Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 24 februari 2010

Klimaatzones

Het gele stipje heb ik zelf gemaakt.......Hoting!
Op de grens van klimaatzone 4 en 5.
Ik ben eens gaan snuffelen op internet over klimaatzones. Dan krijg je heel veel informatie. In ieder geval zegt deze informatie dat wij in Zweden in klimaatzone 4 zitten. Ter vergelijking; Nederland ligt in zone 7 en 8. Ik was hier eigenlijk naar gaan zoeken omdat ik naar winterhardheid van planten zocht. Wat kan je in Zweden in de grond stoppen. Ik weet dat bijv. aardappels een maand later de grond in gaan en ook iets later geoogst worden dan hier. Maar ook dat het late poten wordt gecompenseerd door de middernachtzon 's zomers. Ook is het zo dat de meeste vaste planten die in Nederland gedijen het daar ook doen. Het kan wel erg streng vriezen, maar de vaste planten hebben daar minder van te lijden, dan van - 5 of -10 in Nederland zonder sneeuw en met bijv. wind. Ze liggen heerlijk te "winterslapen" onder de dikke warme sneeuwdeken. Maar toch is het handig te weten wanneer je nu bijv. je snijbonen in de grond kunt stoppen en hebben ze daar ook een soort ijsheiligen? Ik vond een heel mooi tabelletje dat ik helaas met geen mogelijkheid kan kopieëren omdat het auteursrechtelijk beschermd is. In dat tabelletje staat bijvoorbeeld dat in zone 4 de laatste vorstdatum 10 mei is en in Nederland 15 april (zone 7) en 10 maart (zone 8). Dit klopt toch ook niet geheel met mijn idee van ijsheiligen, een nachtvorst is in Nederland tot half mei mogelijk. De eerste vorstdatum in zone 4 is 15 september en in Nederland 15 oktober (zone 7) en 15 november (zone 8). Gemiddeld aantal vorstvrije dagen zone 4 = 125, zone 7 = 180, zone 8 = 245. Wat een verschillen, ook in Nederland. Maar goed, het wordt gewoon een beetje uitproberen. De kans dat er iets bevriest is in Zweden uiteraard veel groter. Maar ook daar is iedere week bloemenmarkt in Hoting, en die heeft de mooiste eenjarige zomerbloeiers voor in bakken. Die zie ik al helemaal in de vensterbanken van de "serre" staan buiten. En bij de altan achter. Peter wil snijbonen en aardappels proberen. En nog wel andere dingen ook. We zullen het allemaal zien.....................

Blauwe ridderspoor heb ik 's zomers in ieder geval in grote getale gezien in Lappland en Jämtland. Een prachtige vaste plant!