Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





maandag 14 september 2009

Mooie dag

Wat is het prachtig weer vandaag, warm gewoon! Morgen nog zo'n dag in ieder geval. Morgen komt Tineke, Wouter haar vriend komt misschien mee, is nog niet zeker. Ze wil ook gaan loppissen. Nou hier in het dorp zit een leuke. Maar goed, de hele dag lekker buiten. Is het gras niet mooi gemaaid? En staat er geen mooi huisnummer op het huis?

We hadden een meloen. Hij zag er lekker uit maar was niet om te eten. Wij doen niet gauw iets weg, maar deze hoeven we niet, maar zoals je ziet zijn er "anders denkenden"! Grote vliegen vinden het heerlijk. Er zat ook een onwijs mooie vlinder op, die was net weg toen ik mijn toestel had gepakt. Ik heb hem (of soortgenoten) al een paar keer gezien. Hij is best groot, zwart en zijn vleugels hebben een geel randje. Echt heel mooi. Zag ook andere vlinders zoals Gehakkelde Aurelia en Kleine Vos.

Ik dacht: Goh ik ga eens in die twee hondenkennels kijken die ook nog van ons zijn en meer richting ons bos staan, hogerop. Het zijn goed geïsoleerde binnenhokken met een hele grote "ren" buiten. Ook een hoge plek met een afdak in die ren om hoog en droog te liggen, met een loopplank erheen. Rush ging ook mee in het hok en vond het enorm interessant ruiken. Maar op die hoge droge plek lag deze poot van een eland. Bah, wat een goor gezicht zo. Pak hem voor geen prijs op. Ja hoor, heb je haar weer. Vandaag de vis gegeten die we van Stan hadden gekregen. Die had hij gevangen in het meer bij Tegelträsk waar het huis staat dat hij te koop heeft. Vier grote zoetwatervissen, ingewanden eruit, kop er nog aan. Ik wilde Peet vragen of hij de koppen er af kon halen, ik vind dat maar niks, wat dat betreft ben ik een tuttebel. Maar Peet was in de tuin en ik wilde hem er niet mee lastig vallen, het loopt al minder lekker voor hem met het reservebeen. Dus ik een groot mes gepakt en gruwelend die koppen eraf gesneden. Bah, lagen ze me daar aan te kijken in die aanrechtbak. Maar ze met kop en al in de oven leggen en dan die kop op mijn bord er af halen vond ik ook niks. Schubben er afgeschraapt (ging erg makkelijk) en ze lekker ingewreven met olijfolie, zout, peper, beetje rozemarijn in hun buik en in de twee sneetjes die ik aan iedere zijkant had gemaakt. Toen grillen in de oven. Blij dat het mooi weer is, want het geurt (of meurt) wel behoorlijk in de keuken ondanks de wasemkap en ik doe lekker de ramen open. Vissen op een bord, drinken mee en buiten lekker opgegeten. Geen lastige vis qua graten, sterker nog, nog nooit zo'n makkelijke vis gegeten. En lekker dat ze waren! Dat had ik niet verwacht van zoetwatervis. Ook lekker yoghurt gegeten met heeeeeeeeeel veel zwarte bessen (dus zoiets als aalbessen, maar dan de zwarte). Ik ben stapel op die zwarte bessen en we hadden een bak van Tomas gekregen eergisteren. Even pletten met een vork, beetje suiker erop, yoghurt erover en smullen maar.

Tijdens het uitlaten van Rush kwam ik deze zeer bijzondere, tja wat zijn het eigenlijk, paddestoelen, zwammen, ik heb geen idee, maar er stonden meters van deze oranje gevalletjes. Echt heel leuk.
Morgen weer genieten van het mooie weer. Het blijft de hele week droog, maar na morgen is het niet meer zo stralend want er komt dan wat meer bewolking.
Even boodschappen gedaan ook nog. Ik had wel een stuk of 8 a 9 petflessen van Fanta en andere frisdrank. Ik deed ze in het flesseninnameapparaat (leuk woord voor galgje) en ze werden ter plekke door die machine verkreukeld/geplet. En toch kreeg je ook nog statiegeld.
Zo, en dan ga ik nu Åke (buurman die nu in Stockholm verblijft) en Yvonne (zuster van Bo die in Östersund woont) beiden een mailtje sturen. Yvonne wil nog graag dat we komen, maar ik denk niet dat het lukt, want woensdag gaat ze voor een week naar Uppsala en wij gaan vrijdag weg. Tot morgen.