Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 23 december 2010

Svanabyn

Dit bord staat niet ver bij ons vandaan op een T-splitsing

We kregen het in ene in ons hoofd, omdat er gisteren een reclameblaadje van de Lanthandel (is supermarktje) van Svanabyn (Zwanendorp) in de bus zat. Natuurlijk kunnen we hier "om de hoek" naar de winkels, maar een mooi ritje naar Svanabyn leek ons leuk. Vooral het nu te doen, omdat het erg koud gaat worden. Dan ga je n.l. niet meer zo gauw de bushbush in, omdat je een plaatsje zo leuk vond in het verleden en er een kneuterig supermarktje is met een heel aardige eigenaresse. Al rijdend door het kerstkaartlandschap vonden we wel dat het al erg koud werd. Bij ons was het -10, maar in Svanabyn was het:

inderdaad -30,5! Je zult toch autopech krijgen, maar ja wie verwacht er zo'n groot verschil?! Toen we gisteren het plan opvatten, hadden we ook ook niet gedacht dat het hier in Hoting al -10 zou zijn. De mevrouw was er nog steeds in het volgepropte winkeltje. We kochten wat aparte dingen, zoals bijv. gerookt vlees (aan een stuk). En ze had hyacinten in een leuk bakje. Dat is in Nederland heel gewoon, dat koop je om de hoek, maar hier moet je maar afwachten, ik wilde zo graag de hyacinten, maar ja, je moet ermee naar de auto lopen bij -30, dat overleven ze niet. Ik vroeg of ze een paar oude kranten voor me had om ze in te wikkelen. Ze pakte het bakje, liep ermee naar achteren, bleef een paar minuten weg en gaf me bij terugkomst een plastic tasje met daarin een pakje met bruin pakpapier. Het oude echtpaar dat achter ons was vond het de gewoonste zaak van de wereld en ze stonden vrolijk te wachten. Verademend dit allemaal. Ik deed de krop ijsbergsla ook maar in de zak en hoopte er het beste van. Eenmaal voorin de auto gaat het wel weer goed. Toen de weg vervolgd naar Dorotea (je rijdt dan n.l. rond i.p.v. dezelfde weg terug, dat is leuker).

Bij het verlaten van Svanabyn was het nog steeds -30 en werden we uitgezwaaid door dit mooie bord met de tekst "Rijd voorzichtig, welkom terug", nou ja, op z'n Zweeds dan uiteraard :-)
Als we geweten hadden dat het zo koud zou zijn, hadden we waarschijnlijk niet deze plezierrit gemaakt. Voorlopig blijft het zo koud en ik heb mijn "lekker-tot-40°-jas" voor de dag gehaald en mijn "lekker-tot-10°-jas" in de kast gehangen! Toen ik thuis de hyacinten uitpakte, bleek er een hele dikke krant in zijn geheel omheen te zitten, daarna was het in mooi papier gepakt en dichtgeplakt. Ze zijn prima gebleven. En nu maar wachten op de heerlijke geuren!