Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zondag 27 december 2009

Erwtensoep en zalmforel


Deze kerstman en de boompjes heb ik in een ver verleden eens zelf gemaakt



Deze foto's zijn alle drie uit de keuken genomen. Ik zal gauw buiten eens foto's nemen, maar vergeet steeds mijn toestel. Vanmorgen vroeg was er veel wind waardoor er heel veel sneeuw uit de bomen is gewaaid. Ook van het dak, hele wolken sneeuw langs de ramen.

En dan is kerstmis alweer voorbij. Doordat het vandaag zondag is, leek kerstmis wel drie dagen lang, dat zullen veel mensen wel zo ervaren hebben. Gisteren, 2e kerstdag dus, kwam Tineke rond een uur of half een. Naar zeemansgebruik had ik erwtensoep gekookt. Volgens Peet moeten er ook nog pannekoeken bij, maar ik deed het met zelfgebakken brood. Nou ja, de broodbakmachine deed het voor me. Tineke vond het wel prima, is gek op erwtensoep. Na een kop koffie met pepparkakor en een lekkere wandeling met de hondjes (Rush en Milly) tot aan het meer in het dorp, heb ik op verzoek de Blossa glögg verwarmd. Dat was een groot succes. We hadden de fles natuurlijk zo op met z'n drieën. Jammer er is niet meer, dus aan de erwtensoep. IJs toe. We vonden het ijs niet zo lekker als de verpakking deed vermoeden (pecan ijs). Het was zo verschrikkelijk zoet. Ja, dat is Zweden, zoetigheid. Geen wonder dat het land voorop loopt met diabetes. Tineke ging om een uur of tien naar huis. Nog 90 km voor de boeg in het pikkedonker. Gelukkig geen sneeuwval. Ze rijdt op Hollandsche winterbanden, dus ik was best een beetje ongerust erover. Vannacht en in de vroege ochtend is er bijelkaar zo'n 10 cm sneeuw gevallen. Even ruimen dus tot de hoofdoprit en het hoofdpad, dan neemt Clas die sneeuw ook mee. Clas was laat voor zijn doen, misschien moest hij eerst iets anders doen, naar de kerk of zo. Morgen wordt er weer sneeuw verwacht, de hele dag zo'n beetje. Vanmorgen was het -14 C en Rush en ik zijn lekker een eind gaan lopen. Daarna heerlijk een ontbijtje met gekookt eitje, enz. Vanmiddag heb ik zelf, met de weinige middelen die ik had, een soort glögg gemaakt, of glühwein, hoe je het noemen wilt. Met rode wijn, mandarijn (ik had geen sinaasappel), suiker, kaneelstokje, kruinagelen en wat water. Het was erg lekker. Ik had twee vissen van Sten uit de vriezer gehaald en inmiddels kan ik de koppen eraf snijden zonder al te veel te gruwelen. Het bleek zalmforel. Wat een mooie vissen, grote ook. Klaargemaakt zoals Sten zei, in de koekepan. Mijn hemel, want onwijs lekker. Wat wil je, hier uit zo'n schoon helder Zweeds meer. We hebben erg van de vis genoten. Vroeg in de avond was het in ene -22 C. Dat gebeurt wel vaker, dan is het kort een stuk kouder. Nu is het weer in -16 en het zal nog wel verder zakken vanavond (ik bedoel dus dat de temperatuur zal stijgen, minder koud) omdat er sneeuw komt. Peter heeft vandaag de hele dag op krukken gelopen, kon zijn beenprothese niet aan. Hij heeft een blaar op zijn stomp en morgen moeten we even naar de apotheek voor "transparante tweede huid pleisters". Altijd neem ik ze mee (en dan niet nodig), maar nu niet, ze liggen in Peet zijn nachtkastje in Westerland. We zouden morgen naar Christien, maar wellicht wordt dat dan dinsdag, Christien weet er al van.
En beste lezers, ik ben ook geïnteresseerd hoe het met jullie gaat, hoe jullie kerst was, wat jullie plannen zijn of wat dan ook. Dus een mailtje ontvangen vind ik erg leuk.
Misschien tot dan.