Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





donderdag 11 augustus 2011

Regen, bessen en Els



Na die zes mooie weken  kregen we dan een paar dagen met regen. Twee dagen ervan met veel regen. Het riviertje waar ik altijd iedere dag naartoe ga als ik de hond uitlaat, was niet erg enerverend meer, er liep maar heel weinig water doorheen. Maar na al die regen, staat het water vandaag maar liefst zo'n halve meter hoger! Het water wordt hier natuurlijk allemaal geregeld en dat houdt verband met de waterkrachtcentrales die hier overal zijn. Ze hebben kennelijk iets open gezet om het water dat van de bergen komt (ten westen, de Noorse bergen) af te voeren. Deze foto van een meer hier niet ver vandaan (richting Noorse bergen) vond ik dan ook mooi om nu te plaatsen. De meren liggen hier een beetje trapsgewijs van hoog naar lager en het water loopt dus ook door de meren en rivieren van hoog naar lager om uiteindelijk in de Botnische Golf uit te komen.
Met al die regen begon ik wel een beetje in te zitten over de bessen en de jam die ik ervan wilde maken. Ze waren nu mooi rijp en de kramsvogels hadden het nog te druk met wormen zoeken. Gelukkig was het zondag droog en zijn we begonnen de aalbessen te plukken. En nog andere bessen. Peter is doorgegaan met bessen plukken en ik ben ze gaan afrissen en wassen. Gelijk maar door met jam maken. Al met al waren we er de hele zondag wel een beetje zoet mee. We begonnen niet al te vroeg, maar toch. Op menig Zweedse blog zullen de jammetjes al wel ter sprake zijn of nog komen, want het is nu eenmaal bessentijd. Ik ben weer erg blij met het resultaat. Ik maakte 4 soorten; Aalbes/bosbes, Aalbes/framboos/bosbes, Aalbes en Aalbes voor in de yoghurt e.d. Een soort Tova of Flipje, maar dan alleen aalbessen en suiker, het heeft een dikte dat het nog schudbaar is (links op foto). Heerlijke bessen, onbespoten en gerijpt in frisse lucht. Over de dertig potjes, potten, flesjes. 

31 stuks
Ik had nog een hele lap Brabants Bont, dus rondjes geknipt en nu staat het toch wel erg leuk zo in de kelder, ha, ha. Zonde om op te eten. Het komt wel mooi uit, want de voorraad van vorig jaar was precies op. Natuurlijk geef je nogal wat weg, maar zelf eten we het ook erg graag. We hebben nu wel het dubbele van vorig jaar denk ik.
Morgen naar Els en Max. Els is vorige week weer aangekomen in Dorotea. Ik weet dat velen van jullie genoten van het romantische verhaal. Wel die romance duurt nog steeds voort. Els haar appartement in Nederland staat te koop en verder horen we morgen weer. Ik vind het leuk haar weer te zien. Gelukkig voor haar is het nu weer droog weer geworden. De wind zit vandaag in de noordhoek, dat maakt de nachten al fris. Ook dat wordt in de loop van de week weer beter.