Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





vrijdag 4 september 2009

Van een paar dagen...

Omdat het nog steeds niet is gelukt met de Zweedse dongel, heb ik zojuist besloten om datgene wat ik anders direct op de weblog zou hebben gezet, nu maar alvast te gaan opschrijven in Word. Mochten we ooit nog een internetverbinding krijgen, plaats ik alles wat ik tot dan toe geschreven heb ik één keer. Dit omdat ik het schrijven op de blog mis, omdat ik weet dat ik er verscheidene mensen veel plezier mee doe en ook omdat ik het een leuk dagboek vind voor mezelf om later weer eens door te lezen of om eens na te kunnen kijken wanneer een bepaalde gebeurtenis nou ook alweer was. Normaal gesproken komt de jongste datum bovenaan te staan, maar ik ga vanaf vandaag, maandag 31 augustus, doorlopend schrijven en plaats dat in één keer. Wel vermeld ik steeds de datum. Dit blogverhaal bevat dus meerdere of misschien wel heel veel dagen. Vandaag zijn we naar Östersund geweest. Dat is echt een heel leuke stad op 90 minuten rijden. Eerst kom je dan door Strömsund, dat is 35 minuten rijden en een leuk groot dorp. We gingen eigenlijk voor de Telia Butik (= soort kpn winkel) omdat het niet lukte met de Zweedse dongel. Volgens degene die ons hielp was mijn telefoon opgewaardeerd i.p.v. de dongel. Dus weer 300 kronen (= ca. 30 euro) betaald om de dongel op te waarderen. Nu zou hij het absoluut zeker doen, dongel inpluggen en hupsakee, de dongel zoekt alles zelf op en je kunt internetten. Eenmaal thuisgekomen bleek dat weer niet waar te zijn, een grote teleurstelling voor mij, ik kon er amper van eten. Het schoot me te binnen dat er een computerfreak woont in de buurt van Åsele. Het is een Zweed met Duitse voorouders of komaf, Tomas Enderlein. Ik heb hem vanavond gebeld en alles uitgelegd. Gevraagd of hij denkt dat hij het probleem kan oplossen, door bijv. internetinstellingen te wijzigen (heb zelf al zeker een uur van alles geprobeerd met de instellingen). Hij meende zeker te weten dat te kunnen. Nu een afspraak gemaakt voor vrijdag 4 september a.s. om 15.00 uur in de Konditorie in Åsele. Is wel 80 km rijden (anders wordt het weer een dure kwestie als hij al die kilometers moet rijden), maar we moeten toch naar Åsele om de sleutels van het huis in Gafsele te brengen voor Tineke (die dat huis van ons gekocht heeft). Tineke belde vandaag nog trouwens i.v.m. het naar Nederland halen van de bus. Misschien dat we haar plan ten uitvoer brengen, maar dat komt later wel, want ik heb nu zoveel andere dingen te vertellen. Dus dit even over het internetten. Hopelijk brengt Tomas dus uitkomst vrijdag. Toen we op de heenweg waren naar Östersund belde Jan Sikking. Ik meen dat ik het al eens over hem heb gehad (ik kan nu niet in mijn blog kijken of dat inderdaad zo is). Hij is dus van “Midscand”, een soort immigratiebureau/kamer van koophandel. In ieder geval iets van de staat, dat stimuleert om mensen uit Europa naar (midden-) Zweden te krijgen (Midscand is volgens mij afgeleid van “Mid” – midden “Scand” - Scandinavië). Jan Sikking dus voor Nederland. Hij woont al zo’n 35 jaar in Zweden en is van oorsprong een Groninger. Erg aardige man. Hij belde om te zeggen dat er een camping te koop is in Hammardal, dat we daar eens moeten gaan kijken. Laten we nou 16 km. voor Hammardal zitten! Dus wij erheen. Ja, mooie camping. Doodstil, seizoen al afgelopen (onbegrijpelijk vinden wij). Veertien goed geïsoleerde stuga’s. Staanplaatsen voor caravan/camper/tent. Douche- en toiletgelegenheden. Kantine. Eenvoudig speeltuintje en zwembad (natuurwater). De stuga’s kunnen dus ook in de winter gebruikt worden (skigebied dan). Ze zijn vrij klein maar hebben een stapelbed, een mini-aanrechtje met 2 pits kookplaat, magnetron en koelkast, een tafel met vier stoelen, elektrische radiator, overdekt balkonnetje. Het is zo’n soort blokhut idee. Dit alles ligt aan een stromend riviertje. De gemeente Hammardal wil deze camping overdoen aan een particulier voor 440.000,-- kronen oftewel nog geen 45.000,-- euro. Peet vindt het nog wel leuk, maar mij doet het eigenlijk niet zoveel. Een investering (al is het niet veel), waarvan ik denk dat er alleen maar geld bij moet. Jan Sikking vroeg ook of we wilden bellen als we in Östersund waren gearriveerd, dan zou hij ons trakteren op koffie met wat lekkers. Zo gezegd, zo gedaan, na het bezoek aan de Telia Butik. Was even gezellig. Nu weet ik ook niet of ik al had geschreven dat Jan Sikking hier afgelopen woensdag is geweest. Even op bezoek vanuit Östersund als soort welkom in Jämtland. Hij vroeg of we een stukje willen schrijven voor op de site van Midscand, over het hoe en waarom we naar Zweden zijn gekomen en over ons idee om in de toekomst B&B te doen zomers in onze gastenstuga, hier bij ons huis in Hoting. Dit huis waar ik zo enorm blij mee ben. En de omgeving is ook zo mooi. Wandelen voor je plezier, ook Rush is erg enthousiast om uit te gaan! Ze ruikt zoveel lekkere luchtjes. Ik heb al twee keer een kippenbot uit haar bek moeten halen tijdens het wandelen. De bessenplukkers uit Thailand zijn er weer in groten getale. Zij eten van alles in de buitenlucht. Gisteren vond ik lang het weggetje hier verderop twee lege blikjes haring in tomatensaus. Gelukkig zag ik ze eerder dan Rush, want ze zou haar hele tong open gehaald hebben aan de scherpe randen. De Thaise bosbessenplukkers in groten getale, allen rijdend in gigantisch oude gammele Volkswagenbusjes uit het jaar nul. Constant vragen wij ons af waarom die oude gammele busjes uit het jaar nul wel rijden en onze Ford Transit bus van 6 jaar niet!! Maar goed, ik moet trouwens ook nodig eens wat foto’s maken en zal ze dan ook later plaatsen, met toelichting. Ik hoop dat het de komende dagen net zulk lekker weer is als vandaag, dan kunnen we weer verder met het gras en kan ik iedere dag weer even zo groen worden als de hulk. Ga nu even stoppen voor vandaag, maandag de 31e augustus 2009. Morgen verder, bijvoorbeeld over de oude Volvo van Rob en Christien…
Dinsdag 1 september 2009… Lekker weer vandaag, een graad of drie- à vierentwintig. Weer om te maaien dus. En ja hoor, weer zo groen als de Hulk (groen als gras) en weer douchen. Voorafgaand aan het maaien vanmorgen even naar Dorotea (20 km) gereden om af te handelen voor de Transit bus, een spijkerbroek te kopen en DHZ te bezoeken. Een grastrimmer gekocht voor de randen. Dat knapt op wanneer Peet stukken heeft gedaan! De spijkerbroek was ook wel nodig. In Dorotea is een heel leuk kledingzaakje, ik schreef er in mei al over. Ik heb hier nu een broek verknald met gras maaien, hij is zo groen dat ik me niet kan voorstellen dat het ooit nog goed komt en natuurlijk had ik mijn oudste spijkerbroek ervoor uitgezocht. Dan had ik nog een spijkerbroek die in aanmerking kwam om te rommelen. Helaas is de rits kapot gegaan vorige week. Dus nog maar één spijkerbroek over en dan nog wel een met wijde rechte pijpen, geen doorsnee. Verder nog zat broeken op kuithoogte e.d. bij me, maar die zijn niet geschikt om mee te maaien i.v.m. ongedierte, vanmiddag ben ik op mijn rechterarm geprikt door vermoedelijk een wesp. Best beetje last van. Maar goed, geslaagd voor een spijkerbroek, dus knap als ik niet hoef te klussen. De Transit bus komt van Dorotea naar Hoting morgenavond en gaat hier in de garage. Afgerekend met de Dorotea Bilservice. We hebben de antivries laten nakijken en hij kan hier komende winter gewoon in de garage blijven staan. We zien wel wat we ermee gaan doen. Rob & Christien hebben nog een heel oude Volvo, heeft afgelopen winter nog gelopen/gereden. Vandaag is hij naar een garage in Åsele. Als hij daar klaar is gaat hij naar de keuring. Als hij daar doorheen is gaan we het erop wagen dat we ermee in Nederland komen. De auto is nog van het tijdperk dat elektronica nog amper of niet veel voorkwam. Bijna puur mechanisch dus. Er zijn ook winterbanden bij. Ook zit er Zweedse motorverwarming in, onmisbaar in de winter. Mocht het lekker gaan met deze auto naar Nederland, gaan we er voor de kerst weer mee terug naar Zweden en blijven daar dan met Kerst en Oud & Nieuw.
Dit alles misschien hoor. Eerst maar eens zien allemaal. Het grappige van de Volvo is dat hij amper meer gereden heeft, wel 15 jaar oud is denk ik en dat er geen accu in zat. Gisteren een accu erin gedaan en hij liep in één keer!!! Hopelijk een goed voorteken. Inmiddels ben ik net in slaap gevallen boven de computer en ga dus maar stoppen, zie alles onderhand dubbel van de slaap. Zo laat is het nog niet. Zeker van alle frisse lucht hier.
Woensdag 2 september 2009... Vanmorgen 07.45 uur... Oh my God, de deurbel, blaffende Rush en wij nog in bed. Sliep zelfs nog. Jeetje moet ik zo naar de deur???!!! Ja, Rush blijft maar blaffen bij de deur, dus persoon moet er nog staan. Ik gauw in een spijkerbroek en truitje gedoken en naar de deur. Staat de buurman daar! Hij leek niet te schrikken van mijn slaperige verschijning. Hij vertelde dat hij net Lars-Gunnar had gebeld en dat die morgenochtend om half negen komt. Wel Åke (zo heet de buurman), hartstikke bedankt dat je voor ons gebeld hebt met de loodgieter en heel fijn dat hij morgen komt. En ik dacht “daar heb je toch de hele dag de tijd nog voor om dat te komen zeggen??!!!!” Maar goed het levensritme ligt hier iets anders dan in Nederland. Ze beginnen hier vroeger en stoppen ook eerder. Maar wij passen ons daar niet aan aan in onze vakantie natuurlijk. De loodgieter Lars-Gunnar Mårtenssons komt om ons te helpen/uit te leggen hoe we dit huis komende winter vorstvrij kunnen/moeten houden met de centrale verwarming. Het is n.l. niet zoals in Nederland met een gasketel even een thermostaat instellen. Nee, dit is veel ingewikkelder, deze elektrische ketel. Ook willen we een nieuwe kraan op het aanrecht. Als het goed is heeft Åke dit aan hem verteld en zal hij een kraan bij zich hebben. De kraan op het aanrecht is versleten en ook lelijk. Vanmorgen zijn we naar Hoting Centrum (ha, ha, ha) geweest, even naar de elektriciteitszaak (Elkedjan is zoiets als bij ons Expert). Daar leuke lampjes besteld (ze had er niet genoeg) voor voor de ramen hier. In Zweden hebben ze lampjes voor de ramen, meestal in ieder raam twee hanglampjes. Staat echt heel leuk en zal te maken hebben met de korte dagen in de winter. Van degenen die we leuk vonden had ze er niet genoeg. Ze zijn voor de keuken. Daar zijn er twee voor één raam, die heeft Bo laten hangen, die hangen we nu in een andere kamer waar maar één raam is en in de keuken komen er dan vijf dezelfde. Twee brede ramen en één smal raam. Eigenlijk gingen we voor de TV. We hebben een oude TV meegenomen. TV, internet en telefoon konden we nog niet nemen (had ik thuis al eens geschreven) omdat we geen Zweeds persoonsnummer hebben. Dus daar eens vragen hoe we dan beeld kunnen krijgen. We kregen een tel.nummer van ene Kalle Nilsson. Die wist alles van TV. Ik na thuiskomst bellen, staat hij op het schoolplein met kinderen, want hij werkt op de school in Hoting en de TV business doet hij erbij. Of ik na vieren terug wil bellen. Zo gezegd, zo gedaan. Toen uitgelegd en gevraagd of hij wil komen kijken wat er mogelijk is hier. Hij kwam direct. Nou de antenne aan het huis was prima voor een “kastje”, zoiets wat je ook nodig hebt als je schotel hebt. Nu staat er hier een te leen en hij besteld er een voor ons en komt hem zaterdagmiddag brengen. We hebben nu dus TV!!! Geen uitgebreid pakket, maar gewoon Zweedse TV. Expres gedaan, omdat je dan ook hopelijk het Zweeds gaat oppikken. Je kunt nu ook nieuws kijken en weerbericht. En dan maar hopen dat we er wat van gaan begrijpen. Het weer is niet zo moeilijk natuurlijk met al die plaatjes erbij. Vanmiddag ook nog een poos gras gemaaid en weer gemopperd op Bo, dat hij niet voor het gras heeft gezorgd. De stukken die nu nog moeten zijn eigenlijk niet te doen met onze motormaaier. Morgen oplossing zoeken. Of iemand vinden die tegen betaling maait en goede apparatuur heeft, of zelf alvast een soort van zitmaaier aanschaffen. We dubben nog. Zo, het is half elf en ik ga nog even bij Peet in de TV-kamer (ha, ha, ik zit in de woonkeuken) kijken of het wat is met die Zweedse TV (spreek uit TW, Zweden spreken de V uit als een W). Tot morgen. Oh nee, toch nog even vertellen over de Loppis die we ook nog bezocht hebben. In Nederland had ik op Marktplaats afgelopen voorjaar twee “Julen”-borden gekocht van “Rörstrand”. Dat zijn gelegenheidsborden die ieder jaar worden uitgegeven met kerstmis. (Jul = kerst).
Ze zijn blauw die borden en worden dan uitgegeven in een gelimiteerde uitgave, dus een collectors item. Voor die twee borden op Marktplaats betaalde ik toen 25 euro. Zagen we er heel veel bij die loppis. Niet geprijsd. Nou zal wel duur zijn maar toch maar even vragen. 30 Kr. per stuk, dus nog geen 3 euro! Hebben we alle jaartallen genomen die hij had. Ik had al 1970 en 1971. Nu erbij van 1972 t/m 1985. Dus heb nu alles van 1970 t/m 1985. Leuk! En achteraf heeft hij ons ook nog gematst, zodat ze op ongeveer 2,50 komen. Nu nog ophangen, ha, ha. Leuk klusje voor als het regent. Ga nu echt stoppen. Peet moet ook insuline spuiten, dus even helpen want hij heeft al gedoucht en geen kunstbeen aan. Nou tot morgen!
Oh ja, en de bus staat nu hier in de garage, is gebracht met de auto ambulance.
Donderdag 3 september 2009... Vanmorgen op tijd uit bed, want de loodgieter zal komen. We hadden nog wel anderhalf uur langer in bed kunnen blijven, hij was er tegen tien uur. Maar al lang blij dat hij er is. Hij heeft uitgelegd hoe de ketel moet staan van de winter, dat leek eenvoudig. Dan de thermostaatknoppen op de radiatoren op vorstvrijstand. Wij doen voor de zekerheid op 1. De keukenkraan vervangen was kennelijk niet goed doorgekomen. Hij zou daar vanmiddag voor terugkomen. Dat was ook zo, dus die zit erop. Blij toe, ik vertrouwde de oude kraan niet, lekte aan alle kanten. In de gasten stuga moet een nieuwe afsluitkraan komen voor de waterleiding. In huis hier moet op twee radiatoren nog een thermostaatkraan. Dat doet hij over drie weken, dan zijn wij al weg. Sleutel gegeven. Leek zeer vriendelijk en betrouwbaar. Ook kijkt hij in December of alles er goed bij staat. A.s. maandag begint de jacht hier, op de elanden. Dat duurt een week of twee a drie. Daarom vond hij dat hij niet eerder tijd heeft. Oh ja, en hij heeft ook nog schapen. Vanmiddag nog in de tuin gerommeld. Ook hele pan aalbessen geplukt en jam van gemaakt. Morgen naar Åsele, Gafsele, Hälla en Junsele. Åsele i.v.m. computerman Tomas, Gafsele (ons oude huis), Hälla naar Christien en dan eten in Junsele. Rob en Christien en Pascal de Zwitser komen ook. Morgen lijkt het te gaan regenen, dus voor in de tuin missen we niks. Vandaag was het heerlijk weer,
Morgen publiceer ik dit verhaal van maandag t/m donderdag. Hetzij in het huis in Gafsele, hetzij via de Zweedse dongel als Tomas hem aan de praat krijgt. In het laatste geval kan ik iedere avond weer schrijven. Heb er niet zoveel vertrouwen in, we zullen zien.
Vrijdag... dit publiceren. Helaas niet gelukt met dongel. Tomas is twee uur bezig geweest en heeft de dongel nu mee naar huis. Dus hier moeten we het weer even mee doen. Daaaaaaaaaaag