Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!





zaterdag 27 augustus 2011

Eindelijk en blij toe!



Afgelopen winter had ik de loodgieter, "Lars-Gunnar" heet hij van voren, een mail gestuurd met de vraag of hij langs wilde komen om te praten over een nieuwe circulatiepomp voor de verwarmingsinstallatie (tevens graag nog de rekening voor de nieuwe toiletpot die in mei 2010 is geplaatst). Hoewel ik weet dat Lars-Gunnar dagelijks zijn emails leest, hoorden wij helemaal niets en kwam hij niet langs. Ik baalde er wel van, want de circulatiepomp deed het gewoon wel, maar ik vertrouwde hem nu eenmaal niet. Het was een oude pomp en aangezien ik degene ben die altijd stookt en dus dat ding hoor zuchten, wilde ik zo graag een nieuwe. Zou me nervositeit schelen als het soms 20 of 30 graden vriest. De pomp draaide zijn rondjes, maar het was net of hij soms in onbalans was. Rare geluiden, daar houd ik niet van! Volgens Peter zou het wel meevallen, maar hij had geen bezwaar tegen een nieuwe pomp. In maart zijn we naar Nederland gegaan en ik belde Lars-Gunnar ergens onderweg in Zweden, omdat we eerder weg waren gegaan i.v.m. mijn moeder. Of hij even in het huis wilde gaan kijken of ik alles goed had staan, want dat is nogal ingewikkeld hier. Maar toen hij de telefoon opnam en hoorde dat ik het was, dacht hij, twee maanden na de mail, dat ik voor de pomp belde. Toen kwam hij weer eind mei. Hij begon zelf over een nieuwe pomp en vond ook dat de pomp wel aan vernieuwing toe was. Ik vertrouw hem wat dat aangaat voor 100%, kan me niet voorstellen dat hij je iets laat kopen wat niet nodig is. Dus wij wachtten en wachtten. Een week of twee geleden, drie maanden later, besloot ik weer een mail te sturen, want er waren nog twee kleine klusjes bijgekomen die ik met een foto wilde verduidelijken. Hij woont hier 10 km. vandaan, dus dan hoeft hij niet nodeloos heen en weer te rijden en kan evt. onderdelen direct meenemen. Hij kwam niet. Over een maand gaan wij weer even naar Nederland. Die pomp MOET er voor de winter in vond ik. Ik pleegde een simpel telefoontje: "Hej Lars-Gunnar, wanneer kom je?" "Zijn jullie morgen thuis?" zei Lars-Gunnar. "Ja, we zijn de hele dag thuis." "O.K., dan kom ik morgen." Hij kwam rond de middag. Goh, geen lunchräst, nee Lars-Gunnar werkte gewoon door en na een half uur zat de nieuwe pomp ertussen en waren de andere kleine klusjes ook klaar. De rekening voor de toiletpot geplaatst in mei 2010, nee, die had hij niet klaar. Hoe lang zal het dan duren voor we hier een rekening van krijgen? De  vorige eigenaar van dit huis heeft de rekening van al het loodgieterwerk in 1997, toen er een nieuwe keuken, badkamer en tvättstuga kwam, in 2009 moeten afrekenen met Lars-Gunnar, omdat hij het huis toen aan ons verkocht. Niet te geloven hè, 12 jaar later! Waar leeft die man dan van zou je zeggen. Van die paar schapen die hij nog houdt kan hij toch niet leven lijkt me.


Maar goed ik was erg blij en zat 's avonds lekker ontspannen bij heerlijke geluiden uit het verwarmingssysteem. Hij had de watertank bijgevuld en kennelijk zat er lucht in. Omdat ik de verwarming van de badkamer laat meelopen (lekker warme vloer), wordt er één verwarming hier boven ook altijd warm. Het leek wel zo'n waterornament dat je voor ontspanning in huis kunt zetten. Meestal te koop bij New Age winkels met mooie namen als Himalaya of Atlantis of Oberon. Zelfs Blokker verkocht ooit zoiets geloof ik. Mensen neem een nieuwe pomp, nu in de aanbieding! Voor veel zorgeloze winters deze nieuwe pomp, nu met gratis waterornament voor totale ontspanning! Inmiddels is het geluid over, het stoorde me niet eigenlijk. Was best een lekker geluid. Zo kabbelend/pruttelend weet je wel.


De schoorsteenveger is eigenlijk een soortgelijk verhaal. Was nog steeds niet geweest. Een paar dagen geleden een mail gestuurd met smeekbede en of dan ook gelijk de faktuur voor het schoorsteenvegen van 2010 meegenomen kon worden, zodat we dat eindelijk eens kunnen betalen (ook al 3x gevraagd). De smeekbede hielp en vanmorgen stonden ze hier drie man sterk, werkten als razenden zo snel, alsof ze een vliegtuig moesten halen. We kregen de rekening van deze keer en van vorig jaar. Vorig jaar voor de helft van de prijs, omdat het eigenlijk al zo lang geleden was. Dus ik ben bijzonder blij en tevreden. Zulke dingen moeten in orde zijn.