Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 8 januari 2010

Op de koffie bij ...




Juist omdat dit huis goed geïsoleerd is zitten overal luchtroosters die je naar wens open en dicht kunt draaien. Deze zit in de badkamer en staat uiteraard een stukje open, je wilt toch zuurstof erin. Zo zag het er gisteravond uit nadat ik (lekker lang) gedoucht had. Badkamer +23 en buiten -32 graden (55 graden verschil!!!) De damp bevriest dan om het rooster. Het is geen ijs, maar lijkt meer sneeuw, het weegt niets en is een poosje later weer opgelost en weg.


Vanmorgen nog steeds -32, dus Rush moet haar jas weer aan.
Hier staat ze beneden in de garage klaar om uit te gaan.

Vrijdagavond, 18:30 u, -28°C, onbewolkt.
Peter wilde de auto naar de garage brengen omdat hij toch moeilijk start. Hij wilde de olie laten vervangen door dunnere, hij meende dat de olie te dik is voor deze kou. De accu is n.l. vol en het water verwarmd. Dus het moet de olie zijn die er misschien wel als stroop inzit en niet rond komt zo. Peter zou de auto gisteren in de namiddag naar een garage in Flyn brengen, dat is een km of vijf richting Svanabyn. Het is een kennis van Åke die een garagebedrijf heeft en volgens zijn zeggen de helft goedkoper dan Ivars Bil hier in Hoting, dat is een Citroën/Nissan dealer. Åke zou voor rijden met zijn Peugeot om Peter de garage te wijzen en hem mee terug te nemen. Met veel moeite startte de Mercedes, dus iedereen blij tot Peter eenmaal op de weg hiervoor stond en er een giga hoeveelheid olie onder de auto lag. Dus..........hij had het wel goed gezien, de olie had gewoon de pijlstok er uit gegooid (nou ja omhoog). Dus de Mercedes vanmorgen per auto ambulance naar Flyn. Hebben wij weer. Krijg er wat van met die auto's hier. De Mercedes is een goed onderhouden auto van 6 jaar waar we in Nederland zorgeloos mee rijden, maar ja, hij wil wel graag olie die bij de buitentemperatuur past. Het zal wel volgende week worden eer hij klaar is, want er moest een nieuw oliefilter besteld worden en zo. Tja, en ik wilde boodschappen doen. Toen de auto op de ambulance en Peter met Åke naar Flyn waren, heb ik eerst de houtvoorraad in het "Pannrum" lekker aangevuld. Wel 5 kruiwagens. Ben ik daar weer even vanaf. Heerlijk als het zo vol ligt. Er ligt hier buiten voor drie volle winters hout, dus voorlopig kan ik maar pakken. Zat bij de koop, al dat hout. Daarna heb ik een krat (zo'n transparante krat van Blokker, met deksel waar je spullen in opbergt) op de spark gezet. Peter had elastische spanbandjes voor me opgezocht en hij stond rotsvast. Prettig met die deksel erop. Aan de andere kant nog een mandje gehangen, kan daar het diepvriesspul mooi in. Heerlijk ging ik richting dorp. Een ander weggetje genomen omdat ik weet dat ik dan een stukje een bergje af kan en ik wil dat uitproberen om op de glijders te gaan staan en dan dat heuveltje af te roetsjen. Jeetje, wat leuk ging dat!!! Ik besefte me wel dat ik straks MET boodschappen weer een heuvel op moet. Voor groente en fruit is het te koud, maar het weekend wordt het een stuk milder. De winkels zijn hier het hele weekend open, dus dan kom ik een eind als ik wat kranten en een isolatietas meeneem. In het dorp was een waterleiding gesprongen, dat vertelde Peet vanmorgen al toen hij terugkwam. Toen ik er arriveerde was het verholpen en waren ze met een sneeuwschuiver een dikke laag ijs van de weg aan het schrapen. Alles was natuurlijk gelijk bevroren. Toen ik eenmaal met boodschappen thuis was, had ik het hartstikke heet van het heuveltje weer op. Peter heeft de boodschappen opgeruimd en ik ben me om gaan kleden, want we zijn bij de buren Åke & Wiveka uitgenodigd voor de koffie om 14.00 uur. Ze had een cake gebakken en verschillende soorten koekjes. Dat doet iedereen hier dus, ik heb het nog niet anders meegemaakt. Ik mag wel eens gaan oefenen in het koekjes bakken. Het was erg gezellig en ook zij hebben een heerlijk warm en gezellig huis. Om kwart voor vijf weer terug en twee vissen van Sten van kop ontdaan (zal nooit echt wennen). Ik doe er lekker frietjes uit de oven bij. Sla kon ik jammer genoeg dus niet meenemen. Zondagochtend gaan de buren weer naar Åkersberga bij Stockholm, want Wiveka moet maandag weer werken. Morgenmiddag komen ze hier snert eten. Heeft ze het lekker gemakkelijk, want je hebt al zat te doen als je je huis weer voor een poos moet achterlaten. Ik hoop dat ze Hollandsche erwtensoep lusten. Je hoort het morgen.