Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 16 mei 2009

Umeå

In het midden achteraan het stadhuis.

Dit is haast niet te zien, maar in de verte het mooie oude station.

Zomaar een mooi blauw gebouw met links ervoor bushalte.


En dan natuurlijk het korvje..........!!!

Vandaag, op zaterdag, naar Umeå.
Het is een mooie dag, erg zonnig, wel wat fris. We zouden eerst maandag met Christien gaan, maar de plannen zijn gewijzigd. Er komt iemand naar hier vanuit Nederland die Christien en wij allebei kennen. Ze slaapt bij Christien. Maar omdat Christien dus maandag naar het ziekenhuis moet (en wij dan mee zouden rijden en winkelen) komt diegene bij ons 's middags en blijft bij ons eten. Dus vandaag naar Umeå, daar hadden we veel zin in. Twee uur rijden bleek het te zijn. Veel rivieren overgestoken. De weg van Dorotea naar Umeå heeft de naam "Konstweg sju älvar", oftewel letterlijk vertaald "Kunstweg zeven rivieren". Er staat veel kunst in de natuur langs deze weg. Umeå is de snelst groeiende stad van Zweden. Het is een universiteitsstad en dat was aan alles wel te merken. Ik heb geloof ik nog nooit zoveel fietsen, fietspaden en fietsenstallingen gezien. Het is een moderne stad. Umeå wil graag cultuurstad van Europa worden in 2014. En het heeft alles .............!!! Ja, ik vond het een leuke stad. Een mooi stadhuis, een mooi station en andere mooie oude gebouwen, maar ook heel veel nieuwe gebouwen en enorm veel kleine overdekte winkelcentra, allemaal vlak bijelkaar, goed te lopen voor Peter. Allemaal de modernste en ook alle merken. Je hoeft er niet voor naar Alkmaar, Haarlem of Amsterdam. Ik noem maar een paar steden die ik ken. We zagen bijv. Mexx, Esprit, H&M (is natuurlijk Zweeds), moderne kledingzaken, schoenenzaken, juweliers, meubelzaken, design en glas (vooral ook), leuke woonwinkeltjes, hobbywinkeltjes, Expert. En overal karretjes op straat waar je een korvje kunt kopen. Dat hebben we dan ook gedaan en lekker in het zonnetje opgegeten. Wij hadden nog een jack aan, maar al die jongelui (studenten) liepen erbij in minirok en hemdjes, kuitbroeken, korte broeken alsof het hoog zomer was (behalve op mijn foto's, dat zal je altijd zien). Ze zijn hier wat afgehard door de koude winters denk ik. Veel vlotte, moderne en ook knappe jongelui. Dat was wat me erg opviel. Dus als je hier in Gafsele e.o. zit en je wilt iets hebben, maak je gewoon een briefje met je wensen en gaat bijv. 1x per maand naar Umeå. Zag aan de rand van de stad bijv. ook MediaMarkt en een groot tuincentrum. Kortom het was een leuke dag!
Oh ja, nog even over gisteren. Ik kan inmiddels internetbankieren bij de Swedbank, ik heb zo'n "doosje" gekregen. Thuis gelijk geprobeerd en het lukt. Kan nu ook betalingen doen via de Swedbank indien nodig. Afschriften hoeven we dan natuurlijk niet, gewoon op internet kijken en evt. uitprinten. Mooi geregeld!