Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 30 juli 2009

Veckosurf

Wel gelukkig ben ik er uit wat betreft het internetten in Hoting in de nabije toekomst. Ik kreeg de 2e werkdag na mijn vraag aan de klantenservice netjes antwoordvan Telia:

Hej! Tack för din förfrågan.
My english is not so god. I'm sorry. But you must have a swedish personnumber to get this subscription.
Med vänlig hälsning
Monica Stålberg
Telia Kundservice

Nou dat is dan duidelijk en ik was er al bang voor. Het lukt je echt niet zonder een Zweeds persoonsnummer. Dan maar weer verder snuffelen op de site van Telia.se en maar weer opnieuw zoeken bij mobiel internetten. Toen vond ik "Veckosurf", oftewel internetten per week (= vecka) met je mobiele telefoon en een usb-stick die je bij een telefoonwinkel in Zweden haalt/koopt/huurt. Van Telia.
Van Telia omdat je met Tele 2 geen ontvangst hebt in die omgeving. Ook omdat ik in mei een Zweeds mobiel nummer met opwaardeer- kaart heb gekocht. Een sim-kaart dus. Ik haal dan de Nederlandse Tele2 simkaart uit mijn mobiele telefoon, ik heb daar toch geen ontvangst mee (Peter wel met zijn KPN) en ik doe de Zweedse sim-kaart erin. Ik heb hem toen opgewaardeerd met 300 kronen (= bijna 30 euro). Niet teveel, want het moet binnen een jaar op zijn en dan moet je binnen dat jaar ook weer opgewaardeerd hebben anders is je sim-kaart en dus je tel.nummer waardeloos geworden. Als je nu maar genoeg opwaardeerd, kan je hiermee internetten voor 99 kr. (ruim 9 euro) in de week. Per week moet je opwaarderen, want na een week stopt het automatisch. Wel dat is niet echt goedkoop, maar voor ons voorlopig DE oplossing. Het is nog altijd goedkoper dan de internetverbinding in Gafsele waarvoor je voor het zomerseizoen (je hoeft gelukkig bij een Fritidshus geen jaarabonnement te nemen) toch ook 130 euro kwijt bent. Nou daar kan je dan 14 weken voor mobiel internetten. Langer dan 14 weken zullen we de komende tijd niet in Zweden zijn per jaar. Als we er een poosje gaan wonen misschien, krijgen we een persoonsnummer en dan kan je altijd een abonnement nemen.
En we zitten nu ook niet aan een abonnement van 30 euro in de maand vast.
Er was nog 1 klein probleempje waar ik later op de Telia site weer tegenaan liep. De Telia sim-kaart moet wel geregistreerd staan om er mee te kunnen internetten. Dat stond de mijne niet omdat ............... ja hoor ik geen persoonsnummer heb, dus ik kon er alleen mee bellen. Het lukte me daarom in mei al niet om hem via internet te registreren. Vandaag had ik Christien aan de telefoon omdat we helemaal niet kunnen internetten / e-mailen samen. Dat komt weer omdat Christien tijdelijk geen verbinding heeft ivm de sloop van hun huis en de aanstaande bouw van hun nieuwe huis. Dus maar eens bellen en bijkletsen. Ze opperde om haar persoonsnummer te gebruiken. Dat heb ik gedaan en nu staat de sim-kaart geregistreerd en hoef ik alleen nog maar zo'n usb-stick te halen met nieuwe opwaardeerkaart. Als ik er dan eens 500 kr. bij doe, komen we een heel eind met internetten in die 6 weken. Dus dit voor de trouwe volgers: Het schrijven op deze blog is komende vakantie in augustus/september en ook daarna waarschijnlijk wel gewaarborgd!
Ik had die Zweedse sim-kaart en dus tel.nr. genomen omdat het bellen naar Zweedse nummers anders via Nederland gaat als je met je Nederlandse telefoon belt. Dan gaat je telefoontje eerst naar Nederland en dan pas weer eens een keer naar Zweden. Dat is natuurlijk veel duurder. Vandaar!