Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 18 juni 2010

Bezoek en gezelligheid

Maandagavond was het dat Teun belde dat ze al vlakbij waren. Ik wist toen niet wat ik hoorde, ik had niet verwacht dat ze echt zouden komen, ook gezien de weersvooruitzichten. Ze zouden dinsdag rond de middag hier zijn. Peter en ik vonden het enorm leuk! Ik heb dinsdagmorgen gekookt, zoveel mogelijk voorbereid dus. Ik heb o.a. de sparrispaj gemaakt (zie Kokkerellen; zomerdag recept 1). Die kan ik echt aanraden, heerlijk was hij! Teun en Joke waren hier toen inderdaad tegen twaalf uur en hadden in Strömsund bij een warme bakker deze heerlijke aardbeientaart gekocht. Dus koffietijd met alle vier een lekkere grote punt. En een rondleiding natuurlijk. Ze hadden een plekje opgezocht voor de caravan. Niet in het gras, maar hoog op het terrein, richting de houthokken.
Met Joke en Rush een wandeling gemaakt, langs het riviertje en naar het dorp. Even naar binnen gegaan bij "Gea's Loppis" en 's avonds gezellig gegeten. Het was wel een uur of tien toen we klaar waren. Ik had zoveel gemaakt, dat we er makkelijk nog een keer van konden eten. Zelfs van de heerlijke zalm was de helft over. Besloten de volgende avond dit weer te eten. De volgende dag zijn ze naar Dorotea gegaan en kwamen ontzettend enthousiast terug. Ze hebben wel een uur zitten vertellen wat ze allemaal meegemaakt hadden. Fijne Zweedse mensen die een enthousiaste rondleiding gaven. Ik zal niet in details treden, maar het klonk echt heel leuk. We hadden ook lekker de tijd om erover te praten voor het eten, dat hoefde immers alleen maar verwarmd te worden. Ik kreeg ook nog een cadeautje, een mooie "midsommar"-bloemenkrans voor aan de voordeur. Foto volgt eerdaags, want het is nog geen midsommar.

Teun heeft zijn auto richting het bos geparkeerd, zodat hij
niet bij de caravan in de weg staat voor de "kruiende" Joke
De volgende dag wilde Peter proberen zijn prothese weer te dragen. Teun en Joke wilden hem zo graag helpen, ook gezien alle pech met zijn been, en zij en ik waren bang dat Peter te vroeg zijn prothese weer ging dragen. Maar...........hij was er niet vanaf te brengen. Achteraf is het gelukkig goed gegaan. Hij heeft hem niet langer dan nodig gedragen. Op bovenstaande foto staat Teun te zagen en Joke wacht af tot er weer een kruiwagen, met stukken boomstam van ca. 45 cm, klaar staat om naar de kloofmachine te rijden. Ik was eigenlijk niet nodig en ben heerlijk aan mijn tijdelijke hobby gegaan................het inrichten van de a.s. LOPPIS. Ik heb er veel plezier in het een beetje in te delen, neer te zetten, prijsjes te plakken en zo. Het werkt verslavend. Peter is vandaag trouwens aan de slag gegaan om borden te maken om aan de weg te zetten. Gisteravond wilde Joke graag koken in onze keuken. Heerlijk natuurlijk! Doperwtensoep vooraf, gebakken aardappelen, wortelsalade en vis. Wij hadden nog 4 vissen van Sten uit het meer bij Tegelsträsk. Ze vonden het leuk om die te proeven, per slot van rekening is een Nederlander niet zo gewend aan zoetwatervis. Verse ananas met vanilleyoghurt toe. En de vaatwasser doet lekker de afwas als we nog even napraten. Vandaag wilden ze ons tracteren op een lunchbuffet in het dorp hier bij Hotell Hoting. Daar zaten Åke en Wiveka ook te eten! De voormalige buren en de nieuwe buren dus aan elkaar voorgesteld, ha, ha! Het buffet was een groot succes. Nu zijn Teun en Joke na drie dagen naar een camping in Dorotea. Vandaar uit willen ze een paar dingen aan de wilderness road bezoeken. Dinsdag komen ze weer Peter helpen. Lars-Gunnar kwam vandaag de nieuwe toiletpot plaatsen. Een hoog toilet, veel gemakkelijker voor Peter. Hij is geplaatst in de badkamer beneden. Dus dat is ook weer voorelkaar. De oude pot kan in de oude gastenstuga (dus niet in DE gastenstuga, maar in een nog oudere), die toiletpot is n.l. ooit stukgevroren. Als we dat verblijf ooit opknappen is er alvast een toiletpot voor.
Ik ga stoppen met dit verslag van de laatste dagen, ben vast wat vergeten. Wil nog zeggen dat het enorm gezellige dagen waren. We vonden het alle vier echt bijzonder!