Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 3 mei 2009

Puppies

Toen we gisteren aankwamen gelijk Christien gebeld. Alhoewel we langs hun huis waren gereden, wilden we dolgraag eerst naar ons eigen huis. Kijken hoe het erbij stond, of alles weer aangesloten was, een beetje inruimen en lekker bijkomen. Daarna lekker gegeten in Åsele. Maar goed, Christien dus gebeld om af te spreken voor vandaag, zondag. We wisten dat er een hond, Chrissy genaamd, op het punt van bevallen stond. Niet dat het de bedoeling was dat er puppies kwamen, maar ja als je 26 honden hebt gebeurt er wel eens een ongelukje. Nu dus met Chrissy en Hugo. Christien vroeg laatst al of we beschuit met muisjes mee wilden nemen, omdat we die waarschijnlijk wel konden eten als we hier waren. Hoe is het mogelijk dat de puppies vanmorgen geboren zijn een paar uur voor wij kwamen met de beschuit met muisjes. We hadden ook een emmer met bevroren zoute haringen meegenomen voor Christien. Ik kan niet zeggen voor Rob en Christien want Rob lust ze niet. Dus zit Christien nu met een kleine 30 diepgevroren haringen die nog schoongemaakt moeten worden. Maar daar draait Christien haar hand niet voor om, voor het schoonmaken bedoel ik. Het opeten zal wat moeilijker worden, zoveel. Ze heeft ons dus wel om hulp gevraagd bij het opeten. Geen probleem hoor. Toen we hier in augustus waren liet ze een keer zoiets vallen over een emmertje haring. Dus een leuk idee om iemand een plezier te doen. Wij kregen van Christien elandenvlees mee. Entrecote en gehakt. Ik moet wel wennen aan het idee, maar zeg tegen mezelf dat het hypocriet is dit niet te eten en wel kip, koe, varken en schaap. Dat slaat nergens op natuurlijk. Ik herinner me nog een paar jaar geleden in Frankrijk toen we onderweg naar huis, halverwege de reis ergens moesten eten ´s avonds. Het was een klein tentje en het enige dat ze nog hadden was kangeroevlees. Ik heb het opgegeten en het was echt goed te eten, maar ik zag steeds een kangeroe voor me en at met lange tanden. Wat gek is dat toch. Vanavond aten we een rookworst bij het eten en ik dacht niet aan een varken. Dus...........ik heb me voorgenomen dat het allemaal onzin is, dat ik anders maar weer vegetarier moet worden en me anders niet aan moet stellen. Dit elandenvlees is mijns inziens veel gezonder dan dat hormonenvlees in Nederland. Of vlees van dieren die voer krijgen waar van alles mis mee is. Zoals bijv. soja, waar weer hele tropische wouden voor gekapt worden. Voor soja voor diervoeder. Maar ik dwaal nu wel erg af. Morgenavond dus elandengehaktballen (leuk woord voor galgje). Maar dit verhaal ging eigenlijk over de pups van Chrissy. Zes stuks dus. Vier teefjes en twee reutjes. Uiteraard heeft Christien er ook uitgebreid over geschreven op haar blog Fox in Lapland.