Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





dinsdag 17 januari 2012

Kaal en donker...


Zwerfkei in ons riviertje.
...op de plaats waar eerst de kerstboom stond. Bij jullie is hij natuurlijk allang de deur uit of, als je een nepboom had, in zijn verpakking op zolder of in de garage. Hier dus nog niet. Vroeger zette ik de kerstboom altijd midden december. Als de jaarwisseling was geweest, was ik alle kerstversieringen echt zat. Hoe leuk ik het vond om alles op 14 of 15 december op te tuigen, zo heerlijk vond ik het ook weer om hem op twee of drie januari weg te doen. Later ben ik het gaan uitstellen tot Driekoningen, in Zweden wordt deze dag 'trettondedag jul' genoemd. Dit wil letterlijk zeggen dertiende kerstdag, maar het betekent gewoon de dertiende dag vanaf 1e kerstdag. Op 13 januari is het 'tjugondedag jul' oftewel de 20e dag na 1e kerstdag ook wel genoemd 'tjugondedag Knut' omdat het ook de naamdag is van Knut. Op deze dag wordt traditioneel de kerstboom de deur uit gedaan. Eerst wordt er nog even omheen gedanst, de Kerstman komt nog met een klein cadeautje en dan is het 'slut'. Afgelopen uit! Maar hier dus nog niet. Waren Åke en Wiveka hier de vorige twee winters met Kerstmis en de jaarwisseling, dit jaar niet. Ze gingen vlak voor kerst weer naar Åkersberga, omdat Wiveka niet meer genoeg snipperdagen had. Jammer. We hadden ze te eten willen vragen, samen met Clas. Toen was het nieuwe jaar aangebroken en had Wiveka weer de beschikking over snipperdagen. Ze kwamen hier aan op ‘trettondedag jul’, 6 januari dus. Ze hadden in december gezegd dat ze minstens twee weken zouden blijven, maar ze zijn vanmorgen weer vertrokken. Daarom kwamen ze gisteren hier eten, Åke en Wiveka en Clas natuurlijk. Juist daarom had ik de kerstboom en andere versieringen nog niet opgeruimd. Nu wel en het is donker en kaal daar waar de kerstboom stond. Nu staat er zo’n dienblad op pootjes, met daarop het leuke serviesje dat ik afgelopen zomer kocht bij M&M in Fredrika. De uitzending van ‘Ik vertrek’ met M&M wordt uitgezonden op 28 januari om 21.30 u op Ned. 1. Åke en Wiveka hebben buiten de kerstverlichting nog laten hangen in de kerstboom. Hier zit de buitenverlichting ook nog langs de armleuning van de trap bij de voordeur. Ook bij Clas hangt buiten nog wel kerstverlichting. Nog eventjes dan. De dagen beginnen al weer lekker te lengen. Nog even dan schijnt de zon weer in de keuken rond lunchtijd, dat duurt nog ongeveer een week. Als het dan niet sneeuwt natuurlijk :-)