
    Ik heb nog nooit anders dan vaatwaspoeder gebruikt uit een groot verpakking, helaas wel een plastic verpakking. Je hoeft helemaal niet zoveel poeder te gebruiken als ze voorschrijven ..., ik doseer heel weinig. De fles die ik nu heb staan is eind september pas in gebruik genomen, moet je nagaan ... (ik zet de datum er altijd op..)

    groetjes, elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt ons weer even met beide voeten op de aarde gezet. Zal zo eens op mijn vaatwastabletten kijken. Verder scheid ik het afval zo goed mogelijk. Hier nog geen plastic en blik. En dingen zomaar wegdoen. Nee...
    Vreselijk als je die dieren ziet. En als je ziet hoe veel plastic soep er al is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed om over na te denken. Mijn eerste gedachte was: ik ga over op poeder. Maar ja, die zit dan weer in zo´n plastic emmer. Hoeveel plastic zit er om de zelfde hoeveelheid tabletten? Miljøbewust bezig zijn is nooit eenvoudig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties


    1. Ik heb hoop op poeder in een kartonnen pak. Daar zat het vroeger in tenminste...

      Verwijderen
    2. Dat zou mooi zijn. Helaas onze vaste merk Sonett verkoopt alleen poeder in emmers. Raar eigenlijk, want gewoon waspoeder zit wel in karton verpakt met een dunne plasticzak.

      Verwijderen
  5. Plastic soep. Ja echt ongelooflijk hoeveel er in de zee is. Kwa grootte echt niet te geloven. Zo triest. Als iedereen begint met minder flesjes water kopen. En ook na (meerdere keren) gebruik bij plastic afval doet, dat is het begin. Bv Dopper fles kopen.
    Ook als je plastic op straat ziet, ja troep van anderen, raap het op. Elk stuk is minder plastic wat ooit via het riool in de zee terecht komt.
    Het is echt schrikken als je de foto's en filmpjes ziet. Zo in en in triest.
    Gelukkig moet je in NL nu voor plastic tasje betalen. Gelukkig zie je meer mensen met bv opvouwbare tasjes. Bij Zeeman kan je voor €1, hem kopen. Gaat hij kapot dan recyclen ze de oude en krijg je weer een nieuwe.
    Wij hebben altijd al losse poeder gebruikt in de vaatwasmachine. Die plastic tablet, zo'n verspilling. Komt ook omdat wij kleine vaatwasmachine hebben en 'tablet' in stukken.. Pff poeder is veel handiger en je kan gewoon minder gebruiken.

    Gon, goed dat je er zo mee bezig bent!
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O, die foto's zijn zo zielig!
    We moeten goed voor de natuur zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vroeger had men het er al over om minder plastic voor eten te gebruiken. Het is in die tijd steeds meer geworden. Nu wordt plastic apart ingezameld, maar ik las laatst dat de olieprijzen zo laag zijn, dat het goedkoper is om nieuwe plastic te maken dan het oude te hergebruiken. Ach ja, met dit commentaar kun je ook weer een volle waterkoker opwarmen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat goed om ons daar weer eens over te laten nadenken.
    Ik zou ook wel over willen stappen op poeder maar ik zie dat hier nooit. Ik zal nog eens beter kijken. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hej Gonny,

    Je hebt helemaal gelijk dat produkten overbodig in plastic zijn verpakt. Ik erger me er ook aan. Gelukkig zijn plastic tassen in de winkels hier nu afgeschaft. Je hebt van die mooie opvouwbare tasjes die nu superhandig zijn om in je tas te hebben.
    Van die folie om de vaatwastabletten wist ik niet maar daar ga ik nu wel op letten (al gebruik ik de vaatwasser niet veel). En natuurlijk scheiden we het afval zoveel mogelijk. Helaas hebben we geen gft-bak.
    Op het werk is het moeilijker. Vroeger hadden we het brood gewoon in een grote zak, andere zaken los en onverpakt. Nu moet alles in porties en verpakt vanwege de HCCP (vermindering risico op besmetting). Soms zou je je verbazen dat we nog in leven zijn. Wij speelden vroeger op straat en wasten niet onze handen als we een snoepje of koekje van iemands moeder kregen. Ook speelden we in de zandbak in de speeltuin, raapten dingen van de straat op en dronken uit dezelfde fles limonade die we van bij elkaar vergaard kleingeld kochten. Toch waren we bijna nooit ziek en voedselallergie hadden we nog nooit van iemand gehoord.

    Kram, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Gonny
    Ja zo doe je ongemerkt aan de vervuiling mee. De fabrikanten zouden hier ook meer op moeten letten.
    Ik heb wel een vaatwasser, maar gebruik hem heel weinig. Maar het is wel belangrijk dat we allemaal ons steentje aan het millieu bijdragen.
    Groeten Bets

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Idd Gonny is waar en ik beken ik gebruik ook zo een vaatwastabletten die oplosbaar zijn ,geen papiertje afdoen zo de vaatwas in ,denk er ook over om poeder tegaan kopen en tedoseren ,is waar ,is een kleine bijdrage die veel kan betekenen als ieder iets doet ..je hebt gelijk groetjes Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oeps, je hebt helemaal gelijk........ik zal er beter om denken in het vervolg.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja vreselijk al dat plastic overal omheen en nergens voor nodig ook meestal. Nu het met mijn handen weer wat beter gaat probeer ik weer meer verse groenten te kopen die ik zelf snij ipv voorgesneden.

    Liefs,Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben, vind ik van mezelf, goed bezig met het scheiden van afval...maar wist niet dat er losse poeder is voor de vaatwasmachine! Daar ga ik nu naar op zoek! Bedankt voor de tip! Wat ik ook zo verschrikkelijk vind is...wat de mensen vanuit hun auto zo de natuur in gooien!!! Ik snap zoiets niet! groetjes Richt

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed gedaan Gon, je zet ons allemaal weer even aan het denken of we gewoon weer eens even allemaal willen op te letten of het ook anders kan.
    Gisteren kocht ik een nieuw vest. Terwijl ik betaalde schoof de verkoopster het opgevouwen vest zo naar me toe. Ah, dat was waar ook in NL krijg je, geen plastic zakje meer... Had wel me fiets tas bij me voor de supermarkt boodschappen. Voortaan dus altijd een "schone" tas in mijn fietstas stoppen, bedacht ik me toen. Het zijn van die kleine dingen waar je even aan moet wennen maar het kan makkelijk.
    Vroeger gebruikte we altijd vaatwasmachinepoeder, daarna van die oplosbare plastic omhulde. Ga toch eens kijken of er ergens nog losse poeder verkocht wordt. Jet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het onderwerp komt vaker aan bod in een iets andere vorm :-). http://www.valhallavertelt.com/2016/04/22/lekker-awasse

    BeantwoordenVerwijderen