Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 5 januari 2010

Spark en loppis

Dit is dus de "Ljusdalsparken" oftewel een spark die in Ljusdal is vervaardigd.

Je kunt tussen de glijders lopen, maar ook op één gaan staan
en "steppen", of op twee gaan staan en een bergje afglijden.

Kampioenschappen

Dinsdagavond, 23:02 u, -28°C, onbewolkt, zeer helder, dus veel sterren.
We zouden vandaag weer verder gaan beneden, maar daar is niets van terecht gekomen. Dat nu naar morgen verschoven. Toen we aan kant waren, zijn we naar het dorp gegaan. We wilden verf hebben voor de deuren en deurposten beneden. De DHZ-zaak was in september aan het verhuizen naar een pand schuin aan de overkant van de weg en die was nu helemaal op orde. Buiten stonden (bob-)sleetjes te koop en ook sparks. Eerst wilde ik eigenlijk geen spark, maar gaandeweg het verblijf nu hier in de sneeuw, leek het me steeds leuker er een te hebben. Het is een soort rollator, heeft geen wielen maar glijders voor de sneeuw. Is een rollator voor bejaarden of mensen die slecht ter been zijn of onzeker, de spark is daar ook geschikt voor, maar is vooral ook voor iederen van jong tot oud. Ze hebben ook kindersparks. Er zijn ook wedstrijden in het sparken of hoe dat ook mag heten. Degene die we gekocht hebben is in hoogte verstelbaar en dat is zeer handig omdat Peter en ik vrij lang zijn. Je kunt heerlijk tussen de glijders lopen en voor je kan je van alles meenemen, van personen tot boodschappen of bedenk het maar. Dus als ik voor een paar boodschappen lopend naar het dorp wil, gewoon omdat dat me lekker lijkt, loop ik terug niet met armen die bij thuiskomst bijna uit de kom hangen. Nee, die gaan in een kratje voorop de spark. Buiten de spark kochten we ook dus verf. In hetzelfde pand zat nu ook de loppis die we al misten op de plaats van afgelopen augustus/september. Ons oog viel gelijk op een soort tafel, maar meer een bureau is het eigenlijk met de originele bijbehorende stoel. En ik zag een leuke set serviesgoed. Voor 4 personen, groot bord, klein bord, soepkom. 4 setjes dus, ik vond ze zo leuk! We hebben de bureautafel in de auto gedaan, met de stoel en het serviesgoed en ik ben met de spark naar huis gelopen. Daarna wilden we nog even naar de ICA. "Dat had je dan toch met de spark kunnen doen?" hoor ik jullie denken. Ja, dat zou kunnen. Heel veel boodschappen kun je best wel meenemen, maar we gingen vooral ook voor groeten en fruit. Die kan je niet 2 km meenemen in de buitenlucht bij -20°C, dan blijft er niet veel van over. Om met deze kou de auto zo vaak te stoppen en te starten leek ons niet goed, dus Peter wilde een stukje rijden. Maar eerst een kopje koffie met iets lekkers erbij bij Kaffe Koppen. Ik heb nooit bezwaar tegen een stukje rijden, vooral niet als het zo'n mooi ritje wordt. We gingen richting Tåsjö, het meer dat we in aug./sept. ook al rond waren gereden. Nu niet rond hoor, nee dat is wel erg ver voor de tijd die we nog hebben tot het donker. Maar wel een stukje. Zo enorm mooi!!! Wat heb ik weer genoten!!! Eenmaal thuis was Rush ook weer blij, dus even uitgelaten. Boodschappen opgeruimd en hutspot gemaakt.

Moet nog wel even onderhanden genomen worden. Vrnl. het blad.

Het zijn framboosjes op de randen.