Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 3 januari 2010

Sprookje




Vanmorgen moet het naar de begrippen hier wel een heel klein beetje vochtig zijn geweest, want voor het eerst zat er een beetje ijs op de raampjes van de altan (is overdekte veranda aan de achterzijde). Normaal is de lucht hier zeeeeeeeeer droog. Zo droog dat de sneeuw letterlijk opdroogt, vervliegt. Nu heeft het al een paar dagen niet of weinig gesneeuwd en je ziet het sneeuwdek echt slinken.

Zondagavond, 23:48 u, -6°C, licht bewolkt, ook de maan is regelmatig te zien.
Vanmorgen was het niet koud, het was maar -7°C. En het was helder en zonnig, windstil. Het nodigde uit om heerlijk te gaan lopen met de hond. Eerst de ketel lekker aangemaakt, zodra die er lekker op los knetterde gaan lopen, nog voor het ontbijt. Daar kreeg is wel spijt van, dat ik zonder ontbijt liep, anders was ik veel verder gegaan, want het was echt zo'n heerlijk weer. Het opvallende was dat er heel veel sneeuw uit de bomen viel terwijl het windstil was. Hele ladingen ploften er naar beneden. In mijn fantasie liep ik in een Walt Disney film waarin de dennenbomen hadden afgesproken zich eens lekker uit te schudden, soms precies als wij daaronder liepen.
Leuk was het wel. Er moet toch een reden zijn waarom er zoveel sneeuw uit de bomen viel. De enige verklaring die ik kan vinden moet de temperatuur zijn. Die is al een tijd niet zo hoog (ahum) geweest. Na het ontbijt ben ik een paar kruiwagens hout gaan halen. Het is immers goed weer nu en het gaat weer veel kouder worden en misschien wat sneeuw, dus lekker als het binnen vol ligt. Daarna ben ik naar Clas gelopen in de hoop dat zijn zuster uit Uppsala er ook nog was. Dan zou zij voor mij kunnen vertalen als Clas me niet begreep. We wilden hem namelijk wat geld geven voor het sneeuwruimen. Zijn tractor rijdt immers op diesel en niet op water, en dan het werk nog dat hij eraan heeft. Ook wij hebben er veel plezier van, dus niet meer dan billijk om hieraan bij te dragen. Maar waar ik al een beetje bang voor was (mensenkennis???) is dat hij het niet aan wilde nemen. Ook niet na aandringen. Ik begreep dat ik moest stoppen anders zou ik hem beledigen volgens mij. Toen heb ik aan zijn zus gevraagd waar ik hem dan een plezier mee zou kunnen doen. Clas verstaat dat toch niet. Ze zei dat hij gek is op chocola. Nou ja, dan gaan we daar maar eens op uit. Oudejaarsdag lag er veel keus in bonbons bij de ICA, het lijkt me sterk dat dat nu allemaal op is. Vanmiddag ben ik een lekker stoofpotje gaan maken. Lekker voor twee dagen, het bleek ook nog zat voor morgen. Dat is mooi, want morgen willen we beneden de muren witten in de ruimte waar de trap naar beneden uitkomt, de muur bij de trap is smerig van de vorige bewoners door het jarenlang erlangs lopen. Even opfrissen dus morgen. De trap willen we ook opknappen. Er zit een soort zijl op de trap, dat moet er t.z.t. ook af, maar morgen laten we dat nog lekker zitten i.vm. witsel dat gemorst kan worden. Dan daarna het zijl er een keer af. De trap willen we dan schilderen, maar dat doen we komende zomer, omdat de trap een paar dagen niet belopen kan worden en je gemakkelijk door andere deuren naar binnen kan en het omlopen naar beneden niet door sneeuw of kou hoeft.
Nu ga ik de ingrediënten voor het brood, die al in het bakblik zitten, naar beneden naar de bbm brengen en hem instellen. Dan ga ik douchen en heerlijk pitten, ik ben erg rozig.
Met Peet z'n been gaat het nog niet beter. Als het weer heelt en hij trekt de koker aan, is het na 10 passen alweer stuk. De koker is niet in orde. Heel lullig, want hij wil ook zo graag wat doen. Hij wil morgen ook sauzen. Nou ik de bovenkant en hij op een stoel of kruk de onderste helft. Wie weet gaat dat.