Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 6 juni 2010

De pee

De pee? Ja, ik heb een beetje de pee in. De nachttemperaturen zijn hier niet geweldig. Zelfs zo dat ik iedere dag het weerbericht (van uur tot uur kun je kijken twee dagen vooruit) in de gaten houd en zo nodig planten vorstvrij zet voor het geval dat. Gisteren ook, vooral omdat er een aardig briesje uit het noordwesten stond, dus van de koude Noorse bergen. Ik heb nooit aan de Hortensia's gedacht. Die kunnen wel tegen vorst 's winters, maar nu ze helemaal in het blad zitten en in de knop staan dus niet. Jeetje wat hebben die vannacht een optater gekregen. De knoppen zijn echt naar de knoppen. Veel blad ook bruin geworden. Ik had nog liever gehad dat er geraniums of campanula's waren bevroren dan deze twee Hortensia's. Niet dat ze nou zo geweldig mooi zijn. Maar dat worden ze wel weer. Hebben ze meegenomen uit Nederland. Grotere potten gekocht, potgrond gekocht en "Kogödsel" (is koeienmestgrondverbeterspul) er doorheen gedaan. Lekker water geven, een Hortensia houdt van water. Waarom nu juist deze Hortensia's zo aan mijn hart gaan? Wel geen een plant meegenomen uit Nederland, alleen deze Hortensia's op stam, omdat ik ze van mijn (overleden) vader heb gekregen. Het is het laatste verjaarscadeau dat hij zelfstandig nog voor me gekocht heeft en ermee naar Oudesluis is gekomen met mijn moeder in de auto. Mijn moeder was toen nog netaan thuis. Vier maanden later zat ze in het tehuis. Maar goed, het zal dit seizoen wel niet veel meer worden met de Hortensia's. Nou ja, als ze dan maar wel overleven. Eind september zet ik ze hier wel in de aardappelkelder. Als ze hun blad kwijt zijn hoeven ze toch geen licht en het vriest daar niet. Er zit een vorstbeveiliging in. Jullie hadden erg warm weer vandaag heb ik gehoord. Ik hoop dat het hier ook beter zal worden. De zon is er wel hoor, maar de temperatuur is niet je van het.
Oh ja, het recept van de Kwarkbolletjes staat op Kokkerellen! Probeer ze maar, een gemakkelijk, snel en lekker recept.