Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 15 augustus 2008

Windmolens en eksters





De laatste dagen zien wij hier transporten van windmolens.
"Uitzonderlijk vervoer" dat kun je wel zeggen! Hele rijen vracht- wagens met oplegger. Op één vrachtwagen van weet ik niet hoe lang, ligt één wiek van een moderne windmolen. Het lijkt wel of ze verder naar het noorden bezig zijn met een windmolenpark. Dat moet natuurlijk haast wel. Ik heb nog niet kunnen uitvinden waar. Ik zou haast denken dat het wel meer noordelijk moet zijn, daar waar minder bossen zijn. Daar waar het kaler wordt. Hier zitten we in een gebied met zeer uitgestrekte dichte bossen. Het waait hier nu bijna niet, ik weet niet hoe dat de rest van het jaar is. In Oudesluis waait het praktisch altijd. Ik weet wel dat Zweden ook bezig is met windparken in zee, maar dan hoeven ze niet door dit gedeelte van het land, dan zouden ze de snelweg langs de kust wel nemen. Ik denk ook dat die parken zuidelijker zijn. Nou ja misschien kom ik er nog achter, ik zou het best graag willen weten. Als ik nog denk aan die gigantische windmolenparken die ik in California zag. Ik zal daar ook een foto van bijdoen (de 2e).
Wat we ook de laatste twee dagen zien en waar we enorm veel schik in hebben, zijn twee eksters in de tuin! Het is zo enorm leuk om ze gade te slaan. In Nederland zien we ook vaak eksters, maar dit gedrag heb ik daar nog niet gezien. Het kwam omdat ik twee sneetjes oud brood had. Ik vond het wel een beetje zonde om ze weg te gooien en bedacht me dat er vast wel liefhebbers voor zouden zijn als ik het gewoon in stukjes op het gras zou gooien. Nou, ik was nog niet eens terug binnen, toen de twee eksters er waren. Ze zijn goed uit elkaar te houden, want een van de twee heeft een beetje een grijs koppie i.p.v. zwart. Aflopen week had ik ook gras gemaaid en dat op hoopjes naast elkaar gegooid op een plek langs het gras, verder naar achteren. Wat doen ze nu, ze gaan niet direkt eten, nee.........ze verstoppen het eerst! Hele bek propvol verzamelen, dan snel kijken wat je partner doet en of je niet gezien wordt. Gauw naar de grashoop, een stukje gras weghalen, brood erin, gras er weer op en volgende lading brood halen. De andere ekster had een mooi plekje tussen twee flinke zwerfkeien onder het keukenraam gevonden. En elkaar maar in de gaten houden. Er waren ook wel wat plukken gras op het grasveld blijven liggen (waarschijnlijk omdat de opvangbak even te vol zat) en zelfs daaronder werd brood verstopt. En maar wippen door die tuin. De volgende dag weer brood neergelegd omdat we het zo enorm grappig vinden. Ik vind het wel sneu als we eerdaags weer weg zijn, maar ja, altijd op brood is toch niet goed voor een vogel. Toen we even naar Åsele waren geweest eens even de voorraden bekeken, maar..........alles was al weg. Dus eerst het eten in veiligheid brengen, voordat de ander het opeet en dan lekker gaan peuzelen. Deze twee zijn duidelijk een stel, of toch in ieder geval maatjes, maar als het op eten aankomt is het duidelijk "ieder voor zich"!
De kamer is ook helemaal afgekomen met behangen vandaag. We zijn zeer tevreden en voldaan. Nu lekker weekend houden, het wordt, net als vandaag, lekker zonnig weer. Zondag in ieder geval zuidwaarts om te zoeken naar "loppisar" (loppis - vlooienmarkt).