Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





woensdag 19 mei 2010

Tuinweer

Buurman Clas is begonnen met ploegen bij ons,
op de voorgrond wielsporen die zijn opgevuld


De "gevangen" narcissen waar ik gisteren over schreef


De campanula van Ineke
Schitterend weer vandaag, boven de 20 graden en zonnig, wel met een regenachtige afloop vanavond. Weer heerlijk om buiten aan de gang te gaan. Eerst even boodschappen doen bij de Coop nära. Peter wil graag nog een paar zakken koeienmest hebben, dus daar laad ik mijn auto achter mee vol, mmmmmmmmmmmmmm wat ruikt mijn auto heerlijk... nou ja. Het is geen gedroogde koemest, maar mooi rul spul. Peter wilde dat eerst uitstrooien over het stuk gras helemaal achter in de tuin, tegen de grens met Clas die schuin achter ons woont. Peter heeft daar n.l. een groententuintje bedacht. Gisteren kreeg hij me zelfs zo gek me naar de "Travbana" te rijden, met achterin vuilniszakken, zo'n schep waar je paardenvijgen mee verzamelt en een klein schepje. Eenmaal aangekomen bij de drafbaan, na een heel mooie rit, de drafbaan is schitterend gelegen, was het de bedoeling dat ik paardenvijgen ging verzamelen. Ik voelde me wel erg opgelaten, maar er was niemand. "Hoe krijgt hij me zo gek" dacht ik. Maar goed, ik wilde hem het plezier wel doen. Weer terug met allemaal paardenvijgen achterin mijn auto, jawel, mijn auto! Weer het mooie ritje, over de mini "Golden Gate bridge" van Hoting. Zo smal dat je er netaan met één auto over kan. Houten balken zijn het waar je over rijdt. Alle paardenpoep is vandaag vermengd met de koeienmest uit de zakken en over het grasveld verdeeld door Peter. Door de paardenvijgen zou het meer gaan broeien volgens hem en dat was mooi, want de grond is hier nog vrij koud. Hij was er nog maar net mee klaar toen buurman Clas aankwam en zei dat hij met zijn ploeg zou komen. Hij heeft er ook schik in. Toen Clas klaar was vertelde hij dat hij het komt frezen als de grond een beetje opgedroogd is. Wel we kregen vanavond een plens regen, dus het duurt weer even langer. Morgenochtend wordt het weer droog, en dat blijft het een dag of wat volgens de voorspellingen. Het is prachtige grond zeg, het ziet eruit als, en is waarschijnlijk löss. Het ziet er erg "vet" uit. Vroeger was er in dit deel van de tuin ook een groententuin zei Clas. Ook potatis. Dus er gaan ook aardappelen in die we kregen van Hendrik Jan en Joke uit Drenthe en van Jan de Veer uit Noord-Holland. Twee totaal verschillende rassen, dus een probeersel ook om te zien wat het hier doet. Tuinbonen heb ik "voorgezaaid" nou ja, in potjes gestopt (staan nog binnen). Stukje omgespit en stokken gezet. Kunnen ze daar eerdaags hun best doen omhoog te klimmen. Verder nog wat planten opgepot. Morgen naar Sten. Mirja is er niet, ze is naar haar zuster in Finland. Wel misschien komt ze de smurf van mijn broer tegen. Wim doet mee aan een soort reality spel, met GPS. Hij vond tijdens het opruimen van het huis van onze ouders een doos smurfen uit zijn jeugd. Eentje had een rugzak op en die moest het worden om mee te doen met het spel. Het gaat uiteraard via internet, en ik weet niet het fijne ervan. De smurf wordt in ieder geval verstopt, gevonden met behulp van de coördinaten en reist met die persoon weer verder. Zoals hij al schreef reisde hij richting Griekenland en is nu op weg naar Finland. De reis is met Wim begonnen in de Waterleidingduinen. Als ik iets niet goed vertel horen we het wel Wim. Overmorgen weer verder met de tuin. Kreeg van Joke (uit Drenthe) een zak met bollen mee. Witte zomerbloeiers. Die gaan overmorgen de grond in. Ook de campanula die ik van Ineke kreeg. Die wordt druk bezocht door grote hommels die uit hun winterslaap komen en denken: "ha, eten!" Hij is goed winterhard deze kruipende campanula, dus ik hoop op blauwe tapijten in de toekomst. We zullen zien... Joke, ik vond hier in Zweden pas de giga citronellakaars die ingepakt zat naast de bollen. Kan geen kwaad, want met het mooie weer worden de muggen ook al weer wakker! Ook heb ik nog pepertjes gezaaid, die zijn voor achter glas. Bij de Coöp nära zag ik ook mungbonen en ben enthousiast aan de gang gegaan er taugé van te maken. Wel die gaan zo goed, dat we die vrijdag al wel kunnen eten...