Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 25 juni 2010

Midsommar!

Maak je borst maar nat, hier komt weer een heel verhaal!
's Morgens loop ik met de hond altijd tot de "Hembygdsgård" die, net als ons huis, aan de Tornvägen ligt. Vanmorgen zag ik ze al druk bezig met het inpakken van de stang (midsommarstång) met berkentakken. Ertussen werden allemaal toefjes wilde bloemen gestoken. Je mocht komen helpen, maar wij gingen gewoon om 14:00 uur. Christien en Tineke hadden van de week op mijn blog gelezen dat midsommar in Hoting nog traditioneel wordt gevierd bij de Hembygdsgård. Het leek ze leuk ons te zien, en ook de loppis en midsommarfesten. Ze waren hier om kwart over één. Christien had een brood voor ons gebakken, leuk! Lekker buiten nog even een "bakkie" hier met "Fika" (fika is alles wat maar lekker is bij koffie of thee, zoetigheden dus, van koek tot cake en zo). Even snel in de loppis gekeken, 'poppetje gezien - loppis dicht', want we moeten weg, vooral Peter wil op tijd bij het feest zijn en gelijk heeft hij. De loppis kan ook achteraf.

De midsommarstång ligt klaar om overeind gezet te worden. Volgens Wiveka door een paar sterke stoere mannen. Daar moesten Christien, Tineke en ik later enorm om lachen toen hij overeind werd gezet door mannen... maar sterk en stoer zagen ze er volgens ons niet uit, ha, ha.
Tineke, Christien en Peter op een bankje voor de Hembygdsgård. Een erg leuke sfeer.

En daar zijn de sterke stoere mannen dan. Hier kijk je in de richting van waar het riviertje ligt in het bos, daar waar ik zo graag kom. Waar de oude huisjes op/aan het water staan. Peter hoorde van Åke dat dat ook bij de Hembygdsgård hoort, het zijn dus dingen van vroeger.

Christien loopt naar Åke toe. Links en rechts van hen dames in klederdracht van deze streek. Let even op de sjawls van deze dames, hier kom ik later nog op. Als je het duidelijker wilt zien... klik klik op de foto en je hebt beeldschermvullend...

Kinderen met bloemenkransen op hun hoofd. Schattig!

Sommigen dansen om de midsommarstång en we zingen liedjes met z'n allen. Natuurlijk liedjes over de zomer, het groen, de bloemen en de muggen. Heeeeeel veel foto's heb ik gemaakt. Christien en Tineke hadden allebei geen toestel bij zich (om allebei een goede reden). Ik moest er wel veeeeeeel maken, zodat ik er zeker van kon zijn dat er wel een paar goed gelukt zouden zijn om naar ze te mailen.


Hierna kon je koffie of thee met fika nemen binnen. Peter en ik zijn gelijk lid geworden van Hembygdsgårdföreningen. Peter en Åke zijn later nog met de voorzitter, of penningmeester (weet ik niet, in ieder geval een aardige man) een Lister (is oude Engelse motor, twee cilinder, pof, pof, pof) gaan bekijken in de bijgebouwen. Boven onze (Christien en mijn) hoofd(en) foto's van mensen uit een ver verleden die hier een soort gasthuis hadden. Ook met paarden, en stalletjes voor de paarden. Ik zag het helemaal voor me... postkoetsen, of werkpaarden, mensen op doorreis te paard. Moet allemaal niet eenvoudig zijn geweest in dit klimaat, 's winters bedoel ik.

Het is al laat en bijna iedereen is al weg. Ik ben nog wel nieuwsgierig hoor en...
dus vroeg ik wat er boven is. Toen ze mij (ons) dit lieten zien vond ik het zoooooooooooo jammer dat Joke er niet bij was. Joke heeft een hobby, en is echt helemaal "gek" van weven. Boven stonden wel tien weefgetouwen. De oudere dames wisten er ook nog over te vertellen. Ik heb er veel foto's gemaakt voor Joke, maar laat er hier maar één zien voor het idee. Herkennen jullie het stofje? Het is voor de sjawls van de klederdracht! Hierna zijn we weer naar huis gegaan en wilden Christien en Tineke nog even naar de loppis. Ze kochten allebei wat, vooral aan Christien had ik een goede klant. Daarna nog even naar binnen en met z'n vieren Christien's brood gegeten met lekker beleg dat ik in de koelkast had. Daarna zijn ze teruggereden, Christien moet de honden nog voeren (Rob is naar Nederland). Ze waren om half zeven terug las ik op Tineke's blog.