Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 9 juni 2009

De terugreis 30 mei.....2e overnachting in Tårup, Denemarken

Als je op het dakterras staat heb je dit fantastische
uitzicht op de Grote Belt (Storebaelt) met zijn lange
brug. Ik geniet telkens weer van dit uitzicht!
Als je de foto vergroot door erop te klikken zie je
goed hoe lang de brug wel niet is!

Luchtfoto.

Het huis

De tolbrug waar je op kijkt vanaf het terras en
waar we de laatste dag overheen moeten.

In Denemarken slapen we altijd op dit adres. Het plaatsje Tårup ligt onder de leuke plaats Nyborg op het eiland Funen (Fynn). Het is dus de 6e keer dat we slapen bij Steffen en Pia Kildegaard. Het is daar altijd een gezellige boel. Altijd tijd voor een praatje of gezellig even wat met ze drinken. En ook hier is de hond welkom, dus ook op de kamer. Maar nu vielen we wel heel erg met onze neus in de boter bij aankomst om een uur of zes. Er zaten veel mensen buiten. Wij zouden onze spullen even op de kamer zetten en dan wat gaan eten in Nyborg, maar daar kwam niets van in. Er was genoeg eten...........geroosterd vlees, nieuwe aardappelen en heeeeeeeeeeeeeeeel veel bier. Bijzonder donker bier van het eiland. De brouwerij bestond 125 jaar. Toen de brouwerij 100 jaar bestond gaven ze een gelegenheidsbier uit. Daarbij werd toen al vermeld dat degene die dit bier 25 jaar later, dus bij het 125 jarig jubileum, nog kon overhandigen bij de brouwerij, diegene voor dat flesje in ruil een hele krat (12) nieuwe pijpjes gelegenheidsbier zou krijgen. Steffen had 25 jaar geleden dus een krat van dat bier gekocht in de overtuiging dat hij dan nu 12 kratten bier zou krijgen. Maar er zat een klein addertje onder het gras...........iedereen mocht maar 1 flesje inwisselen voor een krat. Dus...Steffen heeft al zijn vrienden opgetrommeld en allen kregen een krat bier. Pia had veel vlees geroosterd en ze hadden onderweg van de brouwerij naar huis ook nog nieuwe aardappels gekocht. Dus we vielen in een eet- en drinkfestijn. Ik zat naast ene Arne, die had hem al aardig zitten. Zo erg dat hij me vroeg of hij me mocht kussen als ik ook dronken was. Ik zei dat ik niet dronken zou worden. Om een uur of half tien hadden Peet en ik 3 van die flesjes donker bier op en besloten we naar de kamer te gaan. De mannen werden ook al 1 voor 1 door hun vrouwen opgehaald. Alhoewel die vrouwen ook eerst een flesje bier namen alvorens met hun dronken man te vertrekken. We zijn gaan douchen en sliepen al gauw als rozen. Ja wat wil je. Zo'n 700 km. gereden en dan ook nog aan het bier! We hadden trouwens tussen de middag gepicknickt aan het Vättern, een van de twee enorm grote meren in midden Zweden. Wat heerlijk zat het daar, echt mooi, ook met die zeilboten en zo. Ik voelde me een beetje aan het Lago Maggiore in Italië of zo.
De volgende ochtend na een stevig ontbijt van Pia, op weg naar huis, de laatste 700 km!