A Dutch woman living in Sweden.

Wie het leuk vindt kan hier lezen hoe wij genieten van ons verblijf in Zweden.
Over hoe het met ons gaat en wat we zoal meemaken...


Zweden... rust, ruimte, oneindige natuur, frisse lucht en veel aardige mensen!




maandag 12 september 2011

Eindelijk... ik heb er één!


Afgelopen weekend hadden we bezoek van Nathalie en Paul. Vrijdag kwamen ze en gisteren gingen ze weer terug naar Dalarna. Daar woont Nathalie al sinds 2006, Paul is haar Nederlandse vriend die hier op vakantie is en ook in Zweden komt wonen. Het zijn Nathalie en Paul die heel enthousiast op mijn oproepje van laatst reageerden en volgend jaar Peter (en mij) komen helpen de bloemenkas in elkaar te zetten. Het belangrijkste is eigenlijk dat Paul Peter helpt met een fundament te maken. Dit is voor Peter n.l. moeilijk i.v.m. zijn beenprothese. Ik ben best handig, maar een fundament van mijn hand zou niks worden denk ik zo. Toen ze vrijdag aankwamen hier kregen we een cadeautje. Ze hadden me geen groter plezier kunnen doen, want ik wil al zoooooooooooooo lang een Dalarnapaardje!!! Ik ben daar echt zo blij mee! Nathalie en Paul nogmaals bedankt ervoor en ook voor de gezelligheid. Het was n.l. een erg gezellig weekend! We hebben allebei een keer gekookt, dus zaterdagavond gingen we uit eten (bij Nathalie en Paul) in onze eigen gastenstuga. Leuk was dat. Jammer dat het weer wat tegenviel, maar we hebben zaterdag toch wat moois van de omgeving kunnen laten zien.
Vandaag was het ook droog en heb ik de aardappels gerooid. Oei, oei, oei, arme rug. Een aanslag op je rug is dat. Zal morgenochtend wel iets moeilijker uit mijn bed komen. Maar na een half uurtje gaat het dan wel weer. Vorig jaar konden de aardappels gelijk schoongeveegd worden en in manden worden gedaan. Omdat het vorige week veel geregend heeft, bleef de aarde er nogal aan plakken en hebben we alles uitgespreid op golfkarton in een garage. Ik wist niet dat we nog zoveel golfkarton hadden. Ze zullen dan in de loop van de week wel droog zijn. Je moet er natuurlijk geen rot in krijgen, want we zijn een poosje weg en kunnen er dan niet op controleren. De worteltjes krijgen we wel op denk ik en de bietjes weet ik niet. Die kan ik altijd nog inmaken, ik heb n.l. een heel lekker recept, ik deed dat al eens eerder. Al met al waren we vandaag de hele dag lekker buiten bezig.

En dan hebben jullie nog steeds de altan tegoed. De blauwe stoeltjes staan er zo maar even. Er komen meer comfortabele stoelen te staan, maar Peter gaat die komende winter nog blauw schilderen. Ik heb het plafond er dus ingemaakt, de ramen zijn door Peter geverfd en ik heb de vloer rood geverfd.

Klikklik, wat een verschil met een maand geleden.


Toen was het zo. Vieze verf, geen plafond en
een bruin gebeitste vloer.

14 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Gonny, dat is lekker wakker worden op deze manier. Prachtige post heb je gemaakt. Ik heb vroeger als klein meisje een keer een paardje gekregen en die koester ik nog steeds. Hoewel ik verder niets met paarden heb. En je altan is werkelijk prachtig geworden! Dat is straks in de Herfst heerlijk zitten denk ik zo maar. Geniet ervan en eet smakelijk met jullie eigen teelt.
    Groeten! Anna Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjonge Gon,

    Wat is dat opgeknapt. We nemen ons petje hier voor je af.

    Groeten uit Bru.
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hej Gonny, ik was gisteravond al geweest, maar er ging waarschijnlijk iets mis en ik wist niet zeker of het bericht geplaatst was, dus niet!
    Gezellig dan Nathalie en Paul er waren en dat ze helpen met de kas. Ja leuk zijn de Dalarnapaardjes. Als je die kant eens opgaat moet je een bezoekje brengen aan Nusnäs waar ze gemaakt worden.
    Wat is de altan mooi geworden, daar zullen jullie wel veel gaan zitten, als de temperatuur het toelaat.
    Fijne dag en eet smakelijk van de eigen groenten. Kram!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gonny, ik zag nog net dat je vader vandaag jarig zou zijn geweest, heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eindelijk een Dalarna paardje. Wat goed! Zweedser kan het bijna niet!

    En je altan, prachtig. Zoveel mooier en wat knap zelf gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Gonny en Peter
    wat is dat ontzettend mooi geworden!!
    Mijn complimenten.
    groetjes,
    Bea en Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hej Gonny
    Wat een werk hebben jullie weer verzet.
    en je bent gewoon SUPERRRRRRRRRR handig hoor
    het ziet er heeeel gezellig en uitnodigend uit hoor dus tot volgend jaar
    nog een paar fijne weken daar
    Hälsning Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje Gon, wat ziet dat er reuze gezellig uit nu. Gordijnstof hetzelfde als het tafelkleed waar we een paar weken geleden zo heerlijk met z'n 4-en aan hebben ontbeten. Je bent écht habdig hé, zo timmeren boven je hoofd. Werkelijk prachtig geworden. Chapeau!
    Liefs van Ron en Ir xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Ron&Irma,
    Ja, ik had meters en meters Brabants Bont hier en je kunt er veel leuks mee doen! Ik heb nog meer, dus kan nog heel wat versieren, ha, ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gon, wat een complimentjes hè? Nou terecht en hier komt er nog één hoor. Ik had wel een foto van je gekregen toen je plafond op de helft was, maar nu het eindresultaat, echt enorm gaaf! Ik hoop er in de nabije toekomst eens gezellig met je/jullie te kunnen zitten. Fijne avond nog,
    liefs Ineke.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is jullie altan gezellig geworden zeg!! Hard gewerkt man. Volgens mij kan je daar heel gezellig aardappels met bietjes eten deze herfst..... Bij ons verkopen ze ook Dalarnapaardjes(de ECHTE zweden hebben het trouwens over Dalarpaardjes)ze zijn best duur.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou Gonny, hier kan ik ook niet achterblijven om te zeggen hoe gezellig ik jullie altan geworden vind. Wat een verschil. Leuk met dat Brabants Bontje ook, volgens mij houden de Zweden trouwens ook wel van zulke ruitjes.
    Groetjes van Annelies.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi en gezellig geworden jullie altan. Ik vind het rood op de vloer erg leuk!
    jaha, leuk hè, zo'n Dalahäst. Ik heb er 3 gekocht, ergens in de 70-er jaren (rood-naturel en blauw) Ze hebben altijd een ereplaatsje gehad en staan nu hier weer te pronken. Helemaal afgekloven door Victoria. Ik zette ze 's avonds op de rand van haar bed. En dan speelde ze er mee (of kauwde erop) Geweldig dat jullie hulp gaan krijgen met de bouw van de kas.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hej Gon en peter. Wat leuk zeg dat je ons zo in het zonnetje zet. Maar met alle liefde gedaan hoor, we hebben een onvergetelijk weekend gehad. Zeker voor herhaling vatbaar. Jullie hebben een prachthuis. Liefs Natje en Paul xxx

    BeantwoordenVerwijderen